۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81751879
T T
۰ نفر
نوشابه گازدار و سيگار دود دار؛ دو جلاد هميشه بيدار در كنار دار!!!

سايت خبري عصر كازرون در مطلبي به قلم فرجاد عباسي به مضرات ناشي از مصرف نوشابه گازدار و استفاده از سيگار پرداخته و از مسوولان خواسته كه بي تفاوت از كنار اين موضوع نگذرند.

بسي جاي تعجب است كه اين دو جلاد در همه جاي ايران حضور دارند و بيصدا قرباني مي گيرند. البته اگر برخي از به اصطلاح سياسيون ، به جاي سياست زدگي، سياست و كياست خداپسندانه ي مردم محورانه اي را در پيش مي گرفتند و از جويدن آدامس غفلت دست مي كشيدند ، اكنون شاهد به درك واصل شدن اين دو جلاد خبيث مي بوديم وبه اين ترتيب چنين مسؤوليني، هم محبوب خدا مي شدند و هم محبوب خلق خدا.
سيگار در اصل واژه اي اسپانيايي به معناي در كاغذ پيچيدن است. گرچه مي توان از اصل گياه توتون(تنباكو) به علت غني بودن از پروتئين، در صنايع غذايي بهره گرفت و يا مي توان از جوشانده توتون به صورت استعمال خارجي، جهت تسكين درد، بر مفاصل دردناك ضماد كرد، اما حقيقت اين است كه از توتون براي مرگ 10 ميليون سيگاري در سال استفاده مي شود. البته بايد خاطرنشان كرد كه در طب سنتي، مبحثي تحت عنوان بودرماني، عود درماني و عطردرماني داريم. به عنوان مثال، اگر تكه اي از چوب دارچين بسوزانيم و دود حاصله را استنشاق كنيم، به تقويت اعصاب خود كمك كرده ايم. اما مساله نگران كننده در مورد سيگار، بكار بردن مواد نگهدارنده، رنگ ها و اسانس هاي شيميايي در تهيه آن و همچنين دارا بودن حداقل هشتاد ماده سرطان زا، مي باشد. از اين گذشته، حرارت 900درجه اي نوك سيگار روشن، موجب توليد بسياري از تركيبات شيميايي مضر ديگري مي شود. در ادامه به عنوان نمونه برخي از مواد موجود در دود سيگار را مورد بررسي قرار مي دهيم.
1) نيكوتين: اگرچه اين ماده كه در برخي گياهان دارويي هم يافت مي شود، در كوتاه مدت اثرات مثبتي همچون: افزايش ترشح استيل كولين( كه موجب افزايش فعاليت مغز و تمركز مي شود)، افزايش ترشح دوپامين (كه نشاط آور است)، افزايش ترشح گلوتامات(بالا برنده قدرت يادگيري)، افزايش ترشح آندروفين(مسكن طبيعي درد)، در بدن فرد بجا مي گذارد ولي در دراز مدت نيكوتين، اثرات مخربي همچون فشارخون بالا، تنگي عروق و در پي آن سكته هاي قلبي و مغزي، سركوب سيستم ايمني، سرطان دهان، حنجره و ريه، زخم معده، كاهش حواس بويايي و چشايي، چين و چروك پوست و ناباروري بدنبال دارد.
در واقع مكانيسم اثر نيكوتين بدين ترتيب است كه تا حدود يك ساعت بعد از ورود به خون، عروق مغزي را گشاد مي كند و درنتيجه خون بيشتري به مغز ميرسد ولي بعد از گذشت اين يك ساعت، عروق مغزي از حالت اوليه طبيعي تنگ تر شده و در نتيجه، خون ناكافي به مغز مي رسد. لذا فرد احساس سرگيجه و ضعف مي كند و ميل دوباره به كشيدن سيگار مي كند و بعد از مدتي، اين تنگ ترشدن عروق مغزي به طور فزاينده اي شدت مي يابد، لذا فرد سيگاري مجبور به بيشتر كردن سيگار مصرفي خود مي شود. شايان توجه است كه نيكوتين سيگار، به اندازه هروئين قدرت اعتياد آوري دارد ولي نيكوتين قليان كه از ابتكارات ايرانيان در زمان شاه عباس صفوي است، پنج برابر هروئين اعتياد آور است. در اينجا به كساني كه قادر به ترك سيگار نيستند توصيه مي كنم كه براي كاستن مضرات سيگار، روزي يك حبه سير و يك عدد سيب بخورند.
2) آرسنيك و سرب: كه مسموميت و ضعف حافظه مي آورند.
3)اسيد سيانيدريك: كه موجب خفگي مي شود.
4) بنزين كه سرطان زا بودنش ثابت شده است.
5)خون خوك: كه براي انسجام بافت فيلتر برخي از سيگارهاي خارجي استفاده مي شود.
6) آلومينيوم: كه احتمال ابتلا به آلزايمر را به شدت افزايش مي دهد.

اصطلاح دود دست دوم و دود دست سوم سيگار!
مسئله مهم ديگر در مورد سيگار كه ذكرش خالي از لطف نيست، اصطلاح دود دست دوم و دود دست سوم سيگار مي باشد. در واقع سيگاري هاي دست دوم، به كساني اطلاق مي شود كه خودشان سيگار نمي كشند ولي در معرض دود سيگار افراد سيگاري قرار مي گيرند و سيگاريهاي دست سوم، كساني اند كه در تماس با اجسامي قرار دارند كه نيكوتين و ساير مواد سمي دود سيكار، جذب سطوح آن اجسام شده اند. در ضمن، چنين نيكوتيني با ساير مواد شيميايي هوا واكنش داده و مواد جديد سرطان زاي قويي را ايجاد مي كند. بنابراين حتي سيگار كشيدن در بيرون از خانه و در محيط باز، خطر سيگار، براي ديگران بخصوص كودكان را از بين نمي برد. پس والدين عزيز توجه داشته باشند كه از بغل كردن و بوسيدن كودكان خود توسط افراد سيگاري جلوگيري نمايند. در ضمن تاكيد مي شود كه برخلاف تصور عموم، مضرات قليان چندين برابرمضرات سيگار است.
در اينجا لازم مي دانم سه حديث گرانقدر از اشرف مخلوقات ، پيامبراكرم(ص) نقل كنم، آن رسول مهرباني كه برخي از سخنان و سيره اش را نپذيرفتيم ، آن پيامبري كه تا پاي جان براي سعادت دنيا و آخرتمان كوشيد ولي ما آنقدر با عمل مان با فرمايشات ايشان مخالفت كرديم كه از چشيدن طعم حكومت ظاهري جانشين برحقش، حضرت مهدي(عج)، محروم گرديديم.

حديث اول: زيان رساندن به خود و به ديگران ممنوع است.
حديث دوم: زماني فرا مي رسد كه امت من چيزي به نام بنگ استفاده مي كنند، من از اين گروه بيزارم و آنها از من دورند.
حديث سوم: كسي كه گناه كشيدن بنگ را ناچيز بشمرد، كافر است.

نوشابه گازدار
امروزه مصرف نوشابه هاي گازدار بطور فزاينده در ميان مردم دنيا بخصوص ايرانيان كه ركورددار مصرف اين ماده هستند، رايج گرديده است. چه نوشابه هاي خارجي ،چه ايراني و چه رژيمي داراي مضرات بيشماري هستند و در بيمار كردن مردم، دست كمي از سيگار و دخانيات ندارند. در ادامه برخي از اين مضرات آورده شده است.
1-پوسيدگي دندانها: كافي است يك دندان گوسفند را فقط يك هفته در نوشابه قرار دهيم تا سوراخ سوراخ شدن آن دندان را مشاهده كنيم. و اين هم به علت اسيدي بودن نوشابه و هم ميزان قند بالاي آن مي باشد.
2-تنبل كردن معده و ايجاد سؤ هاضمه و نفخ
3-تأثير منفي برروي كليه ها: علاوه بر ورود اسيد فسفريك و ساير مواد رنگي نوشابه به خون كه فشار مضاعفي بر روي كليه ها تحميل مي كند، مصرف نوشابه هاي گازدار سبب مي شود تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد و اين امر، از يك طرف موجب پوكي استخوان و از طرف ديگر سبب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها مي شود كه در نهايت منجر به سنگ كليه مي گردد.
4- اعتيادآوري: به اكثر نوشابه هاي گازدار مقدار زيادي كافئين سريع الجذب اضافه مي گردد. و كافئين به همراه قند زياد، فرد مصرف كننده را معتاد به مصرف نوشابه مي كند. در ضمن خود كافئين در دراز مدت در رگها رسوب كرده و موجب ابتلاي فرد به پرفشاري مزمن خون مي شود. همچنين كافئين، نظم خواب را به هم زده و بدن را دچار كم آبي مي كند.
***در مورد نوشابه هاي رژيمي لازم است كه يادآوري شود كه در آنها بجاي شكر معمولي، از شيرين كننده هايي نظير آسپارتام يا ساخارين استفاده مي شود كه به مراتب از شكر سفيد مضرتر بوده و عوارضي چون ميگرن، سرگيجه، كاهش توان حافظه و آسيب هاي كبدي و كليوي بدنبال دارند.
ترفندهاي شركت نوشابه ساز براي فروش بيشتر و ايجاد وابستگي
در مورد شركت هاي نوشابه ساز خارجي هم بايد متذكر شد كه از همه ترفندها براي فروش بيشتر و ايجاد وابستگي در مصرف كنندگان بهره مي گيرند. به عنوان مثال، سال به سال ميزان كافئين نوشابه شان را افزايش مي دهند. نكته تكان دهنده اي هم در مورد شركت معروف كوكا كولا وجود دارد و آن استانداردهاي دوگانه اي است كه در قبال كشورهاي مختلف، وضع كرده است. طوري كه بر طبق آخرين تحقيقات، نوشابه كوكا كولاي موجود در آمريكا و انگلستان با نوشابه كوكاكولاي موجود در كشورهاي در حال توسعه، از حيث محتويات متفاوت بوده و به عبارت دقيق تر نوشابه هاي كوكاكولاي موجود در كشورهاي در حال توسعه مثل ايران، بيش از سي برابر استاندارد اروپا، حاوي مواد غيرمجاز سرطان زا و ايجاد كننده نقايص مادرزادي هستند. لذا مردم عزيز بايد به خاطر داشته باشند كه بيماريها يك شبه پديدار نمي گردند، بلكه در طي سالها بر اثر پيروي از رژيم هاي غذايي نامناسب ايجاد مي كردند.
جايگزين براي نوشابه هاي گازدار…
بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار را به حداقل ممكن رسانده و در عوض به نوشيدن بهترين نوشيدني جهان كه آب سالم است، روي آوريد. البته عرقيجاتي نظير عرق نعناع، عرق بهارنارنج يا دمكرده آن دو يا آب ميوه هاي طبيعي مثل آب سيب يا مخلوط يك قاشق آبغوره با نصف قاشق شيره خرما در يك ليوان آب، بهترين و خوش طعم ترين جايگزين براي نوشابه هاي گازدار،سانديس ها و آبميوه هاي صنعتي هستند.
در خاتمه يكبار ديگر تأكيد مي كنم كه نوشابه گازدار و سيگار دود دار دو جلاد حرفه اي بيدار هستند كه دار و ندارمان را مي گيرند و به ما در دار دنيا و دار آخرت خسارت وارد مي كنند و بجاي كشتن سريع مقتول، او را به آرامي و سرفرصت و با بدترين شكل خود، به دار مي آويزند.ك/1
5054