۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۴
کد خبر: 81792551
T T
۰ نفر
لاریجانی:حمله روسیه به مواضع تروریست‌های سوریه تاكنون با دقت انجام شده است

تهران - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی، قضاوت درمورد حمله روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه را زودهنگام دانست و گفت: این حمله تاكنون با دقت نظر انجام شده است ولی باید صبر و بررسی كرد كه این كار تا كجا و با چه كیفیتی ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی روز شنبه و پس از دیدار با رییس مجلس سنای لهستان در نشست خبری مشترك افزود: قضاوت در مورد حمله روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه زود است البته قبل از این اقدامات مشورتی با ایران درباره ائتلافی برای مبارزه با تروریست‌ها انجام شد.
وی ادامه داد: فكر می‌كنم این حملات تا اینجا با دقت نظر انجام شده ولی باید دید تا كجا و با چه كیفیتی این كار صورت می‌گیرد.
لاریجانی در ادامه به تشریح محورهای دیدار با بوگدان بروسویچ گفت: امروز خوشحالیم كه رییس مجلس سنای لهستان در راس یك هیات عالی رتبه پارلمانی به ایران آمده است و از این كه دعوت ما را پذیرفتند، تشكر می كنیم.
وی با بیان این كه ایران و لهستان صدها سال روابط نزدیكی با یكدیگر داشته اند، اظهار داشت: در جنگ جهانی دوم حدود 120 هزار لهستانی به ایران پناهنده شدند و ایران نیز در نهایت احترام از آنها پذیرایی كرد.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمامی شرایط ایران و لهستان روابط صمیمانه و دوستانه ای داشته اند و ما امروز در زمینه گسترش همكاری پارلمانی و افتصادی میان دو كشور صحبت كردیم.
لاریجانی از دیگر محورهای گفت و گو با رییس مجلس سنای لهستان را همكاری در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، كشتی سازی، واگن سازی و صنایع بیان كرد.
وی ادامه داد: همچنین امروز در دیدار همتای لهستانی خود درمورد ضرورت تصویب قوانین برای حذف مالیات مضاعف از صنایع و تسهیل سرمایه گذاری در دو كشور گفت و گو شد.
رییس قوه مقننه با بیان این كه در این دیدار درباره موضوعات مهم منطقه ای به خصوص وضعیت آشفته خاورمیانه گفت و گو شد، اظهار داشت: در این دیدار درمورد وضعیت منطقه كه بوسیله تروریست ها ایجاد شده به خصوص در سوریه، فلسطین و عراق بحث و تبادل نظر شد.
لاریجانی، سفر رییس مجلس سنای لهستان به ایران را مهم ارزیابی و اظهارامیدواری كرد: این سفر در راستای ارتقای سطح همكاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی نقش فراوانی داشته باشد.

** داعش گروهی جانی است
بوگدان بروسویچ رییس مجلس سنای لهستان نیز در این نشست خبری مشترك از استقبال و مهمان نوازی رییس مجلس شورای اسلامی تشكر كرد و گفت: در روابط بین ایران و لهستان هرگز نقاط تاریك وجود نداشته و روابط همواره دوستانه بوده است.
وی با بیان این كه سال گذشته پانصد و چهلمین سال تاسیس روابط رسمی میان دو كشور بود، افزود: ما همچنان پذیرش 120 هزار لهستانی در جنگ جهانی دوم كه از خاك روسیه وارد ایران شدند را به خاطر داریم.
وی اظهار داشت: این افراد در خاك ایران درمان شدند زیرا گرفتار مصیبت های فراوانی در روسیه به دلیل جنگ جهانی دوم شده بودند.
رییس مجلس سنای لهستان تصریح كرد: با توجه به این گذشته تاریخی خوب میان ایران و لهستان ایرانیان كشوری شناخته شده در لهستان هستند و دید مردم ما به ایران بسیار مثبت است و این موضوع ربطی به مسایل سیاسی ندارد.
بوگدان بروسویچ با بیان این كه در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی درباره روابط پارلمانی بحث و تبادل نظر شد، گفت: از رییس مجلس دعوت كردم كه سفر رسمی به لهستان داشته باشد زیرا دیپلماسی پارلمانی نقش مهمی در روابط بین دو كشور دارد.
وی ادامه داد: در گفت و گوهای دو جانبه درباره همكاری كمیسیون های پارلمانی میان دوكشور و همكاری های اقتصادی تاكید كردیم و در واقع با رییس مجلس درباره همكاری های سیاسی و اقتصادی صحبت شد زیرا فضای همكاری های اقتصادی بیشتر است.
رییس مجلس سنای لهستان با تاكید بر این كه در آینده در بخش های متعدد اقتصادی با ایران همكاری می شود، خاطرنشان كرد: من اهل شهر گدانس لهستان كه شهری بندری است هستم و به یاد دارم در این شهر پالایشگاهی برای فرآوری نفت ایران در حال ساخت بود كه امروز نفت روسیه در آن فرآوری می شود.
بروسویچ از دیگر محورهای گفت و گو با رییس مجلس ایران را مسایل منطقه به خصوص سوریه و عراق بیان كرد و اظهارداشت: من معتقدم بار یافتن راه حلی برای بحران در منطقه خاورمیانه بر روی كشورهای همین منطقه است و لذا باید كاری كنیم تمام نیروهای سیاسی سوریه به توافق برسند.
وی داعش را گروهی جانی توصیف كرد و ادامه داد: مذاكرات من با رییس مجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار سازنده، پربار و بی پرده بود.
رییس مجلس سنای لهستان همچنین در پاسخ به سوالی درباره بحران مهاجران سوری و عراقی و حضور آنها در اروپا گفت: لهستان عضو اتحادیه اروپا است و معتقدم باید یك سیاست واحد در سطح این اتحادیه شكل گیرد البته آورگان از جنگ فرار می كنند و در واقع هیچ ربطی به باورهای مردم ندارد زیرا آنها از جنگ و نبرد گریزان هستند و این حق آنان است.
بروسویچ ادامه داد: پیش از این سیل مهاجران از طریق دریا بود اما حال این آوارگان از تركیه و یونان وارد اروپا می شوند، در واقع مرز تركیه در مقطع زمانی به روی مهاجران باز شد و اتحادیه اروپا نیز با تركیه وارد مذاكره شد تا این وضعیت را مهار كند و شرایط را تغییر دهد.
وی با اعلام حمایت از مواضع اتحادیه اروپا و كشورهای همجوار در قبال مهاجران سوری و عراقی یادآور شد كه اتحادیه اروپا باید این آورگان را به سرزمین های خود بازگرداند زیرا این افراد خانه و خانواده دارند و آنها را رها كرده و به اروپا آمده اند اما اتحادیه اروپا چندین هزار نفر از این افراد را می پذیرد.
وی خاطرنشان كرد: مسیر آورگان از اروپا می گذرد و این مشكل بزرگی ایجاد كرده و متاسفانه این مشكل فقط اقتصادی نیست، بلكه سیاسی است
به گزارش ایرنا، بوگدان بروسویچ رییس مجلس سنای لهستان شب گذشته در راس یك هیات بلند پایه پارلمانی به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی وارد تهران شد.
سیام ** 9103 **9314** 3053** 1336