۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81774631
T T
۰ نفر
مردودی 47 هزار دانش آموز اول ابتدایی و ابهاماتی كه بی پاسخ ماند

تهران - ایرنا - سال تحصیلی گذشته (94-93)حدود یك میلیون و 300 هزار نوآموز وارد كلاس اول شدند كه براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش از این تعداد 47 هزار دانش آموز مردود شده و از راهیابی به سال بالاتر بازماندند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، برخی كارشناسان و مسئولان در واكنش به مردودی دانش آموزان سال اول، آن را غیرقابل قبول خوانده و برخی دیگر معتقدند این ارقام در میان جمعیت دانش آموز اول ابتدایی از مجموع بیش از یك میلیون دانش‌آموز ابتدایی، رقم قابل توجهی نیست!
برخی مسوولان و حتی افراد جامعه نیز تصور می كنند كه با توصیفی كردن سامانه ارزشیابی در نظام آموزشی می توان با كم رنگ كردن نقش نمره در فرآیند پیشرفت تحصیلی دانش آموز و در نتیجه كاهش ارزش نمره محوری گامی به سوی آموزش مدرن و كیفیت محور برداشت.
هر چند نمره دهی در دوره ابتدایی با نظام آموزشی جدید رنگ باخته و جای آن را نظام ارزشیابی توصیفی گرفته است اما باید توجه داشت كه در این نظام نیز مراتبی تعریف شده كه بر اساس آن مشخص می شود دانش آموز یك پایه تحصیلی را با موفقیت گذرانده است یا خیر؟
در نظام ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی، دانش آموز از ابتدای مهرماه تا پایان سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد و نتیجه نهایی آن خردادماه اعلام می شود.
در این میان اگر دانش آموزی در چارچوب ضوابط تعریف شده، در ردیف (نیاز به تلاش) قرار گیرد بار دیگر در شهریور ارزیابی شده و تصمیم گرفته می شود كه آن دانش آموز می تواند به پایه بالاتر برود و یا اینكه باید در همان پایه تحصیل كند.
مطالعات و ارزیابی ها نشان می دهد با وجود توصیفی كردن نظام ارزشیابی حداقل در دوره ابتدایی به تدریج معیارهایی مانند خیلی خوب ،خوب، قابل قبول و نیازبه تلاش در جایگاه نمره نشسته اند و در واقع ، نظام ارزشیابی در دوره ابتدایی نمره محوری را در شكل دیگر آن بازتولید كرده است.
به عقیده كارشناسان حوزه آموزش و پرورش نكته مهم این است كه برای رسیدن به یك نظام آموزشی كیفیت محور در ابتدا باید مساله نمره محوری در نظام آموزشی به صورت ریشه ای و علمی حل شود.
از سوی دیگر اجرای نظام شتاب زده ساختار 6 - 3 - 3 كه بدون مطالعه و كارشناسی و پشتوانه قوی پژوهشی صورت گرفت موجب شد كه دوره ابتدایی با یك شوك روبه رو شود.
اولین و بدیهی ترین نتیجه این وضعیت غیربرنامه ریزی شده، بحران نیروی كارآمد و مجرب در این دوره مهم و راهبردی بود.
بنابر نظر كارشناسان، همچنین در راستای سیاست سامان دهی نیرو كه در وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت بسیاری از معلمان مازاد در دوره های بالاتر به ناچار و برای اینكه از حداقل مزایای قانونی مانند ضریب فوق العاده شغل و رتبه بندی محروم نشوند حاضر شدند برغم میل باطنی خود در دوره ابتدایی به تدریس بپردازند.
نتیجه طبیعی و منطقی این وضعیت حضور احتمالی آموزگاران بی انگیزه در سر كلاس های دوره ابتدایی خواهد بود كه در كنار تراكم غیر قابل قبول كلاس نقش او را از یك راهبر آموزشی به یك برقرار كننده نظم تقلیل خواهد داد.
تایید آمار مردودی 47 هزار دانش آموز مقطع اول ابتدایی از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش بیانگر آن است كه باید چاره اساسی در این زمینه اندیشیده شود چرا كه برخی مسوولان، علت این امر را ناشی از ورود دانش آموزان دیرآموز به مدارس عادی قلمداد كرده اند.
در عین حال برخی مسوولان این وزارتخانه نیز نظرات متفاوتی داشته و عنوان كرده اند تا زمانی كه بررسی دقیق در این رابطه صورت نگرفته و تعداد دانش آموزان دیرآموز از میان 47 هزار مردودی مشخص نشده نمی توان اظهار نظر قطعی ارایه كرد.
همچنین وزیر آموزش و پرورش نیز چندی قبل با تایید تعداد 47 هزار دانش آموز مردودی در مقطع اول ابتدایی اعلام كرد برخی از دانش‌آموزانی كه مردود شده‌اند، دیرآموزند كه در مدارس عادی تحصیل می‌كردند اما آموزش و پرورش می‎خواهد با آموزش معلمان و به كارگیری روش‌های نوین آموزشی افت تحصیلی را به حداقل برساند.
علی‌اصغر فانی اظهار داشت: با به كارگیری روش‌های نوین و آموزش برای معلمان تلاش می‌كنیم تا افت تحصیلی را به حداقل برسانیم، البته برخی دانش‌آموزانی كه مردود شده‌اند، دیرآموزند كه در مدارس عادی تحصیل می‌كردند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با تایید خبر ارقام مردودی پایه اول ابتدایی اعلام كرد كه بیشترین تعداد دانش‌آموز كه تكرار پایه را داشته‌اند در پایه اول دبستان بوده است.
محمد دیمه ور تاكید كرد: بر اساس طرح سنجش سلامت كه قبل از آغاز سال تحصیلی گذشته صورت گرفته، 32 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تشخیص داده شد كه این تعداد دانش آموز باید در مراكز استثنایی تحصیل كنند اما در مناطق مرزی و مناطق محروم ممكن است مراكز اختلالات یادگیری نداشته باشیم و آنها به مدارس عادی بیایند.
وی افزود: دانش آموزانی كه در دوره ابتدایی مردود می‌شوند، مجددا در سال آینده به طرح سنجش سلامت معرفی می‌شوند و اگر نیاز به حضور در مدارس استثنایی داشته باشند، به این مدارس معرفی می شوند و درغیر این صورت به مراكز عادی وارد می‌شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین بر این مطلب نیز تاكید كرده است كه به غلط شایع شده نظام ارزشیابی توصیفی باعث ارتقای خود به ‌خودی می‌شود كه این چنین نیست.
این در حالی است كه رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز چندی قبل اعلام كرد كه مشخصات دانش‌آموزان مردودی در پایه اول ابتدایی را استخراج می كنیم تا درصد دانش آموزان مردودی دیرآموز مشخص شود.
مجید قدمی درباره مردودشدن 47 هزار دانش‌آموز اول ابتدایی كه عنوان شده دیرآموز هستند، نیز افزود: این آمار باید بررسی شود و ممكن است كه تنها بخشی از آنان دیرآموز باشند.
به گفته وی افت تحصیلی دانش‌آموزان تنها به ضریب هوش بازنمی‌گردد بلكه مسایل اقتصادی، هوشی، نگرشی و توانایی معلم و تراكم بالای كلاس‌های درسی نیز در این رابطه نقش دارد.
رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی تاكید كرد: سالانه 30 تا 40 هزار دیرآموز به مدارس عادی فرستاده می‌شوند.
كارشناس مسایل آموزش و پرورش نیز در این ارتباط و در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت:‌ در سال تحصیلی گذشته، در پایه اول تا ششم ابتدایی 88 هزار و 468 مورد تكرار پایه رخ داده كه از این تعداد 47 هزار مردودی مربوط به دانش‌آموزان كلاس اولی بوده است.
علی پورسلیمان با بیان اینكه مساله مهم نگرش جامعه و حتی مسوولان نسبت به مقوله دوره ابتدایی در آموزش و پرورش است، یادآورشد: در جامعه ما، دوره ابتدایی دوره مهم و یا راهبردی تلقی نمی شود و فرضا جایگاه و شان اجتماعی یك استاد دانشگاه بسیار بالاتر است.
وی اضافه كرد: در نظام آموزش و پرورش هم متاثر از این نگرش، تدریس در دوره های بالا نوعی ارزش محسوب می شود و تدریس در دوره ابتدایی، ساده ترین وضعیت برای نظام ارزش گذاری محسوب می شود.
پورسلیمان با اشاره به اینكه معلمان عموما انگیزه ای برای حضور در این دوره برغم اهمیت راهبردی آن در سایر مراحل ندارند، اظهار كرد: وقتی این فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش حاكم باشد دیگر نیروهای كیفی، انگیزه ای برای حضور در این مقطع پیدا نمی كنند.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ممكن است این وضعیت در ظاهر مورد تردید و یا انكار مسوولان و یا جامعه قرار بگیرد اما این مساله واقعیتی انكار ناپذیر است، اضافه كرد: اما نكته مهم تر این است كه دوره ابتدایی در نظام آموزشی متاثر از كل وضعیت و سیستم حاكم است.
پورسلیمان ادامه داد: در نظام آموزشی كه بر كشور ما حاكم است نظام حافظه محوری، انتقال معلومات و رقابت منفی از دوره ابتدایی شروع شده و تا پایان دوره تحصیلی استمرار یافته و تثبیت می شود.
وی با بیان اینكه باید به سوی اصلاح ذهنیت ها و نگرش های نادرست قدم برداشت، افزود: نتیجه منطقی این اصلاح نگرش رها شدن از راه حل های كلیشه ای و فاصله گرفتن از روزمرگی حاكم بر نظام آموزشی است.
پورسلیمان گفت: با مطالعه نظام آموزش تطبیقی و بهره گرفتن از تجارب كشورهای موفق و مطرح در این زمینه باید به سوی كاربردی كردن هر چه بیشتر آموزش برای ورود به جامعه و تربیت شهروند گام برداشت.
مدیر سایت سخن معلم نظام آموزشی را نیازمند تحول در مفاهیم و سازه ها دانست و گفت: باید با برنامه ریزی و مدیریت علمی و لحاظ كردن نقش معلم به عنوان نقش تعیین كننده در همه زمینه ها و بویژه روش ها در كنار تامین نیازهای اساسی و معیشتی برای او آزادی عمل قائل شد و لازم است بهترین و كارآمدترین نیروها برای این دوره تربیت شوند و دائما تحت بازآموزی قرار گیرند.
اظهارات ضد و نقیض وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی وزیر و در عین حال سخنان رییس سازمان استثنایی آموزش و پرورش سوالات بسیاری را به همراه دارد كه نیاز است مسوولان وزارتخانه با بررسی دقیق، علت و عوامل این افت تحصیلی را جویا شده و در صدد رفع آن برآیند.
تاكید بر اجرای نظام ارزشیابی توصیفی، واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، سطح تدریس معلمان، تراكم دانش آموزان در كلاس ها بویژه در پایه اول ابتدایی و سوالاتی از این دست، مواردی است كه می طلبد تا دست اندركاران امر تعلیم و تربیت با روشنگری و تحقیق به پاسخ های قانع كننده ای برسند تا اذهان عمومی در این رابطه جواب برخی شبهات خود را به دست آورند.
از : مریم جلوداران
فراهنگ **1883**1601**
۰ نفر