۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵
کد خبر: 81764711
T T
۰ نفر
آغاز مهاجرت پرندگان شكاري به استان بوشهر/كوخه نشيني تهديدي  براي اين گونه ها

تهران-ايرنا-زنده گيري پرندگان شكاري (كوخه نشيني) با فرا رسيدن فصل پاييز و آغاز مهاجرت اين پرندگان به استان بوشهر،حيات اين گونه هاي ارزشمند را در معرض تهديد قرار داده است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت:همه ساله افرادي به طمع زنده گيري پرندگان مهاجر به كمين آنها مي نشينند كه در اصطلاح به آن كوخه نشيني مي گويند كه حيات اين گونه هاي ارزشمند را تهديد مي كند.
حسين دلشب افزود: دراين باره نشست هماهنگي فصل مبارزه با زنده گيري پرندگان شكاري با حضور مسوولان و محيط بانان اداره كل حفاظت محيط زيست اين استان برگزار و در آن جوانب مختلف آن مورد بررسي قرار گرفت.
تخمين زده شده در دنيا حدود 50 ميليارد بال پرنده از حدود 9 هزارگونه وجود دارد كه حجم زيادي از آنها مهاجر هستند، برهمين اساس حدود 5 تا 7 ميليون بال در فصول مختلف به ايران مهاجرت مي كنند كه توسعه شهرنشيني، تخريب زيستگاه ها و شكار بي رويه برخي از عوامل تهديد آنها است.
در ايران حدود 530 گونه پرنده وجود دارد كه از اين تعداد حدود 320 گونه مهاجر هستند كه برخي از آنها جزو پرندگان مهاجر داخلي و برخي خارجي هستند.
دلشب، در مورد پرندگان شكاري استان بوشهر و نقش آنها در چرخه حيات توضيح داد: پرندگان شكاري روز فعال كه بيشتر شكاري ها را در بر مي گيرد از راسته شاهين سانان هستند كه حداقل 25 گونه از آن در استان بوشهر زندگي كرده و برخي نيز در همين استان زادآوري دارند، از تيره شاهينيان كه گونه هاي هدف افراد سودجو هستند دليجه معمولي، دليجه كوچك، ترم تاي، ليل، بالابان، بحري و شاهين در اين استان هستند.
وي ادامه داد: معمولا پرندگان شكاري در راس يكي از هرم هاي غذايي چرخه طبيعت هستند و بدون دخالت انسان جمعيت برخي از حشرات مضر و جوندگان را تنظيم مي كنند و ازدياد غيرقابل كنترل آنها را ناممكن مي كند.
دلشب افزود: در ميان اين پرندگان، گونه هاي بالابان، بحري و شاهين جزو گونه هاي در معرض خطر انقراض كنوانسيون سايتيس (كنوانسيون منع تجارت گونه هاي گياهي و جانوري در معرض خطر انقراض) هستند.
وي گفت: با اين وجود متاسفانه به دليل قابليت دست آموزي و استفاده از آنها در ' قوش بازي ' توسط شيوخ متمول كشورهاي حوزه خليج فارس همواره توجه افراد سودجو و دلالان را به خود جلب كرده اند، اين پرندگان جزو پرندگان مهاجر هستند از اين رو مدتي از سال و بخشي از حيات خود را در كشور ما سپري مي كنند.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر با اشاره به اينكه به موقعيت جغرافيايي و وضعيت آب و هوايي استان سالانه پذيراي صدها پرنده شكاري مهاجر است كه براي زمستان گذراني به اين استان روي مي آورند، گفت: اين پرندگان به دلايل متعدد مورد تهديد جدي قرار مي گيرند و هرساله تعداد زيادي از آنها از گردونه حيات خارج مي شوند و همواره با جمعيتي كمتر به زيستگاه هاي اصلي خود باز مي گردند.
وي ادامه داد: اين پرندگان در چرخه حيات يكي از اجزاي بي بديل سيستم هاي طبيعي كره زمين محسوب مي شوند و حذف آنها از گردونه حيات، تهديدي جدي در جهت اختلال در اكوسيستم هاي طبيعي وابسته به آنها خواهد بود، به علاوه عظمت و شكوه آنها در حين پرواز يكي از جلوه هاي زيباي خلقت خداوند است كه بايد براي نسل امروز و فردا حفظ و نگهداري شود.
*** برنامه عمل پرندگان شكاري در حال تدوين است
دلشب با تاكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان متولي حفاظت از تنوع زيستي سالانه توان و وقت زيادي را صرف مبارزه با جلوگيري از زنده گيري اين پرندگان مي كند اظهار داشت: به رغم اهميت زياد و ارزش هاي اكولوژيك اين گونه ها، مطالعات جامع و كاملي كه به عنوان يك سند علمي در دست باشد وجود ندارد، لذا اجراي طرح شناسايي و حفاظت از اين گونه ها مي تواند كمك زيادي براي برنامه ريزي به منظور حفظ و بقاي اين گونه ها باشد.
وي گفت : در اين راستا ' برنامه عمل حفاظت از پرندگان شكاري' در حال تدوين است و اجراي طرح مديريت هر يك از اين گونه ها در دستور كار سازمان محيط زيست قرار دارد.
وي تصريح كرد: به منظور مقابله با روند تخريب و گسترش فعاليت هاي مخرب انساني ناشي از توسعه احتمالي در زيستگاه هاي پرندگان شكاري نياز به بضاعت علمي و گروه كارشناسي و اجراي توانمندي خاص دارد زيرا امكان دفاع از ارزش هاي كيفي پرندگان و همچنين حفاظت از زيستگاه به عنوان نوعي الگوي كاربري زمين كه هميشه در رقابت با ساير استفاده هاي فيزيكي قرار دارد به سادگي امكان پذير نيست.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر ادامه داد: تا زماني كه همترازي ارزش هاي محيط زيستي با ارزش هاي اقتصادي در سطح تصميم گيران با رغبت پذيرفته نشود يا روش هاي ارزيابي و تبديل ارزش هاي كيفي پيشرفت قابل توجهي نكند، اجبارا بايد تلفيقي از همه اين استدلال ها را به كار گرفت تا شايد صدمات وارد شده به زيستگاه ها و حيات وحش به حداقل خود كاهش يابد.
دلشب با بيان اينكه پرندگان شكاري گرچه داراي ارزش هاي زيبايي شناختي، اكولوژيكي، اخلاقي، ورزشي و اكوتوريسمي هستند، اما هيچيك از اين موارد به تنهايي قادر به حفظ موجوديت و امكان بهسازي زيستگاه هاي آنها را ندارند.
وي افزود: روند توسعه در منطقه به گونه اي خواهد بود كه ارزش هاي اقتصادي در اولويت قرار مي گيرد در اين صورت شايد بتوان با تلفيق تمام استدلال ها و با پشتوانه علمي لازم توجيهي براي حفاظت از اين گونه ها ارايه كرد.
*** آمادگي محيط زيست بوشهر براي مقابله با زنده گيري پرندگان شكاري
وي در خصوص اقدامات امسال اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر براي جلوگيري از زنده گيري اين پرندگان گفت: اين اداره كل طي هفته جاري و قبل از آغاز فصل كوخه نشيني و قاچاق نسبت به تشكيل جلسه جهت هماهنگي و تبادل نظر روساي ادارت ستادي و شهرستان ها، نامه نگاري با نيروي انتظامي و برخي يگان هاي ديگر براي همكاري، تجهيز پاسگاه هاي محيط باني، توزيع تجهيزات انفرادي و حفاظتي مانند شوكر و افشانه به كاركنان، تهيه كلاه ايمني براي موتور سواران و همچنين لباس هاي شب نما جهت گشت و كنترل هاي مستمر، كفش و عينك آفتابي و لباس براي نيروهاي يگان حفاظت و پرداخت كمك هزينه جهت فصل زنده گيري پرندگان شكاري اقدام كرده است.
دلشب افزود: همچنين اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر اكيپ هاي مجهز به خودرو و موتورسيكلت صحرايي و دوربين هاي دوچشمي و ساير تجهيزات را پيش بيني و عمليات پيمايش را در ارتفاعات آغاز كرده است كه اين مهم توسط يگان حفاظت اين اداره كل طي هفته گذشته و با استفاده از امكانات بيشتر و استفاده از روش هاي كارآمد تر از گذشته شكل گرفته است، لذا يگان حفاظت محيط زيست استان در آمادگي كامل براي جلوگيري از كوخه نشيني و زنده گيري پرندگان شكاري قرار دارد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر خاطر نشان كرد: خوشبختانه با پيگيري مكرر سازمان محيط زيست و اداره كل محيط زيست استان هاي كشور ميزان جرايم ضرر و زيان به حيات وحش در سال جاري به روز شده است، به عنوان مثال ميزان جريمه اي كه متخلف بايد براي شكار دليجه پرداخت كند 20ميليون تومان و براي شاهين، بحري و بالابان 60 ميليون تومان شده است.
وي ادامه داد: جريمه كيفري نيز كه در قوانين مرتبط آمده بنا به تشخيص قاضي پرونده متخلف تعيين مي شود.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر با بيان اينكه نيروي انتظامي تعامل و همكاري مناسبي با اين اداره كل داشته و در سالجاري مكاتبه اي صورت گرفته است، گفت: همچنين همكاري گمرك بوشهر، مرزباني و واحدهاي گشت دريايي سپاه پاسداران نيز اهميت زيادي دارد.
وي آموزش، فرهنگ سازي، اشاعه فرهنگ زيست محيطي و اطلاع رساني، همكاري نهادهاي غير دولتي و نيز همكاري رسانه هاي عمومي را براي جلوگيري از زنده گيري و قاچاق پرندگان شكاري مهم و موثر دانست، گفت: آموزش از مهمترين مواردي است كه در جلوگيري از ورود اتباع بيگانه كه براي قاچاق پرندگان شكاري و شكار پرندگاني چون هوبره وارد استان مي شوند و كنترل بيشتر مبادي ورودي، خروجي و گمرك استان با هماهنگي كه از طرف اين اداره كل با شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي، سازمان بنادر و كشتيراني و فرماندهي نيروي انتظامي صورت گرفته است داراي اهميت است.
دلشب، هماهنگي با قضات دادگستري و بيان حساسيت موضوع كه منتج به صدور احكام جدي و بازدارنده شود و جهت برخورد شديدتر با متخلفان و عدم تبديل حبس به جزاي نقدي، تجهيز گارد محيط زيست استان از نظر نيروي انساني و امكانات حفاظت فردي و بهبود وضعيت معيشتي ماموران و ارتقاي سطح زندگي آنان را از ديگر راهكار هاي جلوگيري از زنده گيري و قاچاق پرندگان شكاري عنوان كرد.
علمي 9014**1440
۰ نفر