طرحی با عنوان انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه نداریم

تهران-ایرنا-رییس كارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طرحی مستقل با عنوان انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه تعریف نشده است اما ممكن است این انتقال برای بخش های دیگر در نظر گرفته شده باشد و یك شاخه از آن به ارومیه برسد.

به گفته یكی از نمایندگان مجلس قرار است برای احیای دریاچه ارومیه آب از طریق ارمنستان و گرجستان منتقل شود. اما یك كارشناس می ‌گوید كه قرار نیست چنین طرحی اجرا شود و گزینه‌های بسیار بهتری وجود دارد.
مسعود تجریشی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تاكنون طرحی با عنوان انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه در ستاد احیای این دریاچه تعریف نشده است، همچنین اخباری مبنی بر اینكه این انتقال در حال مطالعه نیز باشد دریافت نكرده ایم.
وی تاكید كرد: البته اجرای طرح های انتقال آب حوضه به حوضه برای احیای دریاچه ارومیه همواره مد نظر بوده است از این رو طرح های مربوط به این موضوع با یك گروه تخصصی در ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال بررسی است.
تجریشی ادامه داد: رییس جمهوری تاكید دارد تمام راهها و روش هایی كه امكان انتقال آب به دریاچه ارومیه را فراهم می كند مورد بررسی قرار گیرد از این رو گروه هایی كاملا علمی تمام این راه ها را بررسی می كنند.
وی افزود: اما تاكنون در مورد انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه ارومیه در ستاد بررسی نشده و تاكنون مورد بحث ما نبوده است اما اگر نماینده مجلسی این موضوع را اعلام می كند ممكن است وزارتخانه ای در حال اجرای این طرح است.
رییس كارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: رییس جمهوری بر انتقال آب بین حوضه ای به وزارتخانه ها تاكید كرده است بنابراین به عنوان مثال ممكن است وزارت نیرو در راستای انتقال آب به منطقه ای یك شاخه از این خطوط انتقال را به دریاچه ارومیه اختصاص داده باشد اما اینكه این طرح مختص دریاچه ارومیه باشد، مطالعه ای در این زمینه انجام نشده است.
تجریشی گفت: طرح های زیادی در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است كه انتقال بین حوضه ای آب زاب به دریاچه ارومیه یكی از آنها است.
وی درباره طرح انتقال آب حوضه به حوضه از رود زاب به سمت دریاچه توضیح داد: قراربود این طرح برای توسعه كشاورزی در منطقه اجرا و استفاده شود كه با رایزنی های انجام شده موفق به دریافت مصوبه هیات وزیران شدیم كه آب انتقالی این طرح مختص دریاچه ارومیه باشد، با اجرای این طرح حدود 600 میلیون متر مكعب آب وارد بستر دریاچه می شود.
وی افزود: برای اجرای این طرح قرار است دو دستگاه حفاری وارد كشور شود كه یكی از آنها در حال حركت به سمت بندرعباس است و دیگری در مرحله انجام كارهای ترخیص از كشور مبدا است و تا آبان ماه به سمت كشور حركت می كند و امسال كار حفاری آغاز می شود.
تجریشی با بیان اینكه قرار است این پروژه در سال 1398 به پایان برسد و آب وارد دریاچه ارومیه شود گفت:اعتباری حدود 340 میلیارد تومان برای اجرای طرح انتقال آب زاب در نظر گرفته شده كه امیدواریم هر چه زودتر منابع آن تامین شود.
رود زاب رودی است كه در ناحیه كردستان جاری است، سرچشمه این رود از كوه داروجان است و جلگه زاب را آبیاری می كند.
وی با بیان اینكه انتقال آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه یكی دیگر از طرح های انتقال حوضه به حوضه است گفت: قرار است آب سد سیلوه واقع در 12 كیلومتری شمال غربی شهرستان پیرانشهركه چیزی حدود 190 میلیون متر مكعب است از طریق كانال جلدیان وارد دریاچه ارومیه شود كه به نظر می رسد در كمتر از یك سال آینده این آب در بستر دریاچه رها سازی شود.
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشكی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اكنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می كند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.
علمی ( 4 ) **9014**1440
۰ نفر