۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۴
کد خبر: 81751116
T T
۰ نفر
ازدواج اولویت هفتم جوانان ایرانی است

ارومیه - ایرنا - مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: براساس نظرسنجی ها، اكنون ازدواج اولویت هفتم جوانان در كشور است.

محمد اسماعیل مطلق روز یكشنبه در همایش تبیین سیاست های كلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری مبتنی بر سلامت مادر و كودك در ارومیه افزود: در این نظرسنجی كه از جوانان صورت گرفته پیش از ازدواج، اولویت های دیگری نظیر اشتغال و تحصیل مطرح شده كه نشانگر بی توجهی نسل جوان به تشكیل خانواده است.
وی ادامه داد: اكنون بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در كشور داریم كه بخش قابل توجهی از آنان درحال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.
مطلق افزود: در سال های گذشته سن ازدواج به میزان زیادی در كشور بالا رفته بطوریكه این افزایش در میانگین كشوری حدود شش سال و در شهر تهران حدود 10 سال بوده است.
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: اكنون متوسط سن ازدواج مردان به 26.7 سال و زنان به 23.4 سال رسیده كه برای رشد نرخ باروری باید حداقل دو سال كاهش یابد.
مطلق از كاهش آمار ازدواج طی شش سال گذشته در كشور خبر داد و گفت: در سال 93 افزون بر 724 هزار ازدواج در كشور ثبت شد.
وی همچنین با اشاره به كاهش نگران كننده نرخ باروری در كشور طی 30 سال گذشته افزود: در سال 92 متوسط نرخ باروری ایرانیان 6.8 برای هر زوج بود كه این رقم در سال جاری به 1.8 رسید.
مطلق گفت: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در كشور از دست می رود كه از این تعداد 410 هزار مورد به دلیل عدم ازدواج، ‌10 هزار فرصت به علت فوت همسر و 20 هزار فرصت نیز به علت طلاق است.
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سقط جنین را یكی دیگر از موارد مهم كاهش نرخ باروری عنوان كرد و ادامه داد: یك میلیون و 730 هزار بارداری در سال رخ می دهد كه از این تعداد یك میلیون و 550 هزار مورد منجر به زایمان شده و نزدیك به 180 هزار مورد با سقط خاتمه می یابد كه این امر نشان از بالا بودن نرخ سقط جنین در كشور دارد.
معاون فنی دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این همایش علل كاهش نرخ باروری در كشور را برشمرد و افزود: مشكلات ناباروری، نبود رضایت از زندگی مشترك، مشكلات اقتصادی خانواده ها از جمله مهمترین این عوامل به شمار می رود.
محمد اسلامی افزود: جمعیت ایران در 100 سال گذشته حدود 9 برابر شده و از 8.9 میلیون نفر به نزدیك 78 میلیون نفر رسیده و بررسی ها نشان می دهد كه سالانه نزدیك به یك میلیون و 100 هزار نفر به جمعیت كشور افزوده می شود ولی این روند در سال های اخیر با سرعت كمتری بوده است.
2093/ 1650