۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81748180
T T
۰ نفر
تلاش توكیو برای توسعه مناسبات با تهران/ وزیر خارجه ژاپن به ایران می‌آید

پكن - ایرنا - ژاپن به دنبال گسترش همكاریهای اقتصادی و توسعه مناسبات سیاسی با ایران بعد از توافقنامه وین، قصد دارد وزیر امور خارجه خود را روانه ایران كند.

خبرگزاری كیودو ژاپن امروز - شنبه - به نقل از مقامات دولتی این كشور اعلام كرد كه سفر «فومیو كیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن در دستور كار مقامات این كشور قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این سفر اواخر ماه اكتبر (مهر - آبان) صورت بگیرد.
براساس این گزارش، ترتیبات لازم برای این سفر اتخاذ شده و مقامات دولتی ژاپن قصد دارند تحت هر شرایط ممكن این سفر را كه در راستای گسترش همكاریهای سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، انجام دهند.
كیودو در گزارش خود آورده است كه در این سفر جمعی از مقامات اقتصادی ژاپنی نیز وزیر امور خارجه این كشور را همراهی می كنند تا در طول مدت حضور در ایران قراردادهایی در زمینه توسعه همكاریها در زمینه انرژی، امور زیربنایی و دیگر مسائل اقتصادی به امضا برسانند.
به گزارش ایرنا، انتشار خبر سفر « فومیو كیشیدا» وزیر خارجه ژاپن به ایران در حالی منتشر می شود كه وزارت امور خارجه این كشور روز گذشته - جمعه - از سفر یك هیات اقتصادی به تهران به منظور برگزاری نشست پیمان سرمایه گذاریهای مشترك دوجانبه سه روزه خبر داده بود.
این سفر قرار است به سرپرستی «ماساكی كانای» مدیر بخش خاورمیانه این وزارتخانه روز دوشنبه آینده و به منظور انعقاد یك توافقنامه سرمایه گذاری دوجانبه جهت بهره برداری از ظرفیت های تجاری بازار ایران برای شركت های ژاپنی صورت بگیرد.
ژاپن كه به لحاظ منابع طبیعی فقیر است، تلاش می كند با برداشته شدن تحریم ها، بار دیگر حضوری فعال در بازار ایران داشته باشد و با مشاركت گسترده در پروژهای نفتی كشورمان، نیازهای خود به مواد اولیه و انرژی را تامین نماید.
كیودو در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: به دنبال وضع تحریم های كشورهای غربی بر علیه ایران در حوزه انرژی، سهم نفت خام وارداتی ژاپن از ایران به كمتر از 5 درصد در سال 2014 كاهش یافت و ژاپن اكنون به دنبال آن است كه سهم واردات نفت خام خود را به سطح قبلی كه بیش از 10 درصد بود، بازگرداند.
گفتنی است، در سال 2005 این سهم 13.8 درصد بود كه در سال 2014 به 4.9 درصد كاهش یافت.
ژاپن امیدوار است اتخاذ چنین تدابیری، روند فعالیت شركت های ژاپنی را در ایران آسانتر كرده و در نهایت موجب افزایش صادرات خودرو و مشاركت بیشتر شركت های ژاپنی در توسعه میادین نفتی ایران شود.
بر اساس منابع خبری، توكیو همچنین تلاش دارد تا اواخر این ماه «كنتارو سونوارا» معاون پارلمانی وزیر خارجه را به منظور تسریع روند مذاكرات در خصوص معاهده سرمایه گذاری و بررسی جزییات مربوط به تشكیل كمیته مشترك، به تهران اعزام كند.
«دایشیرو یاماگیوا» معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی و صنایع ژاپن اولین هیات عالیرتبه ژاپنی بود كه پس از كسب توافق وین، در اوایل مرداد ماه سالجاری به همراه مسئولان اجرایی شركت های نفتی و بازرگانی این كشور به تهران سفر و با شماری از مقامات بلندپایه اقتصادی كشورمان از جمله «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت دیدار كرد.
ژاپن در سال 2007 میلادی تحریم هایی را علیه ایران در نظر گرفت و در سال 2010 میلادی در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت ایران محدودیت های بیشتری اعمال كرد.
ژاپن پیشتر اعلام كرده بود كه به محض برطرف شدن محدودیت ها، فعالیت ها در میدان نفتی آزادگان كه پیشتر در سال 2010 میلادی «اینپكس» شركت دولتی ژاپن از آن خارج شده بود، از سر گرفته می شود.
آساق*1597