۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۴۸
کد خبر: 81728320
T T
۰ نفر
سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن  روز يكشنبه بازگشايي مي‌شود

لندن - ايرنا - مراسم بازگشايي و فعاليت كامل سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن روز يكشنبه با حضور مقامات ارشد وزارت امور خارجه ايران و انگليس برگزار مي‌شود.

به گزارش ايرنا، در مراسم بازگشايي سفارت ايران در لندن، «محمدحسن حبيب‌الله زاده» كاردار سفارت ايران در انگلستان، شماري از ميهمانان انگليسي و ايراني از جمله اعضاي گروه دوستي پارلماني انگليس و ايران و روساي نهادهاي ايراني و ايرانيان مقيم حضور خواهند داشت.
بازگشايي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن همزمان با بازگشايي سفارت انگليس در تهران با حضور «فيليپ هاموند» وزير خارجه اين كشور صورت مي‌گيرد.
انتظار مي رود در هفته‌هاي آينده با استقرار ديپلمات‌ها و كاركنان سفارتخانه‌هاي دو كشور، روابط تهران و لندن از جمله در بخش خدمات كنسولي و صدور ويزا در مسير عادي‌سازي قرار گيرد.
انتشار خبر بازگشايي سفارت انگليس در تهران در روز يكشنبه آينده با حضور فيليپ هاموند وزير امورخارجه اين كشور، روز جمعه بازتاب گسترده‌اي در روزنامه‌ هاي مهم انگليس داشت.
روزنامه «فايننشال تايمز» در اين‌باره نوشت: انگليس و ايران يك گام مهم براي ازسرگيري روابط كامل ديپلماتيك در روز يكشنبه با بازگشايي سفارت انگليس در تهران بر خواهند داشت.
اين روزنامه افزود: فيليپ هاموند وزير امورخارجه انگليس قرار است براي بازگشايي سفارت اين كشور كه در سال 2011 ميلادي بسته شد به تهران سفر كند.
گاردين نيز نوشت: «بازگشايي سفارت انگليس در تهران همزمان با گرم شدن روابط ايران و غرب به دنبال توافق ميان ايران و پنج به‌علاوه يك در مورد برنامه هسته‌اي ايران صورت مي‌گيرد».
اين روزنامه افزود: «سفر فيليپ هاموند به ايران كه نخستين سفر يك وزير خارجه اين كشور در 12 سال اخير محسوب مي‌شود، به دنبال سفر وزيران خارجه فرانسه و ايتاليا و همچنين مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران انجام مي‌شود.»
روزنامه گاردين در گزارش خود همچنين نوشت كه يك هيئت تجاري و «سيمون گس» مدير امور سياسي دفتر وزارت خارجه انگليس، هاموند را در اين سفر به تهران همراهي مي‌كنند. گس، يكي از اعضاي گروه ارشد مذاكره‌كننده انگليس در گروه پنج به‌علاوه يك بود.
گاردين افزود: اقامتگاه سفير و چند ساختمان ديگر سفارت بازسازي‌شده است.
به نوشته گاردين، قرار است در ابتداي فعاليت سفارت، گروه كوچكي از ديپلمات‌ها به رياست «آجي شارما» كه تاكنون كاردار غيرمقيم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگليس سفير تازه‌اي نيز براي اعزام به تهران انتخاب كرده، اما نام وي هنوز اعلام‌نشده است.
سفارت انگليس در ايران از سال 2011 (1390) تاكنون بسته بوده است و سطح روابط دو كشور به داشتن كاردار غيرمقيم در تهران و لندن كاهش پيداكرده بود.
در هشتم آذرماه 1390 به دنبال ورود تعدادي از دانشجويان به سفارت انگليس در تهران، لندن روابط سياسي و ديپلماتيك خود را با كشورمان قطع و از ديپلمات هاي ايراني نيز خواست خاك اين كشور را ترك كنند.
اما به دنبال ديدار وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و انگلستان در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در تاريخ اول مهرماه 1392 و متعاقب ديدارهاي برگزار شده بين مسوولان وزارت امورخارجه دو كشور در نيويورك و ژنو، وزارت امور خارجه 20 آبان 1392، محمد حسن حبيب الله زاده را به عنوان كاردار ترددي كشورمان در انگليس تعيين و به طرف انگليسي معرفي كرد.
همزمان با اين اقدام ، وزارت امور خارجه انگليس نيز «آجي شارما» را به عنوان كاردار غيرمقيم خود در تهران معرفي كرد.
شارما از سال 2012 ميلادي رييس بخش ايران در وزارت خارجه انگليس بوده و در خلال سال هاي 2007 تا 2008 نيز به عنوان معاون سفير انگليس در تهران فعاليت كرده است.
ايران و انگليس در پي مذاكرات و توافقات به عمل آمده، از اول اسفند ماه 1392 نيز رسما به وضعيت حفاظت منافع پايان دادند و از آن پس به صورت مستقيم و از طريق كارداران غير مقيم خود روابط دو جانبه را دنبال كردند.
از ابتداي اسفند ماه 1392 همچنين بخش كنسولي سفارت ايران در انگليس به صورت كامل بازگشايي و كليه خدمات كنسولي به ايرانيان مقيم ارائه گرديد.
از همان تاريخ نيز پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران بر فراز ساختمان سفارت در منطقه «كنزينگتون» لندن و اماكن ديپلماتيك كشورمان در لندن برافراشته شد.
حبيب‌الله زاده كاردار جمهوري اسلامي ايران در انگلستان اخيرا درباره روابط با انگلستان افزود: در طول يك و نيم سال گذشته، باوجود برخي مشكلات، رايزني‌هاي دو كشور در مورد امور دوجانبه، منطقه‌اي و مجلسي انجام و هيات هايي بين دو كشور تبادل شده است.
به گفته وي، هم اكنون بخش كنسولي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن فعال است و خدمات كنسولي به ايرانيان مقيم ارائه مي كند.
اروپام**4**1552**1613