كاهش شدید سن ابتلا به آسیب‌های اجتماعی در دختران/ یك درصد مدیران زن هستند

تهران - ایرنا - معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در شرایط كنونی سن ابتلا به آسیب‌های اجتماعی در دختران به شدت پایین آمده كه این موضوع بسیار نگران‌كننده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در مراسم یاس مهربانی به مناسبت روز دختر افزود: در حال حاضر وضعیت مناسبی در زمینه آسیب‌های اجتماعی نداریم به همین منظور باید نشاط و تربیت را برای دختران به ارمغان بیاوریم.
وی ادامه داد: بررسی‌های ما در كارگروه دختران نشان می‌دهد ضرورت دارد در این شرایط به برنامه‌های اولویت‌دار بپردازیم و آموزش و پرورش نیز می‌تواند به كیفیت‌بخشی آموزش برای دختران بیشتر توجه داشته باشد.
مولاوردی ادامه داد: در آموزش و پرورش باید به مهارت‌های تعاملی و ارتباطی بیشتر پرداخته شود تا بتوانیم جوانانمان را آماده ورود به جامعه و خانواده كنیم.

** تحقق عدالت جنسیتی ضروری است
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یكی از مباحث مهم در عدالت اجتماعی، بحث عدالت جنسیتی به‌عنوان یك ضرورت است كه در معاونت امور زنان و خانواده به‌دنبال تحقق آن هستیم.
مولاوردی گفت: تحقق عدالت جنسیتی در مدیریت‌ها باید صورت گیرد كه به نظر می‌رسد اكنون جای كار دارد، به‌رغم این كه نیمی از كاركنان آموزش و پرورش نیز زنان هستند.
وی تصریح كرد: ما در سطح مدیریت‌های عالی جای كار داریم و اكنون فقط یك درصد مدیران را بانوان تشكیل می‌دهند كه باید با نگاه مثبت وزیر آموزش و پرورش تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.
مولاوردی خاطرنشان كرد: معدود مدیران زن شاغل بسیار موفق هستند كه به همین منظور امیدواریم بیش از پیش از این ظرفیت‌ها و تصمیم‌گیری در حوزه زنان استفاده شود.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با بیان اینكه پروژه های مشتركی در حوزه زنان با وزارت آموزش و پرورش داریم گفت: برای بهبود وضعیت دختران و ارتقای پوشش تحصیلی به ویژه سنجش دختران در مدارس شبانه روزی و توان افزایی و ارتقای مهارت دختران طرح های مشتركی با آموزش و پرورش انجام شده است.
وی تصریح كرد: اكثر این طرح ها به صورت منطقه ای و درچند استان بوده است كه امیدواریم در سال 94 و 95 چند طرح را به صورت ملی پیدا كنیم .
مولاوردی در ادامه: آموزش را كلید توانمندسازی و رمز توسعه دانست و گفت :‌آموزش دختران به دلایل مختلف دارای اهمیت است و مهم ترین دلیل آن نقش دختران به عنوان دختران آینده و آینده سازان جامعه است.
وی خاطر نشان كرد : اكنون زنان نیمی از جامعه هستند نیمی دیگر را تربیت می كنند و پرورش می دهند، پس اگر زنان و دختران را توانمند كنیم بشریت را توانمند كرده ایم .
معاون رییس جمهوی در امور زنان و خانواده با اشاره به اینكه رهبر معظم انقلاب همه دستگاه ها و دولت ها را موظف به پشتیبانی از آموزش و پرورش عنوان كرده است گفت: ایشان تاكید دارند اگر آموزش و پرورش را درست كنند همه جا درست می شود بنابراین هزینه كردن در آموزش و پرورش یكی از كارهای اساسی است .
مولاوردی گفت: در 36 سال گذشته دستاوردهای خوبی در زمینه آموزش دختران داشته ایم اما به هرشكل چالش هایی نیز در این مسیر وجود دارد و هر چه به مناطق محروم نزدیكتر می شویم این چالش ها بیشتر مشاهده می شود.
وی تصریح كرد: نرخ ارتقای بی سودای دختران در مناطق محروم نسبت به مناطق برخوردار كمتر است ونرخ گذر دختران درمقاطع تحصیلی نسبت به پسران به دلیل ازدواج زود هنگام دختران نیز كمتراست .
مولاوردی گفت: دولت با توسعه مدارس شبانه روزی و ایجاد مدارس روستا مركز اقداماتی برای جلوگیری از ترك تحصیل دختران انجام داده است و اكنون كه در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم به نظر می رسد فرصت طلایی كه دولت تدبیر وامید كه دنبال توسعه متوازن است، در این زمینه تلاش های جدی تری داشته باشد.
مولاوردی گفت: باید برای اجرای عدالت آموزشی توسعه امكانات و توزیع منابع برای كمك رفع نابرابری اقتصادی وتضادهای طبقاتی در مناطق محروم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
اجتمام**7268**1085** 3053 ** 1418