۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴
کد خبر: 81716556
T T
۰ نفر
4 هزار پزشك متخصص تمام وقت در مناطق محروم خدمت می‌كنند

تهران - ایرنا - معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: چهار هزار پزشك متخصص در مناطق محروم بصورت تمام وقت در مراكز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشكان با تعرفه دولتی به مردم ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمد آقاجانی با تشریح بسته حمایت از ماندگاری پزشكان در بیمارستان‌های مناطق محروم افزود: این بسته در راستای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر پایداری نیروی انسانی متخصص و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و بند الف ماده 36 ناظر بر پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشكان در مناطق كمتر توسعه یافته به طور رسمی از ابتدای خرداد سال 93 در قالب یكی از برنامه‌های اصلی طرح تحول سلامت اجرایی شد.
وی ادامه داد: برنامه ماندگاری پزشكان در بیمارستان های مناطق محروم با هدف تامین پزشك متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط كشور بویژه در مناطق محروم اجرا شده كه در سال اول اجرای برنامه 5450 پزشك عمومی، متخصص و وفوق تخصص در291 بیمارستان در 331 شهر در مناطق محروم به خدمت گرفته شدند.
دبیر اجرایی ستاد كشوری برنامه تحول نظام سلامت یادآور شد: پیش از این هم برنامه‌ای با نام «‌تعرفه ترجیحی مناطق محروم» برای پزشكانی كه در مناطق محروم فعالیت داشتند، اجرا می‌شد. در این طرح، پزشكان حمایت‌هایی را از بیمه‌گران پایه دریافت می‌كردند.
وی گفت: همزمان با این طرح، یك «بند» در برنامه پنجساله توسعه مبنی بر حمایت از پزشكانی كه در مناطق محروم فعال هستند قرار گرفت و به این واسطه، بودجه‌ای برای اجرای این طرح در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.
آقاجانی افزود: چون این برنامه‌ها منابع مالی مكفی و جهت‌دهی مناسبی نداشتند، انگیزه لازم برای حضور پزشكان در مناطق محروم را ایجاد نكردند تا اینكه این موضوع در قالب طرح تحول سلامت در اولویت‌های دولت مطرح شد و تصمیم بر آن شد كه برنامه ریزی صحیحی برای حضور پزشكان در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به پزشكان متخصص در مناطق محروم اندیشیده شود.
وی گفت: در زمان آغاز طرح فقط یكهزار و 450 پزشك متخصص در مناطق محروم حضور داشتند.
آقاجانی ادامه داد: یكی از اهداف این برنامه، افزایش 50 درصدی تعداد پزشكان در مناطق محروم بود. هدف دیگر این برنامه بكارگیری پزشكانی است كه در مناطق محروم بكار می‌گیریم تا به صورت تمام وقت در اختیار مردم باشند و دسترسی مردم با هزینه پایین‌تری فراهم شود.
دبیر اجرایی ستاد كشوری برنامه تحول نظام سلامت افزود: با گذشت یكسال از آغاز این برنامه، تعداد پزشكان به بیش از چهار هزار پزشك متخصص در مناطق محروم رسیده، یعنی نزدیك به 76 درصد افزایش داشته‌ایم.
معاون وزیر بهداشت گفت: نكته مهمتر این است كه تعداد پزشكان تمام وقت در مناطق محروم در گذشته فعالیت داشتند پنج درصد بود و بقیه در مطب خصوصی نیز فعالیت می كردند، این مسأله هزینه‌های مردم را بالاتر می‌برد، در صورتیكه اكنون چهار هزار متخصصی كه در مناطق محروم جغرافیایی فعالیت می‌كنند بصورت تمام وقت در مراكز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشكان با تعرفه دولتی به مردم ارایه می‌شود.
آقاجانی افزود: برنامه‌ریزی بیشتر برای حضور پزشكان بوده و سعی كردیم كه تعداد بیشتری از پزشكان را در این مناطق جذب كنیم.
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برای این پزشكان دو نوع تشویقی در نظر گرفته شده است. تشویقی كه بصورت ثابت برای هر روز حضور در مناطق محروم پرداخت می شود و این میزان با توجه به نوع شهر و درجه شهر از لحاظ میزان محرومیت، متفاوت است. در پایان هر ماه نیز تعداد روزهایی كه در مناطق محروم حضور یافته‌اند، محاسبه و به پزشكان پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: نوع دیگری از تشویقی بستگی به عملكرد پزشك دارد. به این مفهوم كه هرچه میزان و تعداد بیمارانی كه پزشك ویزیت كرده باشد و خدمات بیشتری را به مردم ارایه داده باشد، تشویقی بیشتری را دریافت می كند.
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با این طرح میزان دسترسی مردم به خدمات افزایش پیدا می كند، به همین دلیل بخشی از حمایت‌ها بصورت عملكردی به پزشكان پرداخت می‌شود، تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در مراكز محروم به‌دست بیاورند.
وی ادامه داد: اعتباری كه برای این برنامه در نظر گرفته شده، بودجه قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیاز كشور نیست، به همین علت اكنون‌ روی شهر‌های محروم‌تر متمركز هستیم، به این ترتیب كه در شهرهای گروه «الف» و «ب» كه محرومیت بیشتری دارند و امكان زندگی در آنها كمتر است، حضور پزشكان قابل توجه باشد. بسیاری از پزشكان متاهل هستند و بصورت خانوادگی باید حضور یابند و باید شرایط برای زندگی همراه با خانواده برای آنها فراهم شود كه انجام این كار نیز در اولویت قرار گرفته است.
آقاجانی گفت: نیاز كشور به متخصصان بیش از بودجه‌ای است كه در اختیار داریم، باید چند سال این برنامه بصورت مستمر ادامه یابد تا بتوانیم شرایط لازم را برای حضور پزشكان در مناطق محروم فراهم كنیم.
اجتمام(1) ** 3063 ** 1071