۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶
کد خبر: 81721339
T T
۰ نفر
پرونده قضایی بابك زنجانی 209 جلد است/حكم دادستان سابق تهران صادر شد

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه با اعلام خبر صدور حكم دادستان سابق تهران، در مورد پرونده بابك زنجانی گفت: این پرونده 209 جلد دارد كه هر جلد حداقل 200 صفحه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای عصر یكشنبه در هشتاد وسومین نشست خبری خود با بیان اینكه هشت وكیل مشغول مطالعه پرونده بابك زنجانی هستند، افزود: پرونده نفتی آقای بابك زنجانی و دو نفر از متهمین، هشت وكیل دارد كه چهار نفر از طرف وزارت نفت، یك نفر از طرف بابك زنجانی و سه نفر از طرف دو متهم دیگر مشغول مطالعه آن هستند.
وی با بیان اینكه این پرونده سنگین است و اوراق زیادی دارد، ادامه داد: 11 مهر سال جاری، جلسه رسیدگی به این پرونده تعیین شده كه اگر وكلا تا آن موقع مطالعه را تمام كنند، دادگاه برگزار می شود.

** محمدرضا رحیمی در زندان است
خبرنگار ایرنا از سخنگوی دستگاه قضا پرسید كه آیا خبر معرفی نكردن محمدرضا رحیمی به اوین بعد از مرخصی صحت دارد یا نه كه محسنی اژه ای پاسخ داد نه.
وی افزود: وی در زندان است و در مرخصی نیست.

** 12 مرداد اولین جلسه دادگاه یدالله روزچنگ برگزار شد
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینكه 12 مرداد ماه اولین جلسه دادگاه یدالله روزچنگ -فردی كه در مسایل ارزی دستگیر شد - تشكیل شد، گفت: این پرونده نیز بسیار سنگین است و اوراق زیادی دارد.
وی ادامه داد: چهار جلسه از دادگاه این فرد فقط برای خواندن كیفر خواست طول كشیده است.

** حكم دادستان سابق تهران صادر شد
معاون اول قوه قضاییه از صدور حكم سعید مرتضوی دادستان سابق تهران خبر داد و گفت: این حكم هنوز به دست من نرسیده و از جزییات آن مطلع نیستم تا اطلاع رسانی كنم.
محسنی اژه ای خاطرنشان كرد: از آنجا كه این دادنامه قابل تجدید نظرخواهی است از بیان جزییات آن معذورم اما او از برخی موارد اتهامی، تبرئه و نسبت به برخی موارد دیگر به حبس و ردمال محكوم شده است.

** بازداشت سه نفر از دست اندركاران جعل سند در پردیس
پرونده زمینخواری بومهن و پردیس، موضوع دیگری بود كه سخنگوی قوه قضاییه به آن اشاره كرد و گفت: افرادی با جعل سند، نسبت به 290 هكتار از زمین های پردیس اقداماتی داشتند كه این موضوع روشن و ثابت شد كه سند جعلی است.
به گفته محسنی اژه ای، سه نفر از دست اندركاران جعل سند بازداشت شدند و پرونده در حال تحقیق است.
وی با بیان اینكه در چند ماه اخیر سال 94، زمین خواران در استان های مختلف همچنان مشغول زمین خواری هستند، خاطرنشان كرد: 82 هكتار از زمین های متصرف شده غیرمجاز در استان مركزی در همین چند ماه اخیر رفع تصرف شد و پنج هكتار زمین در خراسان رضوی رفع تصرف و مقدار زیادی از باغات حریم رودخانه تخریب شده است.
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، 31 هكتار در البرز، سه هكتار در كرمان و یك هكتار در مازندران رفع تصرف شد و در شیراز نیز رفع تصرف یكصد هكتار زمین در حال رسیدگی است.

** یكی از متهمان پرونده فتنه 88 به كشور بازگشته است
محسنی اژه ای درباره پرونده فتنه سال 88 گفت: یكی از متهمان این پرونده كه به خارج رفته بود به كشور بازگشته و با گزارش وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده وی در حال بررسی است.

** اعدام قاچاقچیان متوقف نشده است
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال یكی از خبرنگاران كه آیا اعدام قاچاقچیان مواد مخدر متوقف شده یا نه افزود: كسانی كه در حد اعدام باشند و احكامشان قطعی باشد اعدام می شوند و اعدام این افراد متوقف و تعطیل نشده است.

** علنی یا غیرعلنی بودن جلسات به تشخیص دادگاه است
محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری كه مهدی هاشمی قبل از ورود به اوین در بیانیه ای علاوه بر اینكه حكم خود را قبول نداشته، خواستار پخش تمامی جلسات دادگاه خود شده، گفت: در اینكه یك مجرم و محكومی نسبت به حكم خود سخنی داشته باشد غیر متنظره و غیره طبیعی نیست.
وی ادامه داد: اما اگر در چارچوب قوانین باشد مشكلی نیست اما غیر از چارچوب مشكل ساز است.
محسنی اژه ای افزود: اینكه دادگاه رسیدگی به یك پرونده قضایی علنی و قابل پخش و یا غیرعلنی و غیر قابل پخش باشد به تشخیص دادگاه است.

** ارتباط بابك زنجانی با یك موسسه مالی
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووالی مبنی بر اینكه بابك زنجانی با یك موسسه مالی ارتباط داشته، گفت: در این پرونده یك مورد ضمانتنامه هشت هزار میلیارد تومانی بین یك موسسه مالی و بابك زنجانی مطرح بود اما به نهایت نرسیده و اینكه موضوع 20 هزار میلیارد تومانی مطرح شده صحیح نیست.

** نامه نمایندگان مجلس برای دیدار با بابك زنجانی
وی در پاسخ به سال خبرنگاری مبنی بر اینكه در پرونده بابك زنجانی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه ای برای دیدار با وی نوشته‌اند و این نامه در اختیار رسانه ها قرار گرفته، گفت: نامه بدست ما رسیده است و در حال صحبت با نمایندگان مجلس هستیم نظر و خواسته آنها را بدانیم و اینكه قصد و انگیزه آن چیست؟

** در مورد شكایت نزدیكان احمدی نژاد از پورمحمدی
معاون اول قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری در زمینه شكایت یكی از نزدیكان احمدی نژاد از پورمحمدی وزیر دادگستری و شكایت مشایی از پورمحمدی گفت: در بخش اول چیزی به یاد ندارم كه شكایت حقوقی كرده باشد، اما اینكه شكایت حقوقی از دولت دهم شده است، یادم نیست.
محسنی اژه ای در مورد شكایت مشایی از پورمحمدی این گونه پاسخ داد: هركسی كه شكایت كند در دادگستری ثبت می شود و شاكی باید نسبت به ادعای خود مستنداتی را ارایه دهد.
وی ادامه داد: اگر مستندات بر اساس برداشت اولیه توجه اتهامی را به طرف داشته باشد، از طرف به عنوان متهم توضیح خواسته می شود و اگر متهم روحانی باشد پروند در دادسرای ویژه روحانیت پیگیری می شود

** در مورد دو پزشك
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری در زمینه دو پزشك در نورآباد ممسنی و اردبیل و اظهارات رییس سازمان بازرسی كل كشور در این زمینه گفت: می دانم سراج چه گفته و چیز اضافه‌ای برای گفتن ندارم زیرا در جلسه قبلی در این زمینه صحبت شد.

** نباید كانون خانواده با طلاق توافقی از هم بپاشد
وی در پاسخ به سووالی مبنی بر مطالبه رهبر معظم انقلاب در كاهش طلاق توافقی گفت: این اقدامی است كه باید به تدریج فرهنگسازی شود و در بخش دیگر در قوه قضاییه باید بگونه‌ای عمل شود كه هركسی به راحتی نتواند خانواده خود را از هم بپاشد و زوجین بخاطر مشكلات جزیی طلاق نگیرند.
محسنی اژه ای ادامه داد: باید درمورد افرادی كه به عنوان شاهد این طلاق‌ها نیز می روند بررسی شود و شاهدان تا جاییكه امكان داشته باشد سازش در این موارد را پیگیری كنند.
وی گفت: حتما یك نفر از طرف زن و یك نفر از طرف مرد و خود قضات تا جاییكه فرصت اجازه می دهد با زوجین صحبت كنند و تا حد امكان كانون خانواده‌ها بویژه آنهایی كه فرزند دارد از هم نپاشد.

** در مورد واگذاری باشگاه داماش یا انحلال آن
خبرنگاری درمورد واگذاری باشگاه داماش و منحل شدن آن از سخنگوی قوه قضاییه پرسید كه وی پاسخ داد: از اینكه این باشگاه واگذار شده یا نشده و یا منحل شده است اطلاعی ندارم اما كل اموال مه آفرید مصادره نشده بود.
محسنی اژه ای افزود:‌ او از لحاظ مالی برای رد مال و جزای نقدی محكومیت پیدا كرد و بقیه اموالش كه رد مال شده، مال خودش است.
به گفته وی، این اموال به بستگان و ورثه او تعلق می گیرد.

** درمورد اعمال نفود رییس دفتر رییس جمهوری سابق در پرونده 3 هزار میلیاردی
محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه پورمحمدی در گفت وگو با رسانه ای از نقش رییس دفتر رییس جمهوری قبلی در پرونده سه هزار میلیاردی سخن گفته بود و آیا این موضوع صحت دارد یا نه، گفت: این موضوع همیشه مطرح بود كه رییس دفتر رییس جمهوری سابق در پرونده سه هزار میلیاردی اعمال نفوذ كرده اما تا آن زمان چیزی به اثبات نرسید.

** اتهام دست داشتن معاون اول دولت در پرونده ارزی روزچنگ احراز نشده است
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه معاون اول دولت وقت نقشی در بحران ارزی و پرونده روزچنگ داشته و آیا اتهامی متوجه این فرد است یا نه گفت: نه.
وی اضافه كرد: در كیفرخواست چیزی در این خصوص مطرح و احراز نشده كه در كیفرخواست مطرح شود.
به گفته محسنی اژه ای، خیلی وقت ها آن چیزی كه شایع است حتی اگر در واقع نیز وجود داشته باشد، اثبات آن مهم است.

** هر زندانی با اتمام محكومیت خود آزاد می شود
خبرنگاری به پیامك اعضای كانون صنفی معلمان به مجلس مبنی بر پایان یافتن دوره محكومیت رسول بوداغی و آزاد نشدن او اشاره كرد كه سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت: این موضوع صحت ندارد. كسی كه محكومیتش تمام شود بلافاصله از زندان آزاد می شود.
محسنی اژه ای افزود: گاهی طرف محكومیتی در پرونده ای دارد كه آن محكومیت تمام شده و گاهی محكومیتی در پرونده دیگر برای او مطرح شده یا قراری برای وی صادر شده است.
وی خاطرنشان كرد: ممكن است طرف محكومیتی داشته كه تعلیقی بوده و تا آن زمان محكومیت تعلیقی قبلی قطعی می شود كه او خبر ندارد.
محسنی اژه ای با اشاره به قانون مجازات اسلامی و قانونی كه پیش از آن برای متهمان اجرا می شد، گفت: تفسیرها برای اینكه قانون مجازات اسلامی جدید اجرا شود یا قبلی متفاوت است.

** زنوزی یك پرونده مفتوح دیگر دارد
وی در پاسخ به سووال خبرنگاری درخصوص نتیجه پرونده 12 هزار میلیاردی كه آقای «ز» در آن دست داشته، گفت: اگر اشتباه نكنم پرونده زنوزی است و از آنجا كه بخشی از حكم ایشان صادر شده، اسمشان را اعلام می كنم.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ایشان دو پرونده داشت و مبلغی به بانك ها بدهكار بود و همان زمانی كه در بازداشت بود برخی اموال را به بانك ها تحویل داد و قبل از رسیدن به دادگاه تسویه حساب كرد.
به گفته وی، بخش دیگر این پرونده، محكومیت حبس و جرایم نقدی بود كه اجرا شد.
سخنگوی قوه قضاییه پرونده دیگر زنوزی را همان پرونده 12 هزار میلیاردی عنوان كرد و ادامه داد: این موضوع كه مبلغ 12 هزار میلیارد بود ثابت نشد اما با این همه، مبلغ قابل توجه بود و در اینجا نیز زمین و ملك را تحویل بانك ها داد و تسویه حساب كرد و در بخش دیگر این پرونده محكومیت حبس و جرایم نقدی بود كه آن نیز اجرا شد.
محسنی اژه ای خاطرنشان كرد: وی پرونده مفتوح دیگری دارد كه هنوز رسیدگی نشده و این پرونده نیز مالی است و او در بازداشت نیست.
سخنگوی قوه قضاییه، از خبر قرار وثیقه 500 میلیاردی زنوزی اظهار بی اطلاعی كرد.

** اتهام زنی فضای جامعه را ناآرام و غیراخلاقی می كند
وی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه برخی بدون سند و مدرك اتهام زنی و با آبروی افراد بازی می كنند، گفت: وقتی حرفی می زنیم باید مستند باشد و این به نفع همه است و اگر اینگونه باب شود كه هر كسی هر چیزی را علیه دیگری مطرح كند، فضای جامعه به یك فضای ناآرام و غیراخلاقی تبدیل می شود.
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، سازمان بازرسی كشور حداقل در سه مورد از برخی مقاماتی كه چنین ادعایی داشتند خواسته تا مستندات ادعاهای خود را ارائه كنند كه در صورت ارائه نشدن مستندات مدعی العموم وارد می شود.

** آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان
محسنی اژه ای درمورد آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان در پاسخ به سووال یكی از خبرنگاران گفت: موضوع این پرونده بحث خبرنگاری نیست، زیرا خبرنگاران زیادی با تابعیت كشورهای دیگر در ایران خبر تهیه می كنند و در بسیاری از مقاطع نیز ایران از خبرنگاران خارجی نیز دعوت به عمل می آورد.
وی با بیان اینكه از بیان جزییات این پرونده از لحاظ قانونی معذورم افزود: آخرین جلسه دادگاه اعلام شده و به همین زودی احتمالا تا آخر هفته یا نهایتا آخر هفته آینده حكم صادر و پس از آن نتیجه این پرونده اعلام می شود.

** در مورد فروش فضاهای وقف از سوی شهرداری
محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه برخی مردم به شهرداری تهران فضاهایی را وقف كرده اند اما شهرداری آنها را فروخته است نیز پاسخ داد: اگر شما یا هر كس دیگری در این زمینه خبری داشته باشد و به بازرسی كل كشور اطلاع دهد، این سازمان بررسی می كند زیرا سازمان بازرسی می تواند در امور شهرداری ورود كند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بعید می دانم این زمین ها وقف باشد و بدون جهت واگذار كند و اگر چنانچه وقف خاصی باشد باید طبق وقفنامه اجرا شود.

** در مورد واریز پول های كرسنت به حساب حزب اعتدال و توسعه
وی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری كه مقداری از پول های كرسنت به حساب حزب اعتدال و توسعه واریز شده افزود: باید این موضوع از خودشان سووال شود كه مستندات آن چیست، من خبر ندارم.

** آخرین وضعیت پرونده شركت توسعه میزان
محسنی اژه ای آخرین وضعیت پرونده شركت توسعه میزان را اینگونه بیان كرد و گفت: اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این شركت همانطور كه در جلسه قبل گفتم بازداشت شده اند و درخصوص بخشی از وجوه این شركت كه نزد بانك مركزی بوده، این وجوه گرفته شده و به برخی از طلبكاران داده شد.
وی با بیان اینكه همچنان پیگیر اموال آنها هستیم، تصریح كرد: اصل موسسه منحل شده و به همین منظور ستادی به ریاست استاندار خراسان رضوی تشكیل شده كه مسایل مربوط به املاك، شعب و كارمندان این شركت را بررسی كنند.

** قرار مجرمیت برای سه مسوول دولت دهم در پرونده بابك زنجانی
محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سووال خبرنگاری كه آیا مسوولان ارشد دولت دهم در پرونده بابك زنجانی مطرح هستند، گفت: فقط برای سه نفر قرار مجرمیت صادر شده و بقیه هنوز به كیفرخواست نرسیده، اما پرونده مفتوح است و ممكن است بعدها چیزهایی كشف شود.

** عزم دستگاه قضایی جزم است
وی درباره پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: دستگاه قضایی عزمش جزم است اما چقدر در عمل موفق شود بحث آن چیز دیگری است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: دستگاه قضا تا جاییكه می تواند با فساد برخورد می كند اما ممكن است با توقع مردم متفاوت باشد.
وی ادامه داد: حتی بسیاری از افراد كه در زندان ها هستند، ادعا دارند كه بیگناه هستند و هیچكس به ماست خود نمی گوید ترش است.
محسنی اژه ای گفت: ممكن است چنانچه كسی فضاسازی كند بصورت مقطعی به نفعش باشد اما در درازمدت به نفع خود و جامعه نیست و اگر اعتراضی دارد بهتر است از مجاری قانونی وارد شود.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه تلاش می كند تحت تاثیر فضاسازی قرار نگیرد اما نمی گویم فشارها و فضاسازی بی تاثیر است اما بناست كه تحت تاثیر قرار نگیرد.
وی ادامه داد: زمانی یك فرد محكوم و یا فرد دیگری تبرئه می شود، در این قضیه عده ای خوشحال می شوند اما برای قوه قضاییه فرقی نمی كند اما اگر كسی تبرئه شود بیشتر خوشحال می شویم و اگر كسی جرمی داشته باشد نیز با او برخورد می كنیم.
محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه چند درصد از دولت پیشین در پرونده های فعلی دخیل هستند، گفت: آمار نگرفته ام و نمی دانم كه چند نفر درگیر هستند، شكایت های زیادی می شود اما برخی از شكایتشان منصرف می شوند و از این موضوع اطلاع ندارم.

** اتهام به هر دستگاهی قابل پیگیری است
معاون اول قوه قضاییه درمورد سووال خبرنگاری مبنی بر اتهاماتی كه به شورای نگهبان وارد شده، گفت: اگر چنانچه كسی به یك نهاد اعم از شورای نگهبان و دیگر نهادها افترائی وارد كند قابل پیگیری است و چنانچه كسانی به شخصیت های شورای نگهبان توهین كنند جرم است و قابل تعقیب است.

** قوه قضاییه و دكل نفتی گمشده
وی در پاسخ به سووال خبرنگاری كه آیا قوه قضاییه به موضوع دكل نفتی گم شده وارد شده است یا نه گفت: بازرسی كل كشور در چند مرحله این موضوع را بررسی و حتی افرادی را در این زمینه احضار كرده، پرونده در حال رسیدگی است اما هنوز به دادگاه نرفته و در دادسرا در حال بررسی است.

** تشكیل پرونده زمین خواری گردنه حیران در قوه قضاییه
معاون اول قوه قضاییه درمورد زمین خواری در گردنه حیران گفت: این منطقه، خوش آب و هوا و محل گردشگری است كه البته دیگران نقل می كنند اما من این منطقه را ندیدم.
وی افزود: در این منطقه خوش آب و هوا، ویلا سازی می شود و عده ای خاص از آن استفاده می كنند.
محسنی اژه ای خاطرنشان كرد: نقل كرده اند زمین بیش از دو هزار هكتار است كه بالغ بر 1000 هكتار از آن متعلق به منابع طبیعی و 1000 هكتار دیگر جزو مستثنیات( در اختیار مردم) است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح كرد: طرح تفصیلی هادی در آنجا پیاده شد كه براساس این طرح به برخی افراد مستثیات دادند كه آنها در آنجا ساخت و ساز كردند، برخی دیگر نیز مجوز زراعی از این زمین ها گرفتند.
وی ادامه داد: گفته شده تعداد 20 تا 30 نفر از هیچ كجا مجوز نگرفته و در آنجا ساخت وساز انجام دادند.
محسنی اژه ای با بیان اینكه تا آنجا كه به من اطلاع داده اند، تصرفی در زمین های منابع طبیعی صورت نگرفته، افزود: نهادهای ذیربط باید تصمیم بگیرند كه آیا در مستثنیات، حق ویلا سازی و ساخت ساز را دارند یا نه؟
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ماموریت اخیر خود در استان گلستان اظهار داشت: در این استان دیدیم كسی درختان جنگل را از ریشه می كند و این فرد به من سند نشان داد كه این زمین جزو مستثنیات است؛ مسوول ذیربط را خواستم و به او گفتم اگر چه این زمین جزو مستثنیات است اما مالك آن حق ندارد این كار را انجام دهد.
وی با بیان اینكه گردنه حیران در مرز استان های اردبیل و گیلان واقع شده، گفت: دستگاه های قضایی و استانداری در این دو استان در حال رسیدگی هستند كه چقدر از مستثنیات ساخت وساز شده و چه نهادی مجوز این كار را داده است.
سخنگوی قوه قضاییه تاكید كرد: اطلاعی ندارم كه این مال متعلق به چه افرادی است و فرقی هم نمی كند و اگر غیرمجاز باشد برخورد می شود.

** پرونده هایی كه خارج از نوبت باید رسیدگی شود در قانون مشخص شده است
وی در پاسخ به سووال خبرنگاری درمورد اظهارات استاندار تهران برای معرفی 200 مشترك پرمصرف به دستگاه قضا و رسیدگی خارج از نوبت در قوه قضاییه گفت: هر كاری جرم نیست؛ الزامی نیست هر كسی تخلفی را مرتكب شد او را به قوه قضاییه ارجاع دهند.
محسنی اژه ای با بیان اینكه نهادهای مسوول با استفاده از اختیارات خود به اقدامات خاطیان پاسخ می دهند، تصریح كرد: مثلا برخی برای مصرف زیاد آب پلكانی پول می گیرند.
وی افزود:‌ اگر موردی باشد كه در قوانین جرم پیش بینی شده، قوه قضاییه به آن رسیدگی می كند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در قانون همچنین آمده كه كدام موارد و پرونده را باید خارج از نوبت رسیدگی كرد و معمولا در موضوعات مهم دستگاه قضایی خارج از نوبت به آن رسیدگی می كند.

** توصیه به استفاده از مشاور حقوقی در مشاوران املاك و خودرو
محسنی اژه ای در مورد استقرار مشاور حقوقی در مشاوران املاك و خودرو و برنامه قوه قضاییه در این خصوص گفت:‌ استقرار مشاور حقوقی در موارد اشاره شده به عنوان پیشگیری از وقوع جرم اقدام خوبی است و قوه قضاییه به اجرای این كار توصیه می كند.
وی ادامه داد: اما به عنوان الزام، قانون می خواهد و تا قانونی در این خصوص نباشد نمی توان مشاوران املاك و خودرو را الزام به استفاده از مشاور حقوقی كرد.
محسنی اژه ای گفت: استقرار مشاور حقوقی كار بسیار خوبی است و وقتی قراردادی نوشته می شود، بهتر است نخست با مشاور حقوقی صحبت شود تا دو طرف اختلاف پیدا نكنند.
اجتمام *7268*3061*3377*9317*9185*1071
۰ نفر