۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۴
کد خبر: 81720768
T T
۰ نفر
واكنش هنرمندان به مجلس :نمایندگان اجازه اندیشه را از سینما نگیرند

تهران- ایرنا- فیلم سینمایی قصه‌ها به كارگردانی رخشان بنی‌اعتماد كه پس از حاشیه های فراوان اكران خود را در سینما‌های كشور به پایان رساند حال بار دیگر پای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس شورای اسلامی باز كرده است.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار سینمای ایرنا، همواره كارگردانانی كه در سینمای ایران به مضمون‌های اجتماعی روی ‌آورند بیش از دیگر فیلم‌سازان در تیررس توقیف و عدم اركان فیلم هایش قرار داشته ‌اند و اگر قرار باشد فهرستی از این فیلمسازان ارائه دهیم بدون شك رخشان بنی‌اعتماد نویسنده و كارگردان پیشكسوت سینمای ایران یكی از این افراد خواهد بود.
وی كه با ساخت بیش از 18 فیلم سینمایی از جمله فیلمسازان پركار سینمای ایران به حساب می‌آید در سال 92 با ساخت فیلم قصه‌ها پس از 7 سال به جشنواره فیلم فجر بازگشت.
قصه‌ها كه تولید آن به سال 90 بازمی‌گردد پس از 2 سال توقیف و كش و قوس‌های فراروان در جشنواره سال 92 به نمایش درآمد و واكنش‌های مختلفی را در پی داشت.
این واكنش‌ها تا آنجا بود كه نمایش فیلم را 2 سال دیگر توقیف كرد تا در نهایتاً آخرین ساخته بنی اعتماد بعد از برخی اصلاحات، روز 16 اردیبهشت‌ماه 94 رنگ پرده نقره‌ای را به خود ببیند.
حال به نظر می‌رسد حاشیه های فیلم قصه‌ها تمامی ندارد و با وجود آنكه فیلم اكران خود را در سینمای‌های كشور به پایان رسانده اما این بار علت نمایش فیلم، بهانه احضار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی شده است.
علی جنتی روز گذشته در حاشیه نشست جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) درباره‌ سوال یكی از نمایندگان مجلس در اعتراض به اكران فیلم قصه‌ها گفت:« وقتی نماینده‌ای درباره مساله خاصی سوال داشته باشد پرسش در كمیسیون مربوطه مطرح می‌شود. بنده هم روز دوشنبه 19 مرداد ماه برای پاسخگویی درباره فیلم قصه‌ها در كمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم اما از آنجا كه آن نماینده از پاسخ من قانع نشد‌، همان سوال را در صحن علنی مجلس مطرح خواهد كرد و در آنجا باید پاسخگو باشم.»
در ادامه این گزارش به بهانه حمایت وزیر ارشاد از سینما و فیلم قصه‌ها كه حالا علت حضور وی در مجلس شورای اسلامی شده است با برخی از هنرمندان و فیلمسازان سینما به گفت و گو نشستیم كه از نظر شما نیز می‌گذرد.

**آزادی بیان‌مان را در عرصه‌های بین‌المللی خدشه‌دار نكنیم
ابوالفضل جلیلی، كارگردان سینمای ایران در این باره به ایرنا، گفت: در جهان امروز كه وقتی كسی در نیویورك عطسه می‌كند در دور افتاده‌ترین روستای ایران با خبر می‌شوند پنهان كردن برخی اخبار و اتفاقات خیلی معقول به نظر نمی رسد.
وی با اشاره به اینكه وزیر ارشاد جمهوری اسلامی باید قدرت جهانی داشته باشد، افزود: یعنی اینكه وقتی جمله‌ای می گوید یا نظری می دهد جهان اسلام تحت تاثیر آن قرارگیرد بنابراین خیلی زیبنده نظام ایران اسلامی نیست كه وزیر ارشاد آن را بابت تصمیماتی كه در جهت حمایت از هنرمندان می‌گیرد مورد بازخواست قرار دهند.
این كارگردان سینمای ایران ادامه داد: این جملات را من می گویم كه تا كنون 15 فیلم به اكران درنیامده در همین جمهوری اسلامی ایران دارم، اما هنوز هم خودم را سرباز وفادار این مملكت می‌دانم.
جلیلی كه تا به حال داور بسیاری از فستیوال‌های خارجی بوده است در ادامه گفت: وقتی در جشنواره‌ای خارجی حضور پیدا می‌كنم دوست دارم از قدرت جمهور اسلامی و آزادی اندیشه در این نظام صحبت شود نه اینكه مدام بگویند این هفته كدام فیلم در ایران توقیف شده است.
وی اضافه كرد: باز هم فكر می‌كنم و بر این عقیده هستم كه اگر از 100 فیلمی كه در جمهوری اسلامی ساخته می شود حتی 50 فیلم هم درمورد مشكلات اجتماعی باشد هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد چرا كه اندیشه و ایدئولوژی كه پشت این كشور است، اندیشه‌ای الهی است و بیدی نیست كه با هر بادی بلرزد.
كارگردان فیلم گال تاكید كرد: تمام فیلمسازانی كه در این كشور زندگی می‌كنند شاید در ظاهر برخی منتقد شرایط جامعه باشند اما به عینه شاهد بودم كه همین فیلمسازان با تمام وجود از مملكت و حكومت كشور خود دفاع كرده‌اند.
جلیلی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان كرد: بیاییم به جای اینكه رو در روی هم بایستیم و مدام آزادی بیان‌مان را در عرصه‌های بین‌المللی زیر سوال بریم دست دوستی به هم دهیم و این آیه‌های 17 و 18 سوره الزمر را زمزمه كنیم كه می‌گوید؛ «فَبَشِر عِبَادِ الَذینَ یَستَمِعونَ القَولَ فَیَتبِعونَ أحسَنَهُ».

**تنگ‌نظری‌های مجلس ذوق هنرمندان را از بین می‌برد
سیدجمال ساداتیان از تهیه كنندگان پركار سینمای ایران نیز در این باره به ایرنا گفت: اینكه مجلس حق نظارتی دارد درست است و هیچ حرفی درباره این نداریم اما اینكه با چه عینكی به موضوعات فرهنگی نگاه می‌كند جای بحث دارد.
وی با اشاره به اینكه به كرات گفته شده است كه هنر جای آزاد اندیشی است، افزود: بنابراین با این تنگ نظری ها نمی‌توانیم تعریف مناسب و مشتركی از فرهنگ داشته باشیم و آنچه كه امروز در مجلس عمل می‌شود چیزی از سینما نخواهد گذاشت.
ساداتیان ادامه داد: وقتی یك اثر سینمایی ساخته، اكران و توسط مخاطبان خود دیده شده و نهایتاً تاثیر منفی بر روی جامعه نداشته است دیگر باز كردن دوباره آن نمی‌دانم چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد.
این تهیه كننده سینما با تاكید بر اینكه فیلم قصه ها چون ساخته دست بشر است احتمالاً در تكنیك و محتوا دارای ضعف‌هایی بوده است، بیان داشت: اما با این وضعیتی كه مجلس نظارت می كند موافق نیستم چرا كه تاثیر گذار نخواهد بود و تنها ذوق و تفكر را از هنرمند خود می‌گیرد.
تهیه كننده فیلم روباه خاطرنشان كرد: در حوزه اندیشه و هنر تفكر باید قلیان و جریان داشته باشد وگرنه سینما شبیه تصاویر مكانیكی متحرك و بی‌خاصیت می‌شوند.

**اگر نمایندگان فیلمساز بودندچیزی غیر از قصه‌ها نمی‌ساختند
جمشید مشایخی بازیگر پیشكسوت سینما نیز در این باره به ایرنا گفت: متاسفانه هنوز برخی متوجه این امر نشده‌اند كه سینما یك صنعت است. یعنی وقتی فیلمی ساخته می‌شود باید در چرخه اكران قرار گیرد تا از فروش فیلم هزینه ساخت فیلم دیگری برای فیلمساز تهیه شود.
وی با تاكید بر اینكه اگر همین نمایندگانی كه امروز دم از مخالفت می‌زنند فیلمساز بودند غیر از این نیز فیلمی نمی‌ساختند، گفت: هنرمند نمی‌تواند به مخاطب خود دروغ بگوید و وقتی ما در شرایط نامناسب اقتصادی هستیم نمی توانیم از سرخوشی سخن بگوییم كه اگر هم بگویید بدون شك مخاطبی نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی قصه‌ها مانند دیگر آثار بنی اعتماد، مضمونی اجتماعی دارد و بازتاب شرایط جامعه امروز ایران و معضلات اقتصادی و اجتماعی آن است كه بیشتر انتقاد‌ها به آن سیاه نمایی در نشان دادن مشكلات اقتصادی و اجتماعی ایران است.
در این فیلم، حبیب رضایی نقش یك مستند ساز را بازی می كند. زندگی او روایتگر مشكلات كارگرانی است كه شرایط سخت زندگی آنها را به ستوه آورده است. علاوه بر رضایی، گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، بابك حمیدیان، نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، باران كوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی و مهدی هاشمی نقش های اصلی را بازی می كنند.
این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه هفتادویكمین جشنواره فیلم ونیز را دریافت كرد و چندی پیش نیز با حضور رخشان بنی‌اعتماد در دانشگاه ایالتی نیومكزیكو در آمریكا به نمایش درآمد.
قصه‌ها در طول اكران خود در سینما‌های تهران و شهرستان‌ها فروشی بیش از یك میلیارد تومان را كسب كرد.
فراهنگ**9246**1601**
۰ نفر