بالاخره پس از دقایقی انتظار اتوبوس با مملو از جمعیت سواره از راه می رسد ازدحام مسافران در این اتوبوس به قدری است كه به سختی در آن برای پیاده و سوار كردن مسافر باز و بسته می شود.
منتظر اتوبوس بعدی می شویم باز هم دقایقی انتظار تا اتوبوس دیگری از راه رسد ولی آن هم شرایطی بهتر از اتوبوس قبلی ندارد همه مملو از مسافرند.
دیگر مجالی برای ایستادن تا آمدن اتوبوس بعدی را نیست ضمن اینكه اتوبوس های بعدی هم دست كمی از این اتوبوس ندارند از اینرو مسافران همه تلاش می كنند به هر نحوشده خود را در اتوبوس جا دهند.
این داستان تكراری هر روز صف های اتوبوس در مسیرهای مختلف تهران است كه برای رسیدن به مقصد ناگزیر باید مشقت های زیادی كشید.
تازه سوار اتوبوس كه می شوی ازدحام جمعیت به قدری است كه به زحمت می شود نفس كشید و در مواقعی حس می كنی نفست بند می آید بوی تعرق و فشردگی ازدحام مسافر به كسی مجال تكان خوردن از جایش را نمی دهد.
ایستگاه های بعدی هم مملوء از جمعیت است آنها نیز با فشار و لگد كردن پای افرادی كه جلو در اتوبوس ایستادند و با گفتن اینكه وسط اتوبوس جا دارد كمی جا به جا شوید سعی می كنند خود را در اتوبوس جا دهند، بالاخره چند نفر از آنان سوار اتوبوس می شوند و افرادی كه در ابتدای اتوبوس ایستاده اند و متحمل فشار زیادی شده اند شروع به بگو مگو با افرادی كه تازه سوار شده اند می كنند، دیگر مسافران كه گویا به این شرایط عادت كرده اند هیچ واكنشی نشان نمی دهند و فقط نظارگر این مشاجره ها هستند.
مواقعی كه اتوبوس ترمز می گیرد مسافران بر روی یكدیگر می افتند برخی از آنان از یكدیگر عذرخواهی می كنند و برخی دیگر از این وضع به شدت شاكی می شوند و با كسی كه تنه اش به او برخورد كرده دعوا می كنند.
راننده اتوبوس از مسافران می خواهد مراقب كیف هایشان باشند و خطاب به آنان می گوید كه چند روز قبل یكی از مسافران موقع پیاده شدن از اتوبوس متوجه شده در اتوبوس 50 میلیون ریال وامی را كه از بانك گرفته بود از او به سرقت رفته است.
وی با گفتن حوادثی از این قبیل مسافران را از وجود سارقانی كه در اتوبوس از شلوغی سوء استفاده می كنند و پول های مسافران را به سرقت می برند آگاه می كند.
خلاصه اینكه هر كس به نحوی از نابسامانی اتوبوس های شهری پایتخت به نفع خود استفاده می كند.
پیش از اینكه دستگاه های كارتخوان در ایستگاه های اتوبوس فعال شود بسیاری از رانندگان با ایستادن های طولانی مدت كه بعضا 20 دقیقه یا بیشتر به طول می انجامید سعی می كردند مسافر بیشتری را سوار كنند و از این راه پول زیادی را به جیب می زدند برخی از آنان حتی در فاصله های بین ایستگاه ها اگر مسافری می دیدند پا روی ترمز می گذاشتند و به محض اینكه مسافر سوار می شد از او پنج هزار تا شش هزار ریال بابت كرایه طلب می كردند.
توقف بیش از حد رانندگان در ایستگاه های اتوبوس باعث طولانی شدن مسیر می شد طوری كه در بیشتر مواقع افراد مسیر20 دقیقه ای را ظرف مدت یك تا یك ساعت و نیم طی می كردند و این امر باعث نارضایتی مردم و در بیشتر مواقع منجر به درگیری و مجادله با رانندگان اتوبوس ها می شد.
بالاخره شكایت های مردمی به نتیجه رسید و سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران تدبیری را برای جلوگیری از توقف طولانی مدت اتوبوس ها در ایستگاه ها و جلوگیری از دریافت كرایه از سوی رانندگان از 25 خرداد ماه سال جاری به كار گرفت و با قرار دادن دو مامور در هر ایستگاه و فعال كردن دستگاه های كارتخوان های الكترونیكی و نصب پلاكارد از شهروندان خواست كرایه های خود را با قرار دادن كارت های الكترونیكی وسایل حمل و نقل عمومی بر روی دستگاه های كارتخوان الكترونیكی كه در ایستگاه ها تعبیه شده پرداخت كنند.
هر چند این تدبیر شیوه مناسبی برای كاهش توقف در ایستگاه ها شد ولی نابسامانی اتوبوس ها و ازدحام مسافران باعث شده كه علاوه بر رانندگان برخی ماموران مستقر در ایستگاه های اتوبوس از مسافران كه كارت الكترونیكی ندارند پول دریافت كنند در بیشتر مواقع نیز كه رانندگان مسافران را در بین ایستگاه ها سوار می كنند با اینكه آنها كارت های الكترونیكی وسایل نقلیه عمومی دارند به آنها می گویند باید پول پرداخت كنید.
برخی از مسافران كه می دانند نباید به رانندگان یا ماموران ایستگاه ها بابت كرایه اتوبوس پول پرداخت كنند به دیگر مسافران گوشزد می كنند كه بعد از رسیدن به مقصد در ایستگاه مربوطه كارت بزنید كه راننده اتوبوس حرف های آنان را نقض می كند و می گوید كه باید كرایه را به رانندگان بدهید ادعای رانندگان در حالی است كه آنان كارمند شهرداری بشمار می روند و از ارگان مربوطه حقوق دریافت می كنند و اقدام آنان غیر قانونی و تخلف است.
نابسامانی اتوبوس های پایتخت نه تنها زمینه تخلف رانندگان را مهیا كرده، باعث بی نظمی در رفت و آمد اتوبوس ها، كلافه شدن مسافران و نقض حقوق شهروندی شده است.
زهرا م یكی از مسافران خط راه آهن تجریش در خصوص مشكلات اتوبوس های درون شهری به گزارشگر ایرنا گفت: خط راه آهن تجریش وضعش هر روز بدتر و شلوغ تر می شود، با اینكه برای این مسیر خط تندرو در نظر گرفته شده در بیشتر مواقع موتورها و خودرو ها و حتی خودروهای برخی ارگان ها وارد این خط می شوند و این امر باعث می شود رانندگان با سرعتی پایین تر از حد مجاز در مسیر حركت كنند.
وی با بیان اینكه تعداد اتوبوس های خط راه آهن تجریش بسیار كم است افزود: اتوبوس های دو كابینی كه جایگزین اتوبوس های قدیمی شده تعداد صندلی هایش بسیار كم است و ما هر روز باید مسافت زیادی را تا رسیدن به محل كارمان سرپا بیاستیم.
این شهروند تهرانی افزود: ازدحام جمعیت در اتوبوس ها به نحوی است كه با آنكه كولرها روشن است بدلیل شدت گرما و ازدحام جمعیت مسافران اتوبوس خنك نمی شود.
علی - ز یكی از ساكنان خیابان انقلاب كه برای تردد روزانه خود از اتوبوس استفاده می كند با بیان اینكه تعداد اتوبوس های مسیر آزادی به تهران پارس بسیار كم است گفت: اتوبوس های خط بی آر تی آزادی به تهرانپارس دیر به دیر می آیند و همین امر باعث شلوغ شدن بیش از حد ایستگاه ها شده است.
وی با تاكید بر اینكه اگر اتوبوس ها در مواقع پرتردد مسافران بموقع از آزادی یا تهرانپارس راه بیفتند چنین وضعیتی پیش نمی آید افزود: ناگزیر است وقت ها تا نیم ساعت در ایستگاه اتوبوس به انتظار بنشیند.
مونا - ر نیز گفت: اتوبوس های ایستگاه مترو شریف به میدان صنعت به دلیل اینكه از اتوبان یادگار امام تردد می كنند به مدت طولانی در ترافیك می مانند و همین امر باعث دیر رسیدن بنده به سركار و به خانه می شود.
وی افزود: ای كاش در مسیر تردد این اتوبوس ها بازنگری شود چون خط ویژه ای در این مسیر وجود ندارد و همین امر باعث طولانی شدن مسیر می شود.
مهسا - ن یكی دیكر از شهروندان تهرانی كه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می كند نیز گفت: بیشتر اتوبوس های ونك به آزادی بدون كولر هستند.
علی - م نیز گفت: اتوبوس های خط شهید بهشتی بلوار ارتش در تردد خیلی بی نظم هستند و ما بارها به ماموران ایستگاه ها یا رانندگان اعتراض كردیم به نتیجه نرسیدم و اكثر مسافرا هم عطایش را به لقایش بخشیدند.
*رانندگان نباید از مسافران بابت كرایه پول دریافت كنند
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تاكید بر اینكه رانندگان به هیچ عنوان اجازه دریافت پول نقد از مسافران را ندارند گفت: ماموران ایستگاه های اتوبوس نیز در صورتی كه مسافران كارت الكترونیكی نداشته باشند یا دستگاه های كارتخوان خراب باشد بعد از دریافت وجه نقد از مسافران باید از كارت های نیابتی كه در اختیار آنان گذاشته شده استفاده كنند.
سنندجی با تاكید بر برخورد قانونی با رانندگان متخلف تصریح كرد: در صورت بروز تخلف از سوی رانندگان برای بار اول تذكر كتبی و درج در پرونده و در صورت تكرار به كمیته انضباطی معرفی می شوند.
وی افزود: برخی اوقات مسافران انتقادات خود را به صورت كلی نظیر اینكه رانندگان بابت كرایه از آنان پول دریافت می كنند به سازمان اتوبوسرانی اعلام می كنند ما نیز به صورت كلی موضوع را پیگیری می كنیم در صورتی كه اگر مسافران جزییات شكایت خود را با ذكر ساعت، تاریخ ، شماره اتوبوس، نوع خلاف و شماره تماس گیرنده اعلام كنند ما می توانیم موضوع را به صورت دقیق تر بررسی كنیم.
* 6500 اتوبوس در شهر تهران فعال است
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این خصوص به خبرنگار ایرنا تعداد اتوبوس های فعال شهر تهران را شش هزار و 500 دستگاه اعلام كرد.
پیمان سنندجی با بیان اینكه 200 دستگاه اتوبوس دو كابین جدید وارداتی از مهر ماه سال جاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود افزود: این تعداد اتوبوس از محل اعتبارات شهرداری تهران خریداری شده و از یكی از بنادر جنوبی در حال حمل به تهران است.
وی گفت: از این تعداد 30 تا 35 دستگاه اتوبوس برای تقویت خط بی آر تی هفت تجریش راه آهن در نظر گرفته شده و بقیه اتوبوس ها براساس نیاز سنجی خطوط به دیگر سامانه های تندرو اختصاص می یابد.
سنندجی گفت: حدود چهار سال قبل سیستم مدیریت سنتی در شركت واحد جای خود را به سیستم های هوشمند داد و اكنون بسیاری از امور توسط سیستم آی تی، چی پی اس، جی پی آر اس، مدیریت می شود.
مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینكه زمان رسیدن اتوبوس به هر ایستگاه در تابلوهای نصب شده در ایستگاه ها درج شده گفت: پس از آماده سازی زیر ساخت های لازم در زمینه اجرای سیستم های هوشمند یك كد سه رقمی در كنار نام ایستگاه ها درج شده كه مسافران می توانند با ارسال كد مزبور به شماره 2111 از طریق پیامك از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند و یا با مراجعه به سایت Tehran.ir از امكانات سیستم زمانبندی بهره ببرند.
سنندجی افزود: راجب به خطوط فرعی موسوم به خطوط فیدر برابر برنامه تدوین شده شهرداری تهران شركت واحد 10 خط بی آر تی یا كمربندی تهران را احداث كرده است.
وی با بیان اینكه توسعه خطوط بی آر تی در دستور كار قرار ندارد تصریح كرد: یكی از برنامه های اصلی این سازمان در خصوص خطوط فرعی انتقال مسافران به ایستگاه های خطوط تندرو است.
سنندجی افزود: برای تقویت خطوط بی آر تی و فیدر منتظرعنایت دولت در جهت اختصاص اتوبوس های جدید هستیم.
سنندجی گفت: شهروندان می توانند پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق تماس با سامانه 1888 شهرداری تهران با ما در میان بگذارند.
گزارش از : راضیه زمانی دهكردی گزارشگر ایرنا استان تهران
تهرام**7364**1831
تهران- ایرنا- یكی از روزهای گرم شهریورماه است شمار زیادی مسافر در ایستگاه شیشه ای در انتظار رسیدن اتوبوس ایستاده اند، گرمای هوای منطقه و دود ناشی از تردد خودروها وضعیت دشواری را برای شهروندان ایجاد كرده است.