مشكلات مالی سرخ آبی ها با كمك دولت حل شد/توصیه ای به داوران برای قضاوت به نفع دو باشگاه پایتخت نشده است

تهران - ایرنا - مدیركل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان و مدیرعامل باشگاه استقلال تهران اعلام كرد كه با پیگیری های وزیر ورزش و جوانان و مساعدت سازمان برنامه و بودجه مشكل مالی سرخ آبی ها حل شد.

بی شك وقتی نامی ازقدیمی ترین مدیران ورزش ایران برده می شود، نام بهرام افشار زاده به میان می آید، مردی كه فارغ التحصیل دانش سرای عالی تربیت بدنی بوده وسابقه چهاردوره دبیركل كمیته ملی المپیك وسال ها ریاست فدراسیون های ژیمناستیك ووزنه برداری را نیز در كارنامه دارد.
این مدیر كه اغلب سابقه مدیریتش در رشته های غیرفوتبالی بوده، این بارسكوی هدایت یك تیم پرطرفدار فوتبالی را درشرایطی كه این تیم از هر طرف یعنی هم طرفداران به سبب نتایج ضعیف دوره گذشته وهم مسوولان ورزش به سبب ناتوانی در ارایه كمك های مالی روبرو است، پذیرفت.
وی كه قرار نبود خیلی طولانی سكاندار هدایت باشگاه آبی های پایتخت باشد، اما ماندگار شده وتیمش نسبت به تیم قرمزهای پایتخت كمتر با حاشیه و اعتراضاتی مانند پرسپولیسی ها مواجه است.
این اصفهانی آرام و شوخ طبع كه سابقه همكاری با مدیران ورزش كشوربعد از انقلاب ازهرطیف وجناحی را دارد، این بار روبروی خبرنگاران ایرنا نشسته و با آنان راجع به باشگاه استقلال و مسایل مختلف مرتبط با ورزش كشور گفت وگو كرد كه مشروح آن در زیر می آید:

**ایرنا: با توجه به مسوولیت كنونی شما در مدیریت باشگاه استقلال چه شد كه مدیریت حوزه وزارت ورزش و جوانان را هم پذیرفتید؟
*افشارزاده: زمانی كه آقای گرشاسبی مدیریت ورزش استان تهران را برعهده گرفت، وزیر ورزش از من خواست مدیركلی حوزه وزارت را قبول كنم بنابراین با توجه به این كه آشنایی دیرینه ایی با ورزش و فعالیت های مختلف این حوزه داشتم ، این توانایی را در خود احساس كردم و اكنون این مسوولیت را با علاقه برعهده گرفتم. البته مسوولیت اداره باشگاه استقلال هم بسیار سنگین است اما سعی كردم خدشه ایی به كیفیت كار در این دو حوزه وارد نشود.درحال حاضر هر هفته به طور منظم جلسات هیات مدیره باشگاه برگزارمی شود تا مسائل حل نشده باقی نماند.
هرچند مشكل اصلی این باشگاه مسائل مالی است وآقای سبك دست حامی مالی این باشگاه سال گذشته همكاری های لازم را داشته ، اما امسال با وجود مسائل مالی تصمیم گرفتیم یك حامی دیگری را هم به عنوان همكار جذب كنیم كه متاسفانه طی دوماه بعد انصراف داد. در حال حاضر ما نیز پیگیرحل مسائل مالی باشگاه هستیم .اكنون حدود یك میلیون و 200هزار دلار فقط بدهی به بازیكنان خارجی داریم.
**ایرنا: با این تفاسیر اگرمجبور شوید از بین حوزه وزارت ورزش و باشگاه استقلال كدام را انتخاب می كنید؟
*افشارزاده: به محض تكمیل تركیب هیات مدیره استقلال فردی را برای مدیریت این باشگاه كه فوتبال را بشناسد وبیشترین تعامل را هم با وزارت ورزش و جوانان داشته و مورد تایید باشد، انتخاب می كنیم. من ترجیح می دهم در حوزه وزارت و ورزش انجام وظیفه كنم.
**ایرنا: آیا فردی به عنوان نامزد مدیریت این باشگاه در نظر گرفته شده است؟
*افشارزاده: خیر. انتخاب گزینه مورد نظر نیاز به دقت های لازم دارد.
** ایرنا : حضور شما در راس مدیریت این باشگاه با توجه به بدهی های انباشته بیشتر استقلال نسبت به پرسپولیس، آرامشی در این باشگاه ایجاد كرده است. چرا این دوباشگاه درشرایط خوبی قرار ندارند ؟
*افشارزاده: مشكلات و بدهی های انباشته سرخابی ها مربوط به سال های گذشته است. البته مدیریت در باشگاه نیز شرایط مختص خود را دارد یعنی مدیر باید شناخت خوبی نسبت به باشگاه ، بازیكن و مسایل فنی داشته باشد و همین طور این امر شامل بازیكنان هم می شود .من از زمانی كه مدیریت این باشگاه را برعهده گرفتم سعی كردم با انتخاب حامی مالی مناسب بخشی از مسائل مالی برطرف شود. خوشبختانه حامی مالی این باشگاه درسال گذشته به تعهدات خود عمل كرده و كمتر با مسائل مالی روبرو بودیم.
اما امسال با توجه به حجم كار شرایط كمی سخت تر شده است ، اما معتقدم پول نه تنها حلال همه مشكلات نیست بلكه در اولویت سوم و چهارم قرار دارد ومهمتر از آن همبستگی و اعتماد و همدلی بین طرفین است.
این اطمینان را هم می دهم كه باشگاه استقلال نسبت به تعهدات خود با بازیكنان و عوامل اجرایی بر اساس قرارداد پایبند است.

**ایرنا: در حال حاضر بدهی واقعی این باشگاه چقدر است و آیا طی این دوسال رقمی اضافه شده است؟
* افشارزاده: این بدهی بین 65 تا 70میلیارد تومان است. در این دوسال نه تنها رقمی اضافه نشده است بلكه حدود 10میلیارد تومان بدهی دوره قبل هم پرداخت شده است.
**ایرنا: از دیگرمشكلات باشگاه استقلال در فصل جدید، پرداخت نشدن حقوق كاركنان باشگاه بود كه حاشیه‌هایی را هم ایجاد كرد ؟
*افشارزاده: به دلیل مشكلات مالی ما دو ماه بدهكار هستیم و اولویت نخست هم پرداخت بدهی بازیكنان است با این حال سعی كردیم مطالبات به موقع پرداخت شود و در حال پیگیری مطالبات آنها هم هستیم.
**ایرنا: یك خودرو معادل بدهی به كرار پرداخت شده قرار است شیوه مطالبات بازیكن به طرق دیگری پرداخت شود؟
*افشارزاده: این مورد استثنا بود، زیرا كرار به دنبال خرید خودرو بود كه حامی مالی باشگاه معادل بدهی وی، خودرو داد.
**ایرنا: این باعث توقع دیگر بازیكنان نمی شود؟
*افشارزاده: خوشبختانه همه خودرو دارند. پرداخت معادل بدهی كرار استثنا بود و مابقی پولشان را دریافت می كنند.
**ایرنا: از طرفی ریوالدو هم اخیرا اعلام كرده كه به من وعده یك دستگاه آپارتمان داده بودند كه تاكنون عملی نشده و تا زمانی كه این وعده عملی نشود در تمرینات حاضر نمی شوم؟
*افشارزاده: وی 80هزار دلار گرفته است وعنوان می كرد كه باید تمام پول خود را دریافت كند. من از آقای مظلومی خواستم وضعیت وی را در این چند بازی بررسی كند و بر اساس مقررات باشگاه این آمادگی را داریم كه در صورت موافقت مظلومی وی ایران را ترك كند.البته با عودت دادن این رقم به باشگاه می تواند از ایران برود.
درباره آپارتمان وی هم چند بار پیگیری كردیم یا پول آماده نبود و یا دوبارصاحب منزل انصراف داد. ورزشكار ایرانی كه مال این آب وخاك هست بسیاری ازمسائل را درك می كند و احساس بازیكن ایرانی با بازیكنان خارجی فرق می كند در برخی مواقع بازیكن ایرانی بهترازبازیكن خارجی است زیرا متعهد است.
**ایرنا: طی مدت فعالیت شما در مدیریت باشگاه استقلال چه مقدار برای تیم هزینه شده است؟
*افشارزاده:سال گذشته حدود 16الی 17 میلیارد تومان حامی مالی برای تیم هزینه كرده است و امسال هم آقای سبك دست 20میلیارد تومان تعهد كرده كه تاكنون حدود 4 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
**ایرنا: عنوان شد كه حامی مالی این باشگاه كنار كشیده است؟
*افشارزاده : خیر. البته برخی از وعده های آقای سبك دست تحقق نیافته است كه امیدواریم اتفاق خوبی بیفتد. اگر در این زمینه نتوانستیم با حامی مالی به تفاهم برسیم به خاطر پیشگیری از مسائل پیش بینی نشده فرد دیگری را انتخاب می كنم كه امیدوارم این موضوع پیش نیاید.
**ایرنا: آیا وزارت ورزش نمی تواند كمكی برای حل بخشی از این مسائل برای این دوباشگاه ارایه كند؟
*افشارزاده: وزارت ورزش چون مجوز قانونی ندارد، نمی تواند در این امرنقشی داشته باشد واز طرفی جذب حامی مالی كار بسیار سختی است. اما پیگیر هستیم تا از طریق كمك های مالی مردمی هم این مشكلات را كاهش دهیم.
**ایرنا: فكر نمی كنید وضعیت این دوباشگاه به طور ناخواسته به حیثیت وزارت ورزش لطمه می زند؟
*افشارزاده: درحالی كه این دوباشگاه خودشان سعی كردند حامی مالی جذب كنند خوشبختانه با عنایت وزیر ورزش و جوانان و مساعدت سازمان برنامه و بودجه مشكل مالی آنها حل شد و با توجه به مساعدت های انجام شده امید است دیگر بحث مالی مشكلی نداشته باشند.البته جزییات این كمك مالی را در آینده اعلام خواهیم كرد.
**ایرنا: برخی كارشناسان عنوان می كنند حضور مظلومی به عنوان مربی بازگشت به عقب استقلال است و این كه استقلال گزینه های جوانی دارد كه باید از آنها استفاده می شد و رخ ندادن آن ناشی از روحیه محافظه كارانه شما است؟
*افشارزاده: با علیرضا منصوریان صحبت كردیم و یك مهلت 15 روزه هم به او دادیم كه موفقت نشدیم از حضور وی استفاده كنیم، یك مربی هم از كرواسی دعوت كردیم، كه نشد.با مربیان دیگری هم كه از آوردن نام آنها خودداری می كنم صحبت كردیم كه آنها آمادگی لازم را برای هدایت تیم نداشتند.

**ایرنا: در فصل گذشته بعد از شروع ناكامی های استقلال عنوان شد كه این تیم نیاز به یك روانشناس دارد، ایا برای این فصل هم بحث جذب روانشناس مطرح است؟.
*افشارزاده: ما در همان مقطع یكی از بهترین روانشناسان را معرفی كردیم كه قلعه نویی گفت نیازی نداریم درحال حاضر هم بامظلومی صحبت كردم كه تیم نیاز به تقویت روحی دارد؟ كه وی نیز گفت نیازی نیست. معتقدم ساز تیم از هر لحاظ باید كوك باشد اگر یكی از عناصرساز ناكوك باشد مشكل ایجاد می شود.در زمان قلعه نویی برخی مسایل به تمرینات بازیكنان و داخل تیم می برمی گشت، ما انتظار داشتیم با توجه به تجربه بالا وی فضای تیم را به سمت بهبودی ببرد كه متاسفانه نشد. ما در همان زمان حمایت همه جانبه ایی از قلعه نویی داشتیم و در حال حاضر هم از وی وكادر فنی تشكر می كنیم. معتقدیم هرمربی وسرپرستی به دنبال موفقیت تیمش است ما منكر مشكلات مالی نمی شویم اما منجر به تغییر كادر فنی شد.
**ایرنا: همچنان با آقای قلعه نویی ارتباط دارید؟
*افشارزاده: ما سابقه رفاقت 26 ساله داشته وعلاقه مند به وی هستم.قلعه نویی یكی از مربیان خوب كشور است همیشه نباید یك مربی موفق باشد زیرا مربیان خوب دنیا هم همیشه موفق نبودند.ما نباید از یك مربی توقع داشته باشیم كه با هر ناملایماتی تیم را هدایت كند.
**ایرنا: در حال حاضر ساز استقلال كوك است؟
*افشارزاده: سازشان باید كوك باشد(با خنده) وهست اما درهر صورت اختلاف سلیقه هست و باید این را در جهت اهداف باشگاه رفع كنیم .
**ایرنا: شنیده شده كه از این پس استقلال به طور مستقیم قرارداد تبلیغاتی می بندد؟
*افشارزاده: صحت ندارد.
**ایرنا: قرار بود شما به طور موقت سرپرستی این باشگاه را به عهده بگیرید؟
*افشارزاده:ما وظیفه داریم خدمت كنیم.مهمان این دنیا هستیم (با خنده) من با علاقه ویژه این كار را در مدیریت باشگاه برعهده گرفتم ، اگر علاقه نداشتم نمی ماندم وبا بدهی هایی كه داشت سعی شده تا باری از مشكلات این باشگاه را كم كنیم.
**ایرنا: این روزها دوباشگاه پرطرفدار كشور با مشكلات مختلفی روبرو هستند بویژه اینكه موضوع واگذاری در حال حاضر منتفی شده اگر حامی مالی نتواند پاسخگوباشد تكلیف چیست؟
*افشارزاده:ای كاش ردیف بودجه ای برای این دوباشگاه مردمی در نظر می گرفتند تا از روزمرگی رها شویم.اگرردیف بودجه ای داشت می شد كارهای اساسی و بنیادینی برای این دوباشگاه انجام داد در حال حاضر تمام نیرو صرف درآمد و پرداخت بدهی های انباشته این دوباشگاه شده است .
**ایرنا:این امكان هست كه وزارت ورزش برای بودجه سال 95 پیشنهاد ردیف بودجه ایی برای ان دوباشگاه ارایه دهد؟
*افشارزاده:ما كه استقبال می كنیم در حال حاضر متعهد به بدهی های قبلی هستیم اگر ردیف بودجه ای در نظر گرفته نشود وضعیت باشگاه سخت می شود .ما با هر مشكلی تا به امروز كار كردیم.ازكادر فعلی و قبلی این باشگاه تشكر می كنم كه نهایت همكاری را داشته و برای خدمت بهتر به این باشگاه از هیچ تلاشی دریغ نكردند.
**ایرنا: موضوع تخلفات داروان در لیگ برتر اخیرا گزارش شده این شكایات درچه مرحله ای است ؟
*افشارزاده: چندین نامه درباره این تخلفات به وزارت ورزش ارائه كردند.اگر وزارت ورزش،فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برخورد نمی كرد ممكن بود اشتباهات بیشترشود.اما معتقدیم كه داور نمی خواهد اشتباه كند وبرخی اشتباهات سهوی اتفاق می افتد كه وزارت ورزش نیزدر صورت هرگونه تخلفات عمدی و غیرآن مطابق قانون برخورد خواهد كرد.
**ایرنا: عنوان شده كه وزارت ورزش به داوران توصیه می كند كه هوای دوباشگاه را داشته باشد؟
*افشارزاده:به هیچ عنوان چنین تفكری وجود ندارد محال است وزیر ورزش از خود برای این دوباشگاه هزینه كند.
**ایرنا: گفته شده گزارش های مبسوطی درباره فساد داوران به وزارت ورزش ارائه شده است؟
*افشارزاده: درجریان نیستم ممكن است محرمانه به دفتر وزیر ارسال شده باشد.
**ایرنا: در حال حاضر ارتباط وزارت ورزش و جوانان با كمیته ملی المپیك در چه سطحی قرار دارد ؟گویا تنشی بین این دو وجود دارد؟
*افشارزاده: تنشی وجود ندارد. جلسات مشترك برگزار می شود و ایده های وزیر ورزش و رییس كمیته ملی المپیك برای كسب بیشترین سهمیه دربازی های المپیك در یك مسیر جریان دارد. انشاالله شاهد موفقیت ارزشمند كاروان ورزشی ایران در ریو باشیم.

**ایرنا: با توجه به عملكرد عالی كاروان ورزشی ایران درالمپیك لندن، فكر می كنید این نتایج در المپیك ریو تكرار شود؟
*افشارزاده: المپیك لندن و كسب 12 مدال خوشرنگ استثنایی بود اما وزارت ورزش و جوانان ،كمیته ملی المپیك و فدراسیون های المپیكی هم در تلاش هستند تا با برنامه ریزی هایی لازم شاهد موفقیت در ریو باشیم و امیدواریم بیشترین سهمیه كسب و مقام بهتر از المپیك لندن را كسب كنیم.
**ایرنا: ناكامی اخیراحسان حدادی در رقابت های قهرمانی جهان این شائبه را ایجاد كرده است كه وزارت ورزش وفدراسیون حمایت لازم را از وی نكرده اند ؟
*افشارزاده: وزارت ورزش و جوانان از همه قهرمانان حمایت كرده و حدادی هم از این قاعده مستثنی نبوده است .معتقدم یك قهرمان المپیكی را نباید رها كرد.باید وضعیت وی به طورمرتب ازتغدیه و مربی و دیگر موارد پیگیری شود زیرا قهرمانان سرمایه ملی كشورهستند حال با مشخص شدن ریاست فدراسیون دوومیدانی امیدوارم وضعیت این قهرمان ازسوی فدراسیون جدی تر پیگیری شود.البته در این مدت نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش و جوانان نیز بصورت مستقیم با حدادی در تماس بود و مشكلات و كمبودهای وی رفع می شد.ضمن اینكه قرار است حدادی پس از بازگشت با مراجعه به وزارت ورزش در این باره صحبت كند.

**ایرنا: شما در مقطعی در رشته ژیمناستیك فعالیت می كردید و در برهه ای هم ریاست فدراسیون وزنه برداری را برعهده داشتید خبرهای كدام یك از این دو را بیشتر دنبال می كنید؟
*افشارزاده: خبرهای همه رشته ها را دنبال و پیگیری می كنم .
**ایرنا:با رییسان سابق سازمان تربیت بدنی هم ارتباط دارید؟
*افشارزاده: با همه رییسان سابق فدراسیون ها و سازمان تربیت بدنی ارتباط صمیمانه داریم و مشكل خاصی هم نداریم .
**ایرنا: با آقای هاشمی طبا هم ارتباط دارید؟
*افشارزاده : ارتباطم با وی هم خوب است
**ایرنا: ویژگی های این دوره وزارت ورزش و جوان در مقایسه با دوره های قبلی چیست؟
*افشارزاده: وزرات ورزش در این برهه در وضعیت استثنایی قرار گرفته و نسبت به زمان های دیگر توقع مردم و هم فدراسیون های ورزشی بیشتر شده است .خلوص نیت و ایجاد فضای سالم در وزرات ورزش و حوزه جوانان ویژگی های این دوره است. به نظرم كار روی اصول پیش می رود و حوزه ورزش كار گروهی است كه امیدواریم با توجه به شخصیت و منش آقای گودرزی و دیگر همكارانشان در ورزش موفق باشند. ما سال كسب سهمیه المپیك ریو را در پیش داریم هر چند چانه ورزش كوچك است و طبق معمول مشكلات مالی داریم وهمكاری بین وزارت ورزش ،كمیته ملی المپیك و فدراسیون ها برقرار است ،اما اگرمسائل بودجه ای حل نشود به بازی های المپیك ریو لطمه خواهد زد.
مدیریت خوب و علمی وزیر ورزش و جوانان می تواند در كوتاه مدت و بلند مدت زمینه ترقی وبالندگی ورزش ایران را فراهم كرده و برای سال های آینده آن را تضمین كند.
گفت وگو از : گلی سفید زاده و محمد حسن دوستارگان
ورزشی**9250**1590
۰ نفر