۲۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۳۵
کد خبر: 81763446
T T
۰ نفر
صدور هشدار سونامی در 20 استان فیلیپین بدنبال زلزله شیلی

كوالالامپور – ایرنا - فیلیپین روز پنجشنبه پس از زلزله 8.3 دهم ریشتری در نزدیكی سواحل شیلی، در 20 استان فیلیپین كه در جهت اقیانوس آرام قرار گرفته است هشدار سونامی صادر كرد.

به گزارش ایرنا، زلزله ای به بزرگی 8.3 ریشتر (مقیاس امواج درونی زمین) چهارشنبه شب سواحل شیلی را لرزاند و باعث لرزش ساختمان های شهر سانتیاگو پایتخت این كشور و هشدار درباره وقوع امواج سونامی در سواحل شیلی و پرو شد.
به نوشته تارنمای 'سان استار'، فیلیپین نیز پس از وقوع زلزله شیلی كه تاكنون پنج كشته داشته و بیش از یك میلیون نفر از مناطق آسیب دیده تخلیه شده اند، در 20 استان این كشور هشدار سونامی صادر كرد.
فیلیپین در حالی هشدار سونامی صادر كرده است كه هزاران كیلومتر با شیلی فاصله دارد، اما در فاصله چند هزار كیلومتری دو كشور آب های اقیانوس آرام قرار دارند.
موسسه آتشفشان و زلزله شناسی فیلیپین به رغم هشدار سونامی، دستوری برای تخلیه ساكنین این مناطق كه در جهت اقیانوس آرام قرار گرفته اند را صادر نكرده است.
كشور فیلیپین بطور كلی در محاصره آب های اقیانوس آرام و دریای جنوبی چین قرار دارد. اقیانوس آرام نیز كل مرز غربی شیلی را تشكیل می ‌دهد. طول خط ساحلی این كشور با اقیانوس آرام شش هزار و 435 كیلومتر است.
فیلیپین پیش از این در سال 1976 پس از وقوع زلزله 7.9 دهم ریشتری كه جزیره میندانائو در جنوب این كشور را لرزاند، شاهد سونامی بزرگی بود كه 700 كیلومتر از مناطق ساحلی این كشور را در نوردید.
بر اثر این سونامی پنج هزار نفر كشته، دو هزار و 200 نفر ناپدید، 9 هزار و 500 نفر مجروح و بیش از 93 هزار و 500 نفر نیز بی خانمان شدند.
آساق**241**1611