علي پورسليمان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اظهار كرد: بر اساس پژوهشي كه در بين 388 نفر از معلمان و در يكي از شهرهاي شمال غربي كشور صورت گرفت، بيشتر معلمان معتقدند مديران بهتر است توسط خود معلمان انتخاب شوند.
وي يادآور شد: يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه معلمان رضايت بيشتري از مديران انتخابي نسبت به مديران انتصابي دارند.
پورسليمان ادامه داد: با تغيير در دولت و به مرور زمان، اجراي اين طرح به محاق رفت و عملا اجراي مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش تسليم سليقه و نظر مديران وقت شد.
مدير سايت سخن معلم با بيان اينكه مدرسه نقطه آغاز هرگونه تحول در نظام آموزش و پرورش است، افزود: در اين ميان مديريت مدرسه نقش مهمي در فرآيندهاي آموزشي و پرورشي ايفا مي كند.
پورسليمان با اشاره به اينكه براي پويايي مدرسه بايد نقش معلمان پررنگ شده و آنان مدرسه را متعلق به خود بدانند، گفت: مهم آن است كه بين اهداف مدرسه، مديريت و معلمان هم گرايي ايجاد شود.
وي، لازمه اين هم گرايي و حس تعلق را توجه به كاركنان مدرسه دانست و مهم ترين چالش هاي نظام آموزشي را گسست روزافزون ميان ستاد و صف و به عبارتي مدرسه و اداره عنوان كرد.
اين كارشناس حوزه آموزش و پرورش اظهار كرد: به علت برخي رويكردها و نيز سياست هاي نادرست و غيركارشناسي، روز به روز اين شكاف عميق تر مي شود و معلمان به عنوان مهم ترين اركان نظام آموزشي با بي اعتمادي و يا سوء ظن نسبت به برنامه هاي مديران مي نگرند.
پورسليمان يادآور شد: اگر قرار است اين ديوار بي اعتمادي كوتاه تر شده و معلمان در برنامه هاي ستاد مشاركت كنند؛ با سخنراني و يا صدور بخشنامه هاي پي در پي نتيجه اي حاصل نمي شود.
وي با اشاره به اينكه وزارت آموزش و پرورش بايد در اين زمينه گام هاي عملي و جدي بردارد، اضافه كرد: براي كاهش حس بي تفاوتي و جلب اعتماد و مشاركت معلمان، در اولين فرصت بايد مصوبه انتخابي شدن مديران مدارس توسط معلمان احيا شده و حتي نواقص و ايرادات شكلي و محتوايي آن با نظر كارشناسان مورد بررسي و اصلاح قرار گيرد.
پورسليمان اظهاراميدواري كرد كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش با تدبير و مديريت جامع و علمي و با لحاظ كردن مديريت زمان در پيگيري مطالبات فرهنگيان و معلمان، عنصر فراموش شده مشاركت را در ساز و كارها و اركان مختلف آن نهادينه كنند.
فراهنگ**1883**1027
كارشناس مسايل آموزش و پرورش:
طرح انتخاب مديران مدرسه توسط معلمان به فراموشي سپرده شده است
۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر:
81740261
تهران-ايرنا- كارشناس مسايل آموزش و پرورش گفت: طرح انتخابي شدن مديران مدارس توسط معلمان كه پيشتر مطرح و در شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شده بود؛ به فراموشي سپرده شده است.