۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۰۰
کد خبر: 81723257
T T
۰ نفر
گالوپ: محبوبیت كری بعد از توافق هسته ای در میان آمریكایی ها افزایش یافت

نیویورك-ایرنا- نظر سنجی اخیر گالوپ نشان می دهد كه محبوبیت جان كری وزیر خارجه آمریكا به دنبال امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و كشور های 5+1 و همچنین عادی سازی روابط سیاسی میان آمریكا و كوبا، رو به افزایش گذاشته است.

آخرین نظر سنجی موسسه پژوهشی گالوپ كه در روزهای 5 تا 9 ماه اوت انجام شده نشان می دهد كه به دنبال تحولات سیاسی اخیر، به ویژه امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و كشور های گروه 5+1 و عادی سازی روابط آمریكا و كوبا، اعتماد و اطمینان سیاسی مردم این كشور به جان كری وزیر خارجه آمریكا افزایش محسوسی یافته است.
بر اساس این نظر سنجی، جان كری در ماه ژوئیه امسال از 41 درصد حمایت مردم آمریكا برخوردار بود، اما طبق نظرسنجی های اخیر بعد از امضای توافقنامه هسته ای، این محبوبیت به 48 درصد افزایش یافت.
گالوپ یاد آور شده است كه كری در زمان انتصاب به مقام وزارت خارجه آمریكا در آوریل سال 2013 از 44 درصد محبوبیت در میان آمریكایی ها برخوردار بود كه این محبوبیت به تدریج با تحولاتی از جمله بالاگرفتن بحران سوریه و آغاز بحران اوكراین در سال 2014 روبه افزایش گذاشت و به 55 درصد رسید، اما شكست او در حل بحران سوریه موجب تنزل دوباره این محبوبیت شد.
بر همین اساس، توفیق مذاكرات هسته ای میان ایران موجب بالارفتن دوباره محبوبیت وی شد و هم اكنون حدود نیمی از مردم آمریكا با دیده اعتماد به او و توانمندی های سیاسی او نگاه می كنند.
در حالی كه هنوز یك سال به پایان سمت جان كری در مقام وزارت خارجه آمریكا باقی مانده، احتمال بیشتر شدن محبوبیت او در میان مردم آمریكا نیز وجود دارد. موسسه مذكور این نكته را نیز یادآور شده كه وارن كریستوفر وزیر خارجه بیل كلینتون رییس جمهور اسبق آمریكا تنها وزیر خارجه ای بوده است كه در 3 دهه اخیر از محبوبیتی كمتر از جان كری برخوردار بوده است.
گالوپ بحران هایی نظیر بحران سوریه، اوكراین و مذاكرات هسته ای ایران را چالش های پیچیده و كم نظیر دانسته كه مردم آمریكا در این نظرسنجی دشواری های مربوط به حل آن ها را در نظر داشته اند.
اروپام-4-541**1144