۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۱
کد خبر: 81799005
T T
۰ نفر
گامی برای توسعه روابط؛ جهانگیری عازم ارمنستان شد

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری ظهر چهارشنبه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی برای دیدار و گفت و گو با مقامات عالی ارمنستان عازم ایروان شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری را در این سفر دو روزه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمود چیت چیان وزیر نیرو و مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراهی می كنند.
دیدار رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس ارمنستان از جمله برنامه های جهانگیری در این سفر است، در این دیدارها راههای توسعه همكاری های دو كشور در زمینه های مختلف بررسی می شود.
شركت در «همایش مشترك تجاری ایران و ارمنستان» و سخنرانی در جمع تجار و فعالان اقتصادی دو كشور از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهوری در سفر به ارمنستان اعلام شده است.
همچنین جهانگیری به مسجد كبود ایروان به عنوان یك مسجد تاریخی خواهد رفت و در مراسم دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس این مسجد تاریخی شركت خواهد كرد.
سفر جهانگیری به دعوت هویك آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان كه در مهرماه سال گذشته به ایران سفر كرده بود، انجام می شود.
پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان كه از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در یك حوزه تمدنی مشترك ایجاد شده، این دو كشور را به سمت برقراری روابط سیاسی و اقتصادی در سطح بالا سوق داده است.
بنا بر اظهارنظر گالوست ساهاكیان رییس مجلس شورای ملی ارمنستان، ایران نخستین كشوری بوده است كه استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت. به اعتقاد وی، ایران كمك كرد ارمنستان موفق شود آهنگ رشد و توسعه خود را حفظ كند و چون در یك مقطع خاص، روابط ارمنستان با جهان پیرامون، تنها ازطریق ایران امكان‌پذیر بود؛ از این رو كمك‌های ایران موجب شده كه ارمنستان هویت ملی خود را حفظ كرده و بتواند تصویری بهتر از خود ارائه دهد و ارتباط خود را تقویت كند.
از سویی دیگر، ارمنستان عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را رسما در مجلس خود به تصویب رسانده است كه می تواند فرصت خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی با كشورهای عضو فراهم آورد.
تاكید سال گذشته اسحاق جهانگیری در دیدار آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان گواه بر این است كه ارمنستان می تواند نقطه پرتاب و سكوی مناسبی برای صادرات كالای جمهوری اسلامی ایران به همه كشورهای همسود و حتی اروپا باشد.
علاوه بر آن، از نظر امنیت ملی، اقتصادی، سیاسی و منطقه ای، رابطه با جمهوری اسلامی ایران برای ارمنستان دارای اهمیت است. مرز كوتاه اما امنی كه ارمنستان با ایران دارد همیشه به كمك مردم و دولت ارمنستان آمده است و در طول سالهای پیشین هیچگاه مانع و تهدید خاصی در این زمینه ایجاد نشده است.
لذا اگر مساله كمبود زیر ساخت های مناسب به ویژه در حوزه حمل و نقل و مسائل گمرگی برطرف شود، سرعت افزایش حجم مبادلات كه بر روی 300 میلیون دلار ایستاده و اظهارات مقامات دو كشور نشان می دهد كه از این وضعیت رضایت ندارند، با جهش بزرگ اقتصادی روبرو می شود؛ نكته ای كه رییس مجلس ملی ارمنستان در بهمن ماه سال 93 در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به آن اشاره كرد و گفت: مهم است كه روابط اقتصادی دو كشور به سطح روابط سیاسی موجود برسد، بویژه آنكه از پتانسیل های موجود در روابط دو كشور به درستی استفاده نشده است.
به هر روی، از آنجا كه مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز بر گسترش سطح تعاملات اقتصادی با این همسایه شمالی تاكید داشته و اظهار كرده اند كه ایران هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط با ارمنستان ندارد و حتی آمادگی كامل دارد تا در زمینه رفع موانع موجود هر اقدامی كه لازم است انجام دهد و در زمینه رفع موانع ترجیحی نیز باب گفت و گو را باز كند.
به نظر می رسد شركت های ایرانی توانایی مناسبی در حوزه خدمات فنی، مهندسی و حتی فرهنگی و گردشگری داشته و آمادگی دارند در اجرای پروژه های مختلف در ارمنستان شركت كنند كه سفر معاون اول رییس جمهوری می تواند در ایجاد این فضا تسهیل كننده باشد.
سیام**1429**9012**1553