۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81775173
T T
۰ نفر
بازتاب سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورك در رسانه های روسی

مسكو - ایرنا - سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به نیویورك برای شركت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و پیش بینی برنامه های فشرده كاری و ملاقات با سران و مقامات بلندپایه كشورهای مختلف، مورد توجه ویژه رسانه های روسی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی بحران های درحال گسترش یمن، سوریه و عراق، رسانه های مختلف روسی بر تاثیرگذاری عمیق مواضع ایران، روسیه و آمریكا در حل این مسائل تاكید می كنند.
یكی از محورهای اصلی كه رسانه های روسی دنبال می كنند، موفقیت همگرایی ایران و روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه در چارچوب مبارزه جدی جهانی با تروریسم تكفیری بویژه داعش و همچنین قطع حمایت های كشورهای غربی و عربی از تروریسم است كه آمریكا را وادار كرد پس از چهار سال ادامه سیاست های ضدسوری، راهكار تهران و مسكو را ممكن ترین مسیر برای رسیدن به حل این بحران اعلام كند.
فاجعه منا و كشته شدن شمار زیادی از زائران خانه خدا و بی تدبیری عربستان سعودی در بروز این حادثه و عذرخواهی نكردن مقام های این كشور و نپذیرفتن مسئولیت این فاجعه و سخنان رئیس جمهوری ایران در این باره مورد توجه رسانه های روسی قرار گرفته است.
روزنامه پرشمارگان كامرسانت امروز (یكشنبه) در خبری با عنوان «رئیس جمهوری ایران: سازمان ملل باید بر عربستان سعودی در انجام تحقیقات در حادثه منا فشار وارد آورد» به سخنان حسن روحانی در دیدار با «بان كی مون» دبیركل سازمان ملل در نیویورك اشاره كرده است.
در این گزارش با اشاره به دامنه گسترده فاجعه منا، سخنان رئیس جمهوری ایران مورد تاكید قرار گرفته كه عربستان باید در این باره مسئولیت پذیر باشد و تدابیر لازم را برای ایفای نقش خود در جهت امنیت و سلامت زائران ایفا كند.
همچنین خبرگزاری روسی اسپوتنیك در این باره گزارش داد: رئیس جمهوری ایران با ابراز تاسف عمیق از حادثه منا خواستار آن شد تا رسیدگی هرچه سریع تری نسبت به وضعیت آسیب دیدگان انجام گیرد.
این خبرگزاری افزود: روحانی شنبه (دیروز) در اجلاس توسعه پایدار مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك، با ابراز تاسف از حادثه دلخراشی كه برای هزاران نفر مسلمان در منا رخ داد، خواستار رسیدگی سریع به وضعیت آسیب دیدگان شد و بر ضرورت بررسی علل و عوامل این حادثه تاكید كرد.
این خبرگزاری همچنین در ادامه نوشته است: رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود در اجلاس توسعه پایدار در مقر سازمان ملل متحد در نیویورك اعلام كرد كه بدون همكاری گسترده در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی، دست یافتن به «اهداف توسعه پایدار» در جهان ناممكن است.
در ادامه گزارش اسپوتنیك به نقل از خبرگزاری ایرنا آمده است: رئیس جمهوری ایران تصریح كرد مشكلات زیست محیطی به ما انسان های كره زمین آموخته است كه همگی در یك كشتی نشسته ایم و باید بدانیم كه هر آنچه دیگران انجام می دهند بر سرنوشت ما نیز مؤثر است و نمی توان صرف نظر از این كه دیگران چگونه زندگی می كنند، به امنیت و آسایش خود دل بست. بدون همكاری گسترده در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، دست یافتن به «اهداف توسعه پایدار» بسیار دشوار است. این همكاری باید ملهم از آگاهی ناشی از سرنوشت واحد و تعهد مشترك در قبال مسئولیت های مهم انسانی باشد.
هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از بیست و ششم شهریور ماه آغاز به كار كرده است و فردا(دوشنبه ششم مهرماه) نشست سران كشورهای عضو گشایش می یابد. 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران از سخنرانان روز نخست این نشست است.
اروپام**1516 **1561**1517