۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81778049
T T
۰ نفر

پيكر پدر جذاميان ايران به خاك سپرده شد

۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81778049
پيكر پدر جذاميان ايران به خاك سپرده شد

تبريز- ايرنا- پيكر دكتر سيد محمدحسين مبين پدر جذاميان ايران روز سه شنبه با حضور آحاد مردم تشييع و در جوار آرامگاه همسرش در آرامستان وادي رحمت تبريز به خاك سپرده شد.

دكتر مبين مشهور به پدر جذاميان ايران روز گذشته / دوشنبه/ در سن 88 سالگي بر اثر كهولت سن چشم از جهان فرو بست.
اين نويسنده ، شاعر و پزشك تواناي معاصر كشورمان در سال 1306 شمسي در يكي از محلات قديمي تبريز به نام چرنداب پا به عرصه هستي گذاشت، تحصيلات ابتدايي را در دبستان معرفت تبريز و دوره دبيرستان را در دبيرستان فردوسي به پايان رساند و در سال 1328 وارد دانشكده پزشكي تبريز شد و در سال 1334 به دريافت دكتراي پزشكي نايل آمد.
وي پس از طي خدمت نظام وظيفه در سال 1337 به استخدام وزارت بهداري درآمد و خدمات پزشكي، اجتماعي خود را با بيماريابي جذام در آذربايجان شرقي آغاز كرد و پس از يك سال فعاليت در امر بيماريابي در سال 1338 به عنوان كفيل آسايشگاه جذاميان باباباغي تبريز به ادامه فعاليت پرداخت.
آيين تشييع جنازه اين فقيد عالي مقام بر روي دوش مردم قدردان تبريز، دوستداران، پزشكان، اهالي فرهنگ و هنر و نيز شعرخواني دو تن از شعراي تبريز، برگزار و پس از اقامه نماز توسط آيت الله محمدتقي آل هاشم امام جمعه موقت تبريز، در يكي از قطعه هاي آرامستان وادي رحمت تبريز و بنا به وصيت خود در جوار همسر فداكارش دفن شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در مراسم به خاك سپاري دكتر مبين با اشاره به خدمات گسترده وي به جامعه جذاميان، اظهار كرد: هر چند خدمات بي وقفه و تاثيرگذار ايشان در حوزه پزشكي بسيار وسيع است، اما جايگاه و ارزش والاي دكتر مبين در ميان اهالي فرهنگ و هنر نيز بسيار بالا مي باشد.
علي اكبر صفي پور افزود: امروز آحاد مردم آذربايجان اعم از بيماران جذامي مستقر در باباباغي ، جامعه پزشكان و اهالي شعر و ادب و فرهنگ ايران زمين داغدار هستند.
وي ، نام و آوازه دكتر مبين را به دليل خدمات ارزنده اش در حوزه هاي بهداشت و درمان و فرهنگ و ادب فراتر از مرزهاي ايران دانست و گفت: بدون ترديد مرگ براي اين انسان والامقام هرگز معني ندارد و به واقع او در ميان ما بوده و براي هميشه تاريخ زنده است.
صفي پور گفت: خدمات ارزنده دكتر مبين اجازه نمي دهد ياد و خاطره اش از اذهان پاك شود.
به گزارش ايرنا، رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز نيز در اين مراسم با بيان اينكه دكتر مبين علاوه بر فعاليت هاي پزشكي و ادبي، يك انسان خير به تمام معني بود، گفت: شخصيت وي به گونه اي بود كه در تمامي كارهاي خير پيش گام بوده و مردم را دعوت به نوع دوستي مي كرد.
شهرام دبيري افزود: خدمات گسترده دكتر مبين براي هميشه در يادها خواهد ماند.
3038/518