۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴
کد خبر: 81766099
T T
۰ نفر
ظریف: روابط سیاسی ایران و هلند توسعه می یابد/اجرای درست توافق، بهترین ضمانت برای ادامه آن است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: روابط سیاسی ایران و هلند كه در چند سال اخیر تا حد قابل توجهی كاهش یافته بود، گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد ظریف روز یكشنبه در نشست خبری با وزیر خارجه هلند افزود: ایران و هلند دارای روابط بسیار طولانی از چندین قرن پیش هستند و ارتباطات گسترده سیاسی و اقتصادی بین دو كشور وجود داشته است.
وی اظهار داشت: این روابط به دلیل شرایط چند سال گذشته تا حد قابل توجهی كاهش یافته و اكنون این امكان فراهم است كه با عبور از مشكلات قبل به روابط گذشته بازگردیم.
وزیر امور خارجه یادآور شد كه 14 سال است وزیر خارجه هلند به ایران سفر نكرده بود.
ظریف در ادامه به ریاست دوره ای اتحادیه اروپا اشاره كرد و گفت: در 6 ماهه اول سال آینده هلند ریاست دوره ای اتحاد اروپا را به عهده می گیرد.
وی ادامه داد: این دوره یكی از مقاطع مهمی است كه با اجرای برجام مسوولیت سنگینی برای اطمینان از اجرای تعهدات متقابل بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود كه هلند مسوولیت آن را برعهده می گیرد.
وزیر امورخارجه خاطرنشان كرد: ایران و هلند دارای روابط بسیار طولانی در زمینه های سیاسی و اقتصادی بوده است و متاسفانه به دلیل شرایط چند سال گذشته تا حد قابل توجهی این روابط كاهش پیدا كرده است كه امروز ما این امكان را داریم با عبور از مشكلات گذشته به روابطی كه می تواند برای دو كشور مفید باشد، باز گردیم.
ظریف با بیان این كه حوزه های همكاری اقتصادی دو كشور به صورت سنتی در زمینه نفت، گاز و انرژی بوده است، گفت: در زمینه مدیریت منابع آبی، كشاورزی و سایر موضوعاتی كه هلند در آنها پیشرفت قابل توجهی داشته است می تواند برای منافع دو كشور و دو ملت مفید باشد كه تهران و آمستردام در این بخش ها همكاری خواهند كرد.
وی افزود: در حوزه سیاسی ما توافق كردیم تعاملات دو كشور گسترش یابد و همچنین در حوزه های مختلف ازجمله مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشر كه موضوعات مورد علاقه دو طرف است، ایران و هلند گفت و گو می كنند.
وزیر امورخارجه ادامه داد: در مورد موضوعات منطقه ای با توجه به مشكلاتی كه جامعه بین المللی با آن مواجه است بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

** مشكل در روابط ایران با آمریكا بی اعتمادی است
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با كشورهای اروپایی گفت: روابط ما با هلند و سایر كشورهای اروپایی روابطی تاریخی است كه در برهه‌هایی دچار معضلاتی شده است، برخی از آنها با فشار آمریكا بر اساس سیاست تحریم‌های فرامرزی غیرعادلانه و غیرقانونی این كشور شكل گرفته بود.
وی خاطرنشان كرد: مشكل روابط ایران با آمریكا، بی اعتمادی است كه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتار دولتمردان آمریكایی دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه آنچه كه در ماه‌های گذشته به ویژه پس از توافق برجام توسط مقامات آمریكایی برای راضی‌كردن منتقدان شكل گرفته، كمكی به اعتماد از دست رفته نكرده است.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهارامیدواری كرد: آمریكا در اجرای توافق با جدیت تعهدات خود را اجرا كند و از این مسیر بتواند مقداری از بی اعتمادی كه طی دهه‌های گذشته ایجاد شده را رفع كند و همچنین زمینه جدیدی برای برخورد با جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد.
ظریف یادآور شد: ما آمادگی داریم با شركای خود در اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعامل داشته باشیم.
وی با بیان این كه موضوعات منطقه‌ای و معضلات بین‌المللی زمینه خوبی برای همكاری‌ها فراهم می‌كند، ادامه داد: توسعه روابط اقتصادی هم زمینه خوبی را برای همكاری‌های ایران و هلند و سایر كشورهای اتحادیه اروپا ایجاد خواهد كرد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آثار و نتایج اجرای برجام و تاثیر آن بر مردم ایران اظهار داشت: هنوز برجام اجرایی نشده و قبل از اجرا ‌شدن آن، حضور گسترده بنگاه‌های خارجی در ایران آغاز شده است اما باید از دو منظر به نتایج برجام و توافق ژنو نگریست.
ظریف، جلوگیری از گسترده شدن تحریم‌ها كه توافق ژنو آن را عملی كرده و كمتر به آن توجه می‌شود را یكی از نتایج برجام دانست و گفت: تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه از سال 90 مسیر افزایشی طی كردند كه این مسیر افزایش تحریم‌ها در سال 92 متوقف شد. شما باید این شرایط را با شرایطی كه این اتفاق نمی‌افتاد، مقایسه كنید.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بعد از اجرایی شدن توافق باید این آمادگی وجود داشته باشد تا نتایج مثبت به تدریج خود را نشان دهد.
ظریف افزود: جامعه بین‌الملل به ویژه اتحادیه اروپا باید توجه كنند كه اجرای درست و جدی توافق، بهترین ضمانت برای ادامه حیات توافق است.
وی تصریح كرد: باید به توافق به‌عنوان یك دستاورد دیپلماسی نگاه كنیم نه یك معامله و اگر نگاه این گونه باشد، هم زمینه برای اجرای این توافق فراهم می شود و هم این توافق نمونه ای برای رفتار آینده سایر كشورها خواهد بود.
به گزارش ایرنا، برت كوئندرس وزیر خارجه هلند در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی در راستای تقویت مناسبات تهران و آمستردام بامداد امروز وارد تهران شد.
دیدار با ظریف وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری از جمله برنامه های سفر این دیپلمات هلندی به تهران است.
سیام**2021**9012**1058** 3053** 1336
۰ نفر