۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۵۴
کد خبر: 81748452
T T
۰ نفر
تبريز شهر جهاني صنايع دستي و بافت فرش انتخاب شد

تبريز-ايرنا- مدير كل اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اعلام كرد : تبريز همراه با اصفهان به عنوان شهر جهاني صنايع دستي و بافت فرش در جهان انتخاب شدند.

به گزارش روابط عمومي اين اداره كل، فرزين حق پرست روز شنبه گفت: طبق اعلام رسمي شوراي جهاني صنايع دستي (wcc)، پس از بررسي هاي تخصصي صورت گرفته و حضور كارشناسان بين المللي در ايران، تبريز به عنوان شهر جهاني صنايع دستي و بافت فرش به ثبت رسيد.
وي افزود: به ذتبال فعاليت ها و تعاملات صورت گرفته از سوي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري كشورمان در آخرين نشست مشترك شوراي جهاني صنايع دستي در سال 2015 ، با راي اكثريت قاطع روساي مناطق آمريكاي شمالي، آمريكاي جنوبي، اروپا، آفريقا و آسيا-اقيانوسيه ، شهر هاي تبريز و اصفهان نمايندگان كشورمان درحوزه صنايع دستي و فرش به طور مشترك به ثبت جهاني رسيدند.
حق پرست با اشاره به سفر هيئت ريسه شوراي جهاني صنايع دستي در تير ماه سال جاري به تبريز اظهار كرد: شش شهر در سال 2015 به عنوان شهر جهاني صنايع دستي با شاخص هاي منحصر به فرد صنايع دستي به عنوان نامزد به اين شورا معرفي شدند و در نهايت با توجه به ظرفيت ها و ويژگي هاي منحصر بفرد تبريز و اصفهان در حوزه صنايع دستي، براي نخستين بار اين دو شهر به طور همزمان به ثبت جهاني رسيدند.
وي ياد آور شد: دستيابي به بازارهاي جهاني و توسعه صادرات صنايع دستي را مي توان از دستاوردهاي اين اتفاق مبارك براي شهر تبريز و فرهنگ و هنرغني اين سرزمين دانست.
كهن شهر تبريز با افزون بر يك ميليون و 700 هزار نفر جمعيت از جمله مراكز تاريخي بافت فرش در جهان محسوب مي شود و فرش هاي دستي بافت اين شهر شهرت جهاني دارد.
تبريز از منظر صنايع دستي نيز در زمره شهرهاي مهم جهان به لحاظ تمدني به شمار مي رود و صنايع دستي آن مانند نقره كوبي، كفش و چرم و ... شهره عام و خاص است.
7223/518