۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۳۹
کد خبر: 81720642
T T
۰ نفر
نشست فرماندهان مرزباني  ايران و افغانستان در تايباد

مشهد - ايرنا - فرماندهي مرزباني جمهوري اسلامي ايران گفت: چهارمين نشست فرماندهان ارشد مرزباني ايران و افغانستان با هدف تعاملات مرزي در زمينه هاي مختلف به ميزباني هنگ مرزي و مرزباني درجه يك تايباد برگزار شد.

سردار قاسم رضايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در تايباد مهمترين مباحث اين نشست يك روزه را كنترل و انسداد مرزها نسبت به ورود غيرمجاز از سمت كشور افغانستان، كنترل هرچه بيشتر مرزها نسبت به ورود مواد مخدر، برقراري روابط هرچه بيشتر به جهت صادرات و واردات كالا و نيز تامين تامين امنيت رانندگان ايراني در كشور افغانستان برشمرد.
وي افزود: آبان ماه پارسال نيز نشست مشتركي در هنگ مرزي تايباد با طرف افغان برگزار كرديم كه خوشبختانه دولت جمهوري افغانستان در مورد مصوبات نشست دور قبل نهايت همكاري را داشته بطوري كه در موارد توافق شده پيشرفتهاي خوبي داشتيم.
فرماندهي مرزباني جمهوري اسلامي ايران در ادامه همچنين گفت:
هم اكنون مرزهاي جمهوري اسلامي ايران امنترين مرزها در منطقه محسوب مي شود.
وي افزود: در اين ميان مرز دوغارون در شهرستان تايباد واقع در شرق خراسان رضوي به عنوان تنها معبر ورود و خروج اتباع كشور افغانستان از اين سمت، از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
سردار رضايي ادامه داد: مرزهاي كشور به ويژه مرزهاي شرقي براي متجاوزان و سوداگران مرگ به شدت ناامن محسوب مي شود و نيروهاي غيور مرزباني در هر كجاي ايران اسلامي آماده مقابله با هرگونه حركت ناهنجار هستند.
چهارمين نشست فرماندهان مرزباني جمهوري اسلامي ايران و افغانستان با حضور 50 مرزبان از افغانستان و استانهاي خراسان جنوبي،سيستان و بلوچستان و خراسان رضوي برگزار شد.
مركز شهرستان مرزي تايباد در 220 كيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است. تايباد 297 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد.
302 كيلومتر از مجموع مرز مشترك 945 كيلومتري ايران با افغانستان مربوط به استان خراسان رضوي است.
مرز مشترك ايران با افغانستان به طول 945 كيلومتر در طول خطي از دهانه ذوالفقار (نقطه مرزي مشترك بين ايران، افغانستان و تركمنستان) در شمال تا كوه ملك سياه در جنوب(نقطه مرزي با پاكستان) امتداد دارد.
طول اين خط مرزي شامل 709 كيلومتر خشكي و 236 كيلومتر مرز آبي است.
7494/1858