۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81766546
T T
۰ نفر
روحانی: راه حل مشكل پناهجویان، مبارزه و مقابله جدی با تروریسم است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری از گسترش روابط وهمكاری با اتحادیه اروپا استقبال كرد و گفت: موفقیت در مذاكرات هسته‌ای می‌تواند روابطی خوب و مستحكم را میان ایران، هلند و اتحادیه اروپا پایه ریزی كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار برت كندرز وزیر خارجه هلند، روابط تهران - آمستردام را دیرینه و تاریخی دانست و افزود: دو كشور در زمینه‌ روابط دو جانبه و در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط دارند.
وی ادامه داد: گرچه در سالهای اخیر روابط اقتصادی ما رو به كاهش بوده اما امروز شرایطی ایجاد شده بود كه باید گذشته را جبران كرد.
رییس جمهوری تصریح كرد: ایران وهلند درباره مسایل مختلف منطقه‌ای و حل و فصل آنها نیز می‌توانند رایزنی و همكاری‌های نزدیكی با هم داشته باشند.
روحانی با اشاره به تحولات منطقه‌ای، بر ضرورت همكاری‌های همه جانبه برای حل و فصل مشكلات منطقه تاكید كرد و گفت: امروز منطقه خاورمیانه با مشكلات بسیار زیادی مواجه است كه بخش عمده این مشكلات از خارج به این منطقه تحمیل شده است.
وی تصریح كرد: نباید به تروریسم صرفا به عنوان مشكل منطقه ما نگاه شود بلكه باید یك مشكل جهانی است و مبارزه با آن نیز عزم جهانی می خواهد .
روحانی همچنین به مشكل پناهجویان اشاره كرد و گفت:‌ راه حل رفع این مشكل ، مبارزه و مقابله جدی با تروریسم است.
رییس جمهوری با اشاره به ریاست هلند بر اتحادیه اروپا از آغاز سال آینده اظهار كرد:هلند می‌تواند به عنوان رییس اتحادیه اروپا نقش هدایت كننده و بسیار تأثیرگذاری در روابط ایران با این اتحادیه در دوره پساتحریم داشته باشد.

**اجرای توافق هسته ای اولویت هلند است
برت كندرز وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم نخست وزیر كشورش به دكتر روحانی، گفت: هلند معتقد است با پیروزی دیپلماسی چندجانبه ایران كه در نتیجه توافق خوب هسته‌ای ایجاد شد، می‌توانیم سطح تعاملات و همكاری‌ خود را در زمینه‌های مختلف هر چه بیشتر افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینكه هلند از سال آینده ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت، افزود: بی‌تردید یكی از اولویت‌های هلند اجرای توافق هسته‌ای و تلاش برای این است كه این توافق به تعامل و همكاری‌های جدی‌تری بین ایران، هلند و اتحادیه اروپا بینجامد.
وزیر خارجه هلند با اشاره به علاقمندی كشورش برای تقویت روابط دو جانبه با تهران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی ، اقتصادی و تجاری اظهار داشت: تهران و آمستردام در راستای منافع مشترك دو ملت می‌توانند در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله در زمینه انرژی و نفت و گاز همكاری‌های گسترده‌ای با هم داشته باشند.
وزیر خارجه هلند همچنین مقابله جدی با تروریسم را مورد تاكید قرار داد و مبارزه با این پدیده را بسیار پیچیده و دارای جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و نظامی دانست و گفت: امیدوارم این مساله بسیار پیچیده، در همكاری نزدیك با ایران و با اراده جدی همه كشورها حل و فصل شود.
سیام/ 9136/1429