۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹
کد خبر: 81753427
T T
۰ نفر
ابتكار:ایران ازسرمایه گذاری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی استقبال می كند

تهران-ایرنا-معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توافق هسته ای 1 + 5 با ایران به عنوان موفقیت دیپلماسی و رفت و آمدهای اخیر مقامات اروپایی به كشور گفت:ایران از سرمایه گذاری و فناوری بین المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی و محیط زیست استقبال می كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتكار در نشست جهانی فناوری های پاك در هلسینكی فنلاند به عنوان سخنران اصلی به رویكرد ایران در قبال تغییرات آب و هوایی پرداخت.
وی كه به دعوت رسمی ' اولی رهن ' وزیر اقتصاد فنلاند برای شركت در این نشست روز گذشته وارد هلسینكی شده بود، ضمن بیان ویژگی های تنوع طبیعت ایران، اقدامات برای كاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه تهران، تلاش برای احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی و فاضلاب، استفاده بهینه از انرژی، حفاظت از گونه های زیستی در معرض خطر و اصلاح كیفیت خاك را تشریح كرد.
ابتكار در سخنرانی خود بر مشاركت فعال جمهوری اسلامی ایران در كنفرانس آب و هوایی پاریس در پاییز امسال تاكید كرد و گفت: تعامل جهانی در بخش های دولتی و خصوصی به بشریت پیام صلح و امید می دهد و اینگونه همكاری ها پاسخ مناسبی به افراطی گری و تروریسم تلقی می شود.
كنفرانس جهانی فناوری های پاك با حضور تصمیم گیران سیاسی، سرمایه گذاران بین المللی، محققان و شركت های فعال در زمینه فناوری های سبز و پاك برگزار شده و اهم موضوعات آن درباره اصلاح فرایندهای تولید و مصرف از طریق انتقال دانش و فن آوری دوستدار محیط زیست است.حضور فعال در این نشست می تواند انتقال اینگونه فناوری ها به داخل در حوزه های انرژی، صنعت، كشاورزی و حمل و نقل كمك كند.
ابتكار همچنین دیدارهای جداگانه ای با ' اولی رهن ' وزیر اقتصاد، ' كیمو تیلكاینن ' وزیر كشاورزی و محیط زیست، ' لنیتا تویواكا ' وزیر تجارت خارجی، ' پتری تلاس ' رییس سازمان هواشناسی و رییس و اعضای كمیته سیاست خارجی پارلمان فنلاند داشت كه موضوعات مورد نظر به ویژه محیط زیست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

*** ملاقات با وزیر امور اقتصادی فنلاند
' رهن ' در این دیدار ضمن خوشامدگویی به ابتكار با اعلام آمادگی شركت های فنلاندی برای فعالیت در ایران، از توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی به عنوان یك توافق تاریخی یاد و ابراز امیدواری كرد كه در فضای جدید روابط ایران و جامعه جهانی بهبود یابد.
ابتكار نیز با اشاره به طرح دكتر روحانی برای اقتصاد سبز و امنیت بالای جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری گفت: همكاری های دو كشور می تواند در ابعاد تجاری و سرمایه گذاری در بخش های صنعتی غذا، دارو، فناوری های پیشرفته و چالش های آب و هوایی و محیط زیستی توسعه یابد.

*** ملاقات با وزیر كشاورزی و محیط زیست فنلاند
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در دیدار با ' كیمو تیلكاینن ' وزیر كشاورزی و محیط زیست فنلاند، كمبود آب، خشكسالی، آلودگی شهرهای بزرگ، مدیریت آب و فاضلاب به ویژه در بخش كشاورزی، وضعیت دریاچه ارومیه، افزایش گرما و توفان های گرد و غبار به عنوان چالش های محیط زیستی كشور یاد كرد و گفت: دولت یازدهم از سرمایه گذاری و انتقال فناوری پیشرفته در این زمینه ها استقبال می كند.
ابتكار از وزیر محیط زیست فنلاند دعوت كرد تا در نمایشگاه بین المللی محیط زیست كه قرار است اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار شود، شركت كند.

*** ملاقات با وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با ' لنیتا تویواكا ' وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند با اشاره به راهبرد رییس جمهور برای اقتصاد سبز به زمینه های مناسب سرمایه گذاری و تجارت در جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: همكاری های دو كشور می تواند در ابعاد تجاری و سرمایه گذاری در بخش های استفاده بهینه از انرژی نفت و گاز، كشاورزی پایدار، صنایع دارویی، بهداشتی، كشتی سازی، فناوری های پیشرفته و چالش های آب و هوایی و محیط زیستی توسعه یابد.
' تویواكا ' نیز توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را یك توافق تاریخی توصیف كرد و گفت: اجرای آن می تواند فضای همكاری ایران با جامعه جهانی را بهبود بخشد.
وی در زمینه روابط دو جانبه اظهار داشت: قرار است ماه دسامبر در راس هیاتی از شركت های علاقمند فنلاندی به ایران سفر كند.

*** ملاقات با رییس سازمان هواشناسی فنلاند
در این دیدار طرفین توافق كردند در زمینه مهار آتش سوزی جنگل ها و گرد و غبار همكاری داشته و از تجربیات كارشناسی فنلاند در این زمینه استفاده شود.
' پتری تلاس ' رییس سازمان هواشناسی فنلاند در سال جاری به عنوان رییس سازمان هواشناسی جهانی انتخاب شده و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد از فنلاند حمایت كرده است.
علمی 9014**1440
۰ نفر