۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۳
کد خبر: 81780028
T T
۰ نفر
مدير عامل شركت توسعه نيشكر خوزستان:20 گونه نيشكر در اين استان تجاري سازي شد

اهواز - ايرنا - مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي استان خوزستان از تجاري سازي 20واريته(گونه) نيشكر در اين شركت خبر داد.

به گزارش ايرنا نسيم صادقي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در 18 سال اخير حدود 300هزار گونه بذر توليدي شركت، بذر كوبايي و ديگر مناطق در شركت توسعه نيشكر خوزستان و صنايع جانبي كشت و پايش شده كه نتيجه آن توليد يكصد نوع نيشكر بوده است.
وي اضافه كرد: از اين تعداد تاكنون 20نوع نيشكر تجاري شده كه همگي با شرايط آب و هوايي و اقليم خوزستان سازگاري كامل دارند.
صادقي سال زراعي گذشته را سالي پر فراز و نشيب عنوان كرد و افزود: با وجود خشكسالي سال زراعي 93 - 94 اما سال خوبي از نظر كشت و كار بود و فضاي سال زراعي امسال نيز تا كنون مطلوب بوده است كه نتيجه آن در ميزان برداشت مشخص خواهد شد.
وي به برداشت چهار ميليون و 845 هزار تن نيشكر و توليد 506هزار و 946 تن شكر خام با ضريب استحصال 10.46 تن در هكتار در شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي در سال زراعي گذشته اشاره كرد و گفت: ميزان توليد شكر در اين شركت 38درصد از مجموع توليد يك ميليون و 320هزار تني شكر در كشور است.

* پيش بيني توليد 575 هزار تن شكر
مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان افزود: براي امسال توليد 561هزار تن شكر از مزارع نيشكر استان پيش بيني شده است كه با 10درصد افزايش ، ضريب استحصال 10.52 تن در هكتار امكان افزايش اين رقم تا 575هزار تن وجود دارد.
وي گفت: در مجموع توليد سال زراعي گذشته اين شركت و نيز خريد 15 هزار تن شكر از كارخانجات ديگر به منظور ايجاد تعادل در بازار نياز كشور به شكر تامين شد و در حال حاضر تنها شركتي كه در بورس كالا شكر عرضه مي كند شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان است.
صادقي افزود: در سال زراعي گذشته همچنين 32ميليون ليتر الكل، هفت هزار و 765 تن خميرمايه، 35هزار و 800 تن خوراك دام و 61 هزار متر مكعب ام.دي.اف در اين شركت توليد شد كه اين ارقام در سال زراعي امسال به ترتيب 33ميليون ليتر، هشت هزار و 500تن، 50هزار تن و 99هزار متر مكعب پيش بيني مي شود.

* صادرات الكل و خميرمايه به كشورهاي همسايه
وي اضافه كرد: از مجموع الكل توليدي سال زراعي 93 - 94، 11ميليون ليتر به تركيه، عراق و افغانستان و 55درصد خمير مايه توليدي به لبنان، عراق، مصر، تاجيكستان، سوريه و افغانستان صادر شد.
صادقي به بدهي حدود 20هزار ميليارد ريالي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي به سيستم بانكي اشاره كرد و گفت: با وجود اين بدهي سنگين و تقسطيي كه صورت گرفته هيچ گونه قسط معوقه نداشته و در بين مجموعه هاي نيشكري پس از 20سال از زمان بهره برداري و پس از 15 سال شركت به تعادل مالي رسيد و تا حدودي سود دهي داشت.
مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان افزود: مشكل اساسي خوزستان اشتغال است كه با آن مي تواند به بالندگي برسد زيرا با ايجاد اشتغال شرايطي فراهم مي شود تا اين استان زنده و پويا شود كه شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي به دنبال اشتغال پايدار و حفظ نيروها است.
وي گفت: اين شركت در حال حاضر حدود 17هزار نفر نيروي ثابت دارد كه در فصول مختلف تعداد آنها متغير است.

* 9 ماه شكري وارد كشور نشد
عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر ايران همچنين گفت: با همكاري وزارت جهاد كشاورزي از آذر گذشته به مدت 9 ماه شكري وارد كشور نشد و اين نگاه مثبتي بود كه وزارتخانه به توليدكنندگان داخلي داشت.
وي افزود: دولت مصوب كرد كه واردات شكر به توليد كنندگان داخلي واگذار شود كه تمام اينها تعهدات خود را انجام دادند و با قيمت توافقي كه از سوي دولت تعيين شد در بازار شكر تعادل ايجاد شده است.
صادقي ادامه داد: شهريور امسال شركت بازرگاني دولتي 300هزار تن شكر در بازار عرضه كرد و معادل آن به توليد كننده ها اجازه واردات داد كه سهم شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي از ميزان شكر عرضه شده در بازار 105هزار تن بود و به همين ميزان شكر از طريق شركت وارد كشور و در بين كارخانجات تصفيه كننده شكر در ديگر استان ها توزيع شد.
شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان به عنوان بزرگترين شركت توليد كننده شكر با ظرفيت اسمي 700هزار تن از اين محصول استراتژيك با هفت واحد كشت و صنعت تابع امير كبير، امام خميني(ره)، ميرزاكوچك خان، سلمان فارسي، فارابي، دهخدا و دعبل خزاعي در خوزستان فعاليت دارد.
6084/6064
۰ نفر