۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۵
کد خبر: 81714277
T T
۰ نفر

حمايت دانشمندان آمريكايي از توافق اتمي با ايران

۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۵
کد خبر: 81714277
حمايت دانشمندان آمريكايي از توافق اتمي با ايران

تهران -ايرنا- 29 دانشمند مشهور آمريكا، در نامه‌اي به «باراك اوباما» رييس جمهوري اين كشور، حمايت خود را از توافق هسته اي با ايران اعلام كردند.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، اين نامه روز شنبه 17 مرداد علني شده و امضاكنندگانش توافق اتمي به دست آمده را «مبتكرانه و دقيق» توصيف كرده‌اند.
ريچارد ال گاروين، فريمن ديسان، سيدني درل، راش دي هالت و فرانك فون هيپل، از جمله امضاكنندگان اين نامه هستند.
اين نامه پس از آن منتشر شد كه رييس جمهوري آمريكا از حاميانش خواست تا به فعاليت‌هاي خود براي جلب حمايت كنگره آمريكا از توافق با ايران بيفزايند.
كنگره ايالات متحده كه اكثريت آن در اختيار جمهوري‌خواهان است، تا چند هفته ديگر بايد نظر نهايي خود را درباره توافق هسته‌اي با ايران اعلام كند.
اوباما تهديد كرده است كه راي منفي كنگره به اين توافق را وتو خواهد كرد، اما بر اساس قوانين ايالات متحده اگر دو سوم اعضاي كنگره به قانوني راي بدهند، رئيس جمهور ديگر امكان وتوي آن را نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رييس جمهوري آمريكا در يك مصاحبه اختصاصي نيز با بيان اينكه «روابط سازنده با ايران مي‌تواند دستاورد جانبي توافق اخير باشد»، در عين حال تصريح كرده است كه چنين تحولي بيدرنگ اتفاق نخواهد افتاد و شايد هم اصلاً چنين اتفاقي نيفتد.
وي گفت كه حل مساله هسته‌اي ايران، امكان مطرح شدن بحث ‌هاي بيشتر بين دو كشور را فراهم خواهد كرد، اما نخست بايد به موضوع هسته‌اي پرداخته شود. رئيس جمهوري آمريكا پرداختن به بحران سوريه را از جمله مسايل ممكن براي گفت‌ وگو با ايران برشمرد.
اوباما در مصاحبه با 'فريد زكريا ' از شبكه سي‌ان‌ان، اضافه كرد كه توافق اخير براي حل مناقشه هسته‌اي ايران،از هر گزينه ديگري براي حل مسايل هسته‌اي بهتر است.
* مساله مداخله نتانياهو
رييس جمهوري آمريكا در بخش ديگري از مصاحبه خود به اين پرسش خبرنگار سي‌ان‌ان پاسخ داد كه « آيا شايسته است كه رئيس دولت يك كشور خارجي (رژيم صهيونيستي) در امور داخلي آمريكا دخالت كند؟ »
اوباما در پاسخ خود گفت كه « بهتر است اين سؤال را از آقاي نتانياهو (نخست‌وزير رژيم صهيونيستي) بپرسيد.مورد مشابه ديگري يادم نيست.»
وي همچنين مفروضات اوليه «بنيامين نتانياهو» در باره توافق هسته اي را نادرست خواند.
اول**1368**
۰ نفر