رييس شوراي مفتيان روسيه: ايران پيشگام ثبات منطقه و كمك به جهان اسلام است

مسكو- ايرنا- «روايل عين الدين» رييس شوراي مفتيان روسيه روز پنجشنبه در ديدار با علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: ايران به عنوان پيشگام ثبات منطقه و همچنين كمك به جهان اسلام، نقشي بسيار مهم و ارزشمند دارد.

به گزارش ايرنا وي در اين ديدار كه در مسكو انجام شد، اظهار كرد: تمامي اقدامات تهران براي برقراري صلح و ثبات در جهان اسلام و بويژه منطقه متمركز شده است.
وي با تأكيد بر جدي بودن خطرات داعش، افراطي گري، سلفي گري و وهابيت براي جهان اسلام و جايگاه مسلمانان اظهار كرد: گروههاي تروريستي و تكفيري و همچنين جريان هاي انحرافي ضربات سنگين به اسلام زده اند و چهره اين دين مبين را مخدوش كرده اند.
عين الدين همچنين با اشاره به برنامه بين المللي افتتاح مسجد جامع بزرگ مسكو در اول مهرماه، از مقامات جمهوري اسلامي ايران براي شركت در اين آيين دعوت كرد و گفت: با توجه به اهميت آغاز بكار اين مسجد براي جامعه مسلمانان روسيه و جهان، از حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهوري و جنابعالي (وزير فرهنگ و ارشاد) اسلامي براي حضور در اين مراسم دعوت مي كنيم.
وي در ادامه با «بسيار پرثمر خواندن» روابط شوراي مفتيان روسيه و نهادهاي ايراني مستقر در اين كشور بويژه سفارتخانه و رايزني فرهنگي ايران در مسكو و تأثير مثبت آن بر جامعه اسلامي روسيه، اين روند را نشانه همگرايي و وحدت خواند كه بايد تقويت شود.
عين الدين اظهار كرد: ايران و روسيه همكاري هاي بسيار گسترده اي دارند و حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان ميهمان ويژه نمايشگاه بين المللي كتاب مسكو و افتتاح آن همراه رييس دوماي روسيه، زمينه بسيار خوب توسعه هرچه بيشتر مناسبات دوجانبه بويژه فرهنگي را نشان مي دهد.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين ديدار با اشاره به خاطره سفر خود به مسكو در معيت آيت الله هاشمي رفسنجاني در سال 1988 و حضور در نماز جماعت به امامت راويل عين الدين اظهار كرد: نقش شوراي مفتيان روسيه به رهبري شما در وحدت مذاهب مختلف اسلامي در روسيه و همچنين حضور گسترده شيعيان در مراسم و مساجد شهرهاي مختلف، نشانه اي از وحدت پايدار است كه بايد گسترش يابد.
جنتي در ادامه با اشاره به توسعه روزافزون روابط دو كشور گفت: سران و مقامات ايران و روسيه بارها بر لزوم سرعت گرفتن همكاري ها تأكيد كرده اند كه يك بخش اصلي آن فرهنگي است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين نگاه مقامات فدراسيون روسيه بويژه ولاديمير پوتين رييس جمهوري اين كشور به مسلمانان را بسيار مثبت خواند و به حايگاه روسيه در همكاري هاي اسلامي به عنوان ناظر اشاره كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان اين ديدار بر اهميت اتحاد كشورهاي منطقه براي حل مشكلات و بحران ها بويژه لزوم مبارزه با داعش و مقابله با نفوذ اين گروه تكفيري اشاره كرد.
اروپام*391**1516**1504