۵ مهر ۱۳۹۴، ۹:۳۵
کد خبر: 81774559
T T
۰ نفر
لاریجانی:گزارش ها نشان می دهد دولت سعودی در فاجعه منا مقصر واقعی است

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجموع گزارش ها نشان می دهد كه دولت سعودی در فاجعه منا مقصر واقعی است و در كار خود برای عمل عبادی مهم در عالم اسلام ، دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی لاریجانی صبح یكشنبه در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: امت اسلامی و ملت بزرگ ایران عزادار است به خاطر حادثه دردناكی كه در منا رخ داد و تعداد زیادی از زائران خانه خدا به وضع اسفبار به خاك و خون كشیده شدند این حادثه اسفناك دل همه مسلمانان را به درد آورد.
وی ادامه داد: امروز وزیران كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی توضیحات كافی در ابعاد این حادثه و اقداماتی كه دولت در حوزه های مختلف در این زمینه انجام داده، ارایه كردند و ما تشكر می كنیم و حتما باید این اقدامات پیگیری شوند.
عضو شورای عالی امنیت ملی تاكید كرد: متاسفانه وقتی همه ابعاد قضیه مطالعه می شود، نشان می دهد كه دولت سعودی در انجام این امر سهل انگاری داشتند و به موقع خدمات رسانی نشده و تدبیر لازم بعد از حادثه نداشته اند كه جلوی تبعات آن را بگیرند و به جای اظهار پشیمانی حرفهایی می زنند كه مثل نمك پاشیدن روی زخم است.
وی یادآور شد: دولت سعودی باید تنبه پیدا كند. شما در حرم امن الهی برای یك عمل عبادی كه در تمام فرق اسلامی واجب تلقی می شود باید زمینه لازم را فراهم كنید، هدایت كار را به موقع انجام دهید و به موقع خدمات رسانی كنید و اگر هم حادثه ای رخ داد بتوانید تبعات آن را كاهش دهید.
لاریجانی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد هم سوء مدیریت در ابتدا وجود داشته است ، راه ها را بلا وجه بستند و بعد برای كنترل حادثه تدبیر لازم نداشتند و خدمات دهی پس از حادثه كه تبعات آن كاهش پیدا كند كم وجود داشته یا اصلا وجود نداشته است.
رییس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: تاسف بارتر این است كه بعد از این كه بعثه مقام معظم رهبری و مسوولان سازمان حج تماس هایی برقرار كردند كه هیات هایی برای شناسایی مفقودان به عربستان بروند تا مردم را از نگرانی در بیاورند، این همكاری ها وجود نداشته است. اینها یك مهمان نوازی به طریق اسلامی نیست یك عناد است.
لاریجانی افزود: بنابر این باید دولت سعودی توجه داشته باشد كه این رفتار نادرست از خاطر مسلمانان و ایرانی ها محو نخواهد شد. اینها به خاطر سپرده می شود و این نگرانی ها نسبت به رفتاری كه كشوری كه مدعی یك دولت اسلامی است وجود دارد.
وی ادامه داد: كجای این رفتار به یك دولت اسلامی نسبت به برادران اسلامی كه فریضه الهی را انجام می دهند، شباهت دارد؟
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: ما ضمن این كه به دولت سعودی در روزهای آینده توصیه می كنیم كه همكاری درستی برای شناسایی مفقودان داشته باشند تا تعیین و تكلیف شوند و مردم از اضطراب در بیایند؛ از وزارت خارجه هم می خواهیم تحركات خودشان را افزون كنند كه این مشكلات سریع تر حل شود.
لاریجانی اضافه كرد: وزارت كشور هم تمهیدات لازم در ستاد خودشان برای این امر كه حجاج ما با آرامش برگردند و بتوانند آسایش مردم را فراهم كنند، تدبیر كنند .
رییس مجلس یادآور شد: تلاش دولتمردان و همه مسوولان این است كه زائران كه امروز 65 هزار نفر هستند بتوانند اعمالشان را به درستی انجام دهند و با آسایش و آرامش روانی به كشور اسلامی بازگردند كه امیدواریم این چنین باشد.
به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی برای بررسی ابعاد فاجعه منا صبح یكشنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی-آفریقای وزیر امور خارجه جلسه غیر علنی داشت.
سیام**1058**1429
۰ نفر