۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۶
کد خبر: 81775146
T T
۰ نفر
نماينده مجلس:ساختار سازمان سنجش براي ورود بوشهريها به دانشگاه مناسب نيست

بوشهر- ايرنا- نماينده مردم بوشهر، گناوه وديلم درمجلس شوراي اسلامي گفت: بررسي‌هاي انجام‌شده نشان مي‌دهد، ساختار پذيرش دانشجو در سازمان سنجش و آموزش كشور براي ورود داوطلبان بوشهري به مراكز دانشگاهي و موسسه هاي آموزش عالي، مناسب نيست.

به گزارش ايرنا روابط عمومي دفتر نماينده بوشهر، گناوه و ديلم درمجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه به نقل از عبدالكريم جميري در نشست با كادر آموزشي دبيرستان استعدادهاي درخشان پسرانه شهيد بهشتي بوشهر افزود: ساختار سازمان سنجش در حوزه ورودي به دانشگاه‌ها به‌گونه ‌اي براي استان بوشهر طراحي‌ شده است كه با وجود تلاش‌هاي گسترده كادر آموزشي مدارس و دانش‌آموزان اين استان كمترين ميزان ورودي به دانشگاه‌هاي برتر كشور را به خود اختصاص داده است.
وي اضافه كرد: در اين ساختار استان بوشهر با استان فارس و كهگيلويه و بويراحمد در يك ‌قطب و ناحيه قرارگرفته‌ كه به دليل اينكه سهميه پذيرش دانش آموزان در اين قطب و ناحيه يكسان ديده‌ شده است، به طور معمول بيشترين سهميه به دليل بومي گزيني به استان‌هاي ديگر اين قطب مي‌رسد.
جميري ادامه داد: براي جبران سهميه ورودي دانشگاه‌هاي كشور براي داوطلبان بوشهري، سهميه محدودي توسط وزارت علوم تحقيقات و فناوري و سازمان سنجش در نظر گرفته‌ شده است.
وي بيان كرد: اين در حالي است كه در استان بوشهر پيگيري‌هاي لازم براي گرفتن اين سهميه انجام‌ نشده و بخشي از كرسي‌هاي دانشگاهي متعلق به اين استان، خالي است.
نماينده مردم بوشهر، گناوه و ديلم در مجلس شوراي اسلامي با اعلام كمبود شديد رشته‌هاي مناسب در دانشگاه‌هاي استان بوشهر، يادآور شد: باوجود يكسان بودن رتبه داوطلبان بوشهري در مناطق 2 و 3 سازمان سنجش آزمون سراسري با ديگر داوطلبان اين مناطق در استان‌هاي هم تراز، ما به صراحت ديده مي‌شود كه سهم پذيرش داوطلبان بوشهري در دانشگاه‌هاي استان هاي ديگر در سطح خوبي قرار ندارد.
وي ادامه داد: با وجود اينكه در سه سال گذشته از استانداران و مديران آموزش‌وپرورش استان بوشهر مكرر خواسته‌ايم كه اقدام به برگزاري كلاس‌هاي هدفمند كنكور از مقطع اول دبيرستان تا پيش‌دانشگاهي داشته باشند تا حق داوطلبان بوشهري براي ورود به دانشگاه‌هاي برتر كشور از بين نرود تاكنون اقدام درستي در اين زمينه انجام‌ نشده است.
جميري گفت: در پذيرش امسال دانشگاه‌ها و موسسه هاي آموزش عالي، مسوولان استان بوشهر با پيشنهاد حذف بخش عمده‌اي از رشته‌هاي شبانه در دانشگاه‌هاي استان بوشهر و تبديل آن به رشته‌هاي روزانه فضايي ايجاد كردند كه حداقل سهميه ‌اي كه دانش‌آموزان بوشهري مي ‌توانستند در قطب آموزشي كسب كنند، توسط ديگر استان‌هاي موجود در اين قطب جذب شد، اين در حالي است كه اگر اين سهميه‌ها به شكل شبانه باقي مي‌ماند، 80 درصد آن به دليل شبانه بودن رشته‌ها مختص دانش‌آموزان استان بوشهر بود.
وي با اشاره به اينكه نبايد دچار شعار زدگي شويم، گفت: هرچند كمك‌هاي مقطعي توسط دولت به وزارت آموزش‌وپرورش مي‌شود، اما اين نوع كمك‌ها كافي نيست و بايد به شكل ويژه به مشكلات موجود در اين وزارتخانه نگاه شود.
نماينده مردم بوشهر، گناوه و ديلم در مجلس شوراي اسلامي افزود: آموزش‌وپرورش مربوط به يك مجموعه خاصي نيست و نمي‌توان فقط با اعتبارات دولتي آن را اداره كرد، بلكه نيازمند توجه تمام دستگاه‌هاي اجرايي و وزارتخانه‌ها براي حل مشكلات موجود اين وزارتخانه است.
جميري گفت: اگر آموزش‌وپرورش پويا باسد و بتواند با ارتقا دانش توليد ثروت كند، نگاه عده‌اي كه آن را هزينه ‌بر مي‌دانند، تغيير مي‌كند.
وي گفت: دولت مي‌تواند از محل صرفه‌جويي در منابع حاصل از هدفمند كردن يارانه‌ها نگاه ويژه‌اي به آموزش‌وپرورش داشته باشد تا تغييرات عميقي در حوزه مالي، رفاهي و عمراني اين وزارتخانه ايجاد شود. ك/1
7212/6043