۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۶
کد خبر: 81748386
T T
۰ نفر

ژاپن در مسير توسعه سرمايه گذاري ها در ايران

۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۶
کد خبر: 81748386
ژاپن در مسير توسعه سرمايه گذاري ها در ايران

تهران - ايرنا - ژاپني ها كه به دنبال وضع تحريم هاي ناعادلانه عليه ايران ميزان سرمايه گذاري هايشان در بخش هاي مختلف از جمله انر‍ژي را كاهش دادند اكنون و پس از توافق برجام، در پي حضور بيشتر در بازار ايران و توسعه همكاري هاي دوجانبه در زمينه هاي سرمايه گذاري و انرژي هستند.

به گزارش ايرنا، به دنبال حضور هيات هاي بلندپايه اقتصادي و سياسي كشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا و هند در ايران و انجام مذاكرات مختلف با طرف ايراني، ژاپني ها نيز اشتياق و تمايل خود را براي حضور در ايران اعلام كردند.
'يوشيهيده سوگا' سخنگوي ارشد دولت ژاپن در گفت وگويي با خبرنگاران در اين خصوص اظهار داشت كه ايران سرشار از منابع انرژي است و ژاپن دوست ندارد در عرصه سرمايه گذاري در ايران از ديگر كشورها عقب بماند.
اين اظهارات مقام عالي رتبه ژاپني نشان مي دهد كه اهميت حضور سرمايه گذاران ژاپني در ايران براي اين كشور هم بسيار مهم بوده و ديدارهاي اخير هيات هايي از اين كشور در ايران و ديدارهاي آتي مويد اين موضوع است.
منابع خبري نزديك به دولت ژاپن اعلام كردند: دولت ژاپن درنظر دارد تا به منظور توسعه هرچه بيشتر مناسبات و فراهم تركردن زمينه سرمايه گذاري در ايران، وزير امور خارجه اش را راهي ايران كند.
'فوميو كيشيدا' در اين سفر كه اواخر ماه آينده ميلادي (دهه اول آبان) صورت مي گيرد پيمان دوجانبه سرمايه گذاري بين ژاپن و ايران را پيگيري مي كند و همتاي ايراني اش ديداري نيز از ژاپن خواهد داشت.
در اين سفر جمعي از مقامات اقتصادي ژاپني وزير امور خارجه اين كشور را همراهي مي كنند تا در طول مدت حضور در ايران قراردادهايي در زمينه توسعه همكاريها در زمينه انرژي، امور زيربنايي و ديگر مسائل اقتصادي به امضا برسانند.
پيش از سفر وزير خارجه ژاپن به ايران، نشست پيمان سرمايه گذاري دوجانبه از روز دوشنبه هفته جاري (پس فردا) به مدت سه روز در تهران برگزار مي شود تا دوطرف بيش تر در جريان زمينه هاي سرمايه گذاري هاي بالقوه قرار گيرند.
توكيو اميدوار است پس از توافق هسته اي ايران با گروه 1+5 در ماه گذشته ميلادي، امكان حضور شركت هاي ژاپني در اقتصاد ايران آسان تر شود و صادرات خودرو به ايران را افزايش دهد و زمينه فعاليت در عرصه انرژي ؛ نفت و گاز براي شركت هاي ژاپني فراهم شود.
حضور وزير خارجه ژاپن در ايران و ديدار وي با همتاي ايراني اش مي تواند به ايجاد يك كميته مشترك مالي، نگهداري زيرساخت ها و توسعه همكاري ها در عرصه منابع طبيعي و انرژي بيانجامد و از اين رو اين سفر براي دولت و مقامات ژاپني بسيار حائز اهميت است.
البته مقامهاي جمهوري اسلامي ايران نيز مشتاق هستند تا شركت هاي ژاپني تجارب خود را در بهبود اقتصاد ايران بكار گيرند.
ژاپن كه از نظر منابع طبيعي كشوري فقير به شمار مي رود به دنبال تامين پايدار انرژي و نفت و گاز از ايران است و اين شايد بهترين فرصت و زمينه براي همكاري هاي دوجانبه باشد.
'تاداموري اوشيما' رييس مجلس ژاپن نيز نهم شهريورماه در ديدار با 'علي لاريجاني' رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در نيويورك با اشاره به برخي زمينه هاي همكاري و تعاملات مشترك ميان دو كشور گفت كه ژاپن اكنون آمادگي دارد دوره جديدي را در روابط و مناسبات سياسي، پارلماني، اقتصادي ، تجاري و فرهنگي با جمهوري اسلامي ايران آغاز كند.
البته ژاپن اولين گام براي توسعه سرمايه گذاري ها در ايران را در مردادماه برداشت و «دايشيرو ياماگيوا» معاون وزير اقتصاد، تجارت و صنعت را در راس هياتي عاليرتبه به تهران گسيل داشت. در اين سفر مقدمات شكل گيري پيمان سرمايه گذاري دوجانبه پي ريزي شد.
نمايندگان ٢١ شركت ژاپني از جمله ميتسوبيشي، ميتسويي و ايتوچو در اين ديدار معاون وزير اقتصاد را همراهي كردند.
گام و مرحله دوم توسعه اين سرمايه گذاري ها بي شك از روز دوشنبه اين هفته و در نشست مشترك دوجانبه تحت عنوان پيمان سرمايه گذاري دوجانبه برداشته مي شود كه زمينه حضور شركت هاي تجاري و بازرگاني ژاپني در بازار ايران را فراهم مي سازد.
در اين نشست «ماساكي كاناي» دبير بخش خاورميانه و آفريقاي وزارت خارجه ژاپن به نمايندگي از دولت اين كشور رياست هيات اعزامي به تهران را به عهده دارد. اين سفر به منظور انعقاد يك توافقنامه سرمايه گذاري دوجانبه جهت بهره برداري از ظرفيت هاي تجاري بازار ايران براي شركت هاي ژاپني صورت مي گيرد.
انتظار مي رود دو طرف در اين نشست راه هاي توسعه همكاري ها و زمينه هاي سرمايه گذاري ها را بررسي و با انعقاد تفاهم نامه اي، زمينه حضور متقابل شركت هاي سرمايه گذاري در كشورهاي يكديگر را فراهم كنند.
در پيمان سرمايه گذاري دوجانبه كه ژاپني هاي در پي آن هستند، توكيو خواهان حفاظت از دارايي سرمايه گذاري شركت هاي ژاپني همانند شركت هاي ايراني است و ايران هم در پي افزايش صادرات نفت خام به ژاپن است.
از نظر مقام هاي ژاپني ؛ اين فرصت تجاري خوبي است تا شركت هاي اين كشور از رقيبان غربي خود از حضور در بازار ايران عقب نمانند.
در گذشته و با وضع تحريم هاي ظالمانه در حوزه انرژي ايران، سهم نفت خام وارداتي ژاپن از كشورمان به كمتر از 5 درصد درسال 2014 كاهش يافت.
طرف ژاپني اكنون در پي آن است كه سهم واردات نفت خام خود از ايران را به سطح قبلي بازگرداند.
در سال 2005 ميلادي اين سهم 13.8 درصد بود كه در سال 2014 به 4.9 درصد كاهش يافت.
بسياري از شركت هاي ژاپني پس از توافق هسته اي وين براي حضور در بازار ايران و اجراي طرح هاي زيربنايي به خصوص در بخش نفت و گاز و سرمايه گذاري در اين عرصه ابراز تمايل كرده اند.
ژاپن در سال 2007 ميلادي تحريم هايي را عليه ايران درنظر گرفت و در سال 2010 ميلادي در زمينه سرمايه گذاري در بخش نفت ايران محدوديت هاي بيشتري اعمال كرد.
ژاپن پيش تر اعلام كرده بود كه به محض برطرف شدن محدوديت ها، فعاليت در ميدان نفتي آزادگان را كه سال 2010 از آن خارج شده از سرمي گيرد.
آساق**3077**1392