علی پورسلیمان روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینكه نظام آموزش و پرورش بر دو عنصر معلم و دانش آموز بنا شده است، افزود: اما باید به این واقعیت تلخ اعتراف كرد كه با وجود اظهارات مسئولان مبنی بر پررنگ بودن نقش معلمان در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی ها معلمان ، اما آنها نقش چندانی در این فرایند ندارند.
وی در خصوص كم رنگ بودن نقش معلمان در تصمیم گیری ها به ذكر مثالی پرداخت و گفت: به عنوان نمونه شورای عالی آموزش و پرورش مهم ترین و راهبردی ترین بخش در اداره امور آموزش و پرورش بوده و به نوعی اتاق فكر آن به حساب می آید ، در حقیقت یك مرجع سیاست گذار است كه بسیاری از آیین نامه و دستور العمل ها در آن به تصویب می رسد.
این كارشناس مسایل آموزش و پرورش یادآورشد: اكنون پرسش این است كه از میان اعضای اصلی و وابسته این شورا چند نفر به عنوان معلم در آن حضور دارند ؟ البته منظور از معلم، به طور مشخص نقش حرفه ای آن است یعنی كسی كه تمام وقت سر كلاس می رود و در كلاس های با تراكم حداقل 35 نفر تدریس می كند.
پورسلیمان با بیان این جمله كه اگر قرار است مطابق توصیه یونسكو به یك توسعه و جامعه پایدار برسیم باید نقش معلمان را جدی و راهبردی در نظر بگیریم، اظهار كرد: این نقش ابتدا باید در هرم و ساختار وزارت آموزش و پرورش تعریف شود و سپس به خارج از این دستگاه تسری یابد.
وی با اشاره به اینكه معلمان با تعریفی كه از حرفه معلمی شد باید بازیگر فعال و كلیدی عرصه آموزش باشند، اضافه كرد: لازم است فرآیندی طراحی و اجرا شود كه در خلال توجه به امنیت فرهنگی، معلمان بتوانند نقدها و اعتراض خود را از مجاری قانونی بیان كنند تا تراكم انباشت مطالبات آنان را روانه خیابان ها و اعتراضات كور نشود.
این كارشناس مسایل آموزش و پرورش افزود: باید به معلمان اعتماد كرد زیرا این معلم است كه آینده و چشم انداز فردای جامعه را ترسیم می كند.
فراهنگ ** 1883**1601**
كارشناس مسایل آموزش و پرورش:
معلمان در فرآیند تصمیم گیری های آموزشی مشاركتی اندك دارند
۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر:
81793955
تهران - ایرنا - كارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: برغم اینكه همواره بر واگذاری مسئولیت به معلمان و پررنگ كردن نقش آنان تاكید شده است اما در نظام آموزشی چنین وضعیتی دیده نشده و یا بسیار كم رنگ است.