به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، العربیه نوشت؛ افتتاح كریدور جدید هوایی میان دو كشور همسایه، چندان مورد توجه رسانه های جهان قرار نگرفت. اما وقتی امارات ایرلاین پروازهای خود از دوبی به مشهد را در اول سپتامبر (10 شهریور) راه اندازی كرد، همه دانستند كه هواپیمای اماراتی به چیزی بیشتر از روابط دو جانبه خود با ایران فكر می كند.
تردد هوایی میان دو كشور خیلی پیش از ماه ژوییه كه ایران و قدرت های جهانی در مورد برنامه جامع اقدام مشترك(توافقی كه اجرای آن به دهه ها تحریم و انزوای اقتصاد ایران پایان می دهد)به توافق رسیدند، افزایش پیدا كرد و این فقط بازرگانان و بارهای اماراتی نیستند كه بر این موج سوار می شوند.
با شركت های فلای دوبی و اتحاد ایرویز كه پروازهای ارزان قیمت ارایه می دهند، امارات در شبكه بین قاره ای در موقعیت مناسبی قرار گرفته است.
** توسعه كسب و كار
فلای دوبی از طریق گسترش شبكه تحت پوشش خود در ایران از دو مقصد به 9 مقصد در سال جاری، هدف خود را دنبال كرده است، در حالی كه اتحاد ایرویز تعداد مسیرهای دوبی - تهران خود را بیش از دو برابر افزایش داده است.
كارهای مشابه زیادی نیز در دوحه انجام شده است، جایی كه خطوط هوایی قطر، ظرفیت صندلی ها در سه پرواز خود به ایران را از تابستان گذشته 30 درصد افزایش داده اند.
حتی برخی شركت های هواپیمایی اروپایی(اغلب تركیه ای و آلمانی)در این فعالیت ها وارد شده اند: در تابستان جاری، تعداد پروازهای هفتگی میان اروپا و تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 100 پرواز افزایش داشته است.
افزایش تقاضا به راحتی علت اینكه چرا شركت های خارجی كه مدت مدیدی از تعامل بازرگانی با ایران محروم بوده اند، قبل از لغو تحریم و برداشته شدن موانع قانونی ورود به سرزمین ممنوعه، می كوشند به ایران وارد شوند را توضیح می دهد.
بنابه اعلام بانك جهانی، با لغو تحریم ها، اقتصاد ایران در سال 2016 از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی (كه احتمالا با دو برابر افزایش، به سه میلیارد دلار خواهد رسید) دو درصد رشد خواهد كرد.
** ترافیك هوایی
امارات، بزرگ ترین خط هوایی بین المللی جهان به لحاظ ترافیك هوایی، برای تسهیل استقرار دوباره جایگاه ایران در جامعه جهانی در موقعیت درست قرار دارد. این امر، بخشی به خاطر اندازه بی نظیر شبكه حمل و نقل هوایی هاب اند اسپوك آن است و بخشی به نقش تاریخی دوبی به عنوان واسطه تجارت و بازرگانی ایران برمی گردد.
هاب اند اسپوك به سیستم حمل و نقل هوایی اشاره می كند كه در آن یك فرودگاه محلی، برای فرودگاه های مركزی كه دارای پروازهای بین المللی یا پرواز به مقاصد دوردست هستند، خط پرواز ارایه می دهد.
شیخ مجید المولی معاون ارشد امارات ایرلاین می گوید، مقاصد پروازی دیگری نیز در ایران در حال بررسی هستند.
نقش حساس دوبی در دوره هجوم شركت های خارجی برای همكاری با ایران، توسط شركت های حمل و نقل ایران حمایت می شود. شركت ایران ایر و شركت خصوصی ماهان ایر هر دو ظرفیت خود به مقصد دوبی و دیگر مقاصد خارجی را گسترش می دهند.
در دوره طولانی تر، كه تحریم های ایران را تنها در كتاب های تاریخ می توان خواند، تهران علاقه مند توسعه كریدورهای تجاری خودكفای خود با شركای جهانی نوظهور خواهد بود. البته این، میانگین كارهای بزرگ ایران پس از سال ها تحریم (كه مانع رشد شركت های هوایی و فرودگاه های ایران شده بود) نیست.
میانگین عمر یك هواپیما در ناوگان تجاری ایران 23 سال است كه بسیار زیاد محسوب می شود و به طور قابل توجهی از میانگین عمر هواپیما در ناوگان هواپیما های تجاری كشورهای منطقه بیشتر است.
فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، درگاه بین المللی اصلی پایتخت ایران، ظرفیت فقط 6.5 میلیون مسافر در سال را دارد كه كمتر از یك دهم ظرفیت رو به رشد فرودگاه بزرگ دوبی است.
** با این همه، بازسازی غیرممكن نیست
توافق ایران و قدرت های جهانی در مورد برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) در تابستان جاری شامل بند ویژه ای است كه اجازه فروش هواپیماهای ساخت غرب را به جمهوری اسلامی ایران می دهد. معامله با شركت های بویینگ و ایرباس از سال 1979 برای ایران ممنوع بوده است.
محمد خداكرمی معاون سازمان هواپیمایی كشوری ایران، خرید 80 فروند هواپیما در سال در طول دوره گذار اولیه را ضروری می داند.
وی برآورد می كند، خرید 400 تا 500 فروند هواپیما، ایران را مسیر پیدا كردن قابلیت رقابت با تركیه قرار خواهد داد. تركیه به لحاظ جمعیت مشابه ایران است اما بخش هواپیمایی كشوری آن بسیار توسعه یافته تر از ایران می باشد.
** تصاد منافع
اگر آرمان های ایران در صنعت هوانوردی در تضاد منافع امارات است، اماراتی ها بخوبی آن را پنهان می كنند. در مارس 2016، دوبی در یك كنفرانس هوانوردی، میزبان مسوولان هواپیمایی ایران خواهد بود. هدف این كنفرانس، گردهم آوردن همه شركت های هوایی است كه علاقه مند همكاری با ایران و بهره برداری از احیای بخش هوانوردی ایران هستند.
آلن پیفورد رییس نشست هوانوردی ایران گفت: امارات برای باز شدن صنعت هوانوردی ایران به روی سرمایه گذاران خارجی یك قطب اصلی است. البته اختلافات سیاسی میان كشورهای عرب خلیج فارس و ایران وجود داشته و خواهد داشت، اما روابط تجاری محكمی نیز میان آنها وجود دارد. این رویداد به شركت های هوایی كشورهای عربی خلیج فارس، بویژه امارات، این فرصت را می دهد تا روابط خود با ایران را تقویت كرده و از لغو تحریم ها علیه تهران سود ببرند.
ایران، در حالی كه امروز متكی به شركت های هوایی خارجی است، برای رساندن تعداد پروازهای خود به سطح پیش از تحریم از طریق دروازه های بین المللی خود، پایه هایی را بنیان خواهد گذارد كه دو فرودگاه موجود تهران را به چهارمین قطب بزرگ فرودگاهی خلیج فارس تبدیل خواهد كرد.
فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر در سال 2013 با تشریح برتری های جغرافیایی تهران گفته بود، پایتخت ایران قطب بسیار بهتری نسبت به دوبی یا دوحه برای حمل و نقل بار و مسافر است.
وی اكنون فرصت تبدیل آرزوی خود به واقعیت را دارد و دوبی با همكاری با رقیب آینده خود، ریسك فردای خود را كاهش داده و تهدید آینده را به فرصت تبدیل می كند.
اقتصام(6)1063**1558
العربیه: ایران درمسیر تبدیل به قطب نخست حمل ونقل هوایی درخلیج فارس
۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر:
81762137
تهران - ایرنا - شبكه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی نوشت: ایران می خواهد فاصله صنعت هوانوردی خود با كشورهای خلیج فارس را كاهش دهد تا به قطب نخست منطقه تبدیل شود.