۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۸:۵۴
کد خبر: 81801059
T T
۰ نفر
سمیر جعجع:نگران پیامدهای توافق هسته ای هستیم، ایران قدرت بلامنازع می شود

بیروت– ایرنا– سمیر جعجع رییس حزب « نیروهای لبنانی» كه از همپیمانان اصلی آل سعود در لبنان است ، با ابراز نگرانی و دلواپسی از پیامدهای توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 گفت كه ایران با توافق هسته ای به قدرت بلامنازع منطقه تبدیل می شود.

به گزارش ایرنا، حزب «نیروهای لبنانی » روز پنجشنبه همایشی را درمقر این حزب «معراب» تحت عنوان « پیامدهای راهبردی توافق هسته ای» برگزار كرد كه سخنران اصلی آن سمیر جعجع با پرونده ای مملو از ترورها از جمله چند كودك است.
جعجع كه به اتهام ترور چندین شخصیت و كودك لبنانی به اعدام محكوم شده بود با دسیسه چینی و سیاست بازی همپیمانان سعودی درلبنان نه تنها از مجازات فراركرد بلكه به صحنه سیاسی لبنان بازگشت تا سیاست های صهیونیستی – سعودی را در لبنان و منطقه علیه محور مقاومت دنبال كند.
وی درآخرین تلاش خود علیه محورمقاومت ضد تروریست های صهیونیستی تكفیری، همایشی را با الگو گرفتن از رفتار صهیونیست ها به ویژه بنیامین نتانیاهو برگزار كرد تا به زعم باطل خود بگوید كه چقدر نگران ودلواپس توافق هسته ای است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، جعجع در این همایش گفت: اوضاع منطقه خاورمیانه خوب نیست و ایران به قدرتی در منطقه تبدیل شده كه نمی توان آن را ناچیز شمرد و دست كم گرفت.
وی افزود: گفته می شود كه توافق هسته ای در مقابل آزادسازی اموال بلوكه شده ایران برنامه هسته ای ایران برای سلاخت سلاح هسته ای را متوقف می كند اما باید بدانند كه این توافق با آزاد كردن میلیاردها دلار اموال ایران در مقابل هیچ آن را به یك قدرت جدی ، فعال و بلامنازع تبدیل می كند.
رییس حزب « نیروهای لبنانی» اضافه كرد: اگر ایران به بمب هسته ای دست می یافت ، آیا می توانست از آن مثلا در سوریه استفاده كند؟ پاكستان بیش از 20 سال است كه سلاح هسته ای دارد آیا تاثیری بر نقش و روابط آن در قبال همسایگانش داشته است.
وی همسو با دشمن صهیونیستی و بدون كمترین اشاره ای به خطر بزرگ زرادخانه اتمی این دشمن اصلی جهان عرب و اسلام گفت: این فرضیه كه توافق هسته ای ساخت سلاح هسته ای ایران را متوقف كرده یك فرضیه اشتباه است.
این ادعای جعجع در حالی است كه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام كرده كه هرگز قصد ساخت سلاح هسته ای نداشته و این موضوع بارها از سوی آژانس بین المللی انرژِی اتمی تایید شده است.
همپیمان سعودی ها در لبنان افزود: حال فرض كنیم ایران اكنون به توقف تلاشش برای ساخت سلاح هسته ای پایبند شود اما آیا این امكان را ندارد كه برنامه خود را در هر زمانی كه بخواهد، از سربگیرد.
جعجع گفت: باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا جامعه جهانی را در مقابل دو گزینه جنگ و یا توافق قرار داد در حالی كه می توانست گزینه سوم یعنی تحمیل تحریم های بیشتر و محاصره كامل ایران را برگزیند.
وی افزود: كاملا روشن است كه توافق هسته ای برمبنای اطلاعات واقعی صورت نگرفته و نشان داد كه ایرانی ها با ذكاوت و هوشیاری كار می كنند.
این همپیمان سعودی ها اضافه كرد: برنامه هسته ای ایران در زمان محمد خاتمی كه از معتدل ترین رییسان جمهوری شناخته می شد، شروع شد بنابر این برنامه هسته ای متعلق به نظام ایران است و همه نشانه ها دلالت دارند بر این كه ایران بعداز توافق هسته ای همان ایران قبل از توافق هسته ای خواهد بود.
جعجع ادعا كرد:می توانیم بگوییم كه پیامدها و نتایج توافق هسته ای برای ما بسیار منفی است زیرا توانمندی ها و امكانات زیادی را برای صدور انقلاب و ایجاد امت اسلامی با طبیعت ایرانی را بیش از گذشته فراهم می كند.
وی در چارچوب سیاست ایران هراسی ، در ادامه ادعای خود گفت:به دنبال آن درگیری ها در منطقه اوج می گیرد و به یك جنگ همه جانبه و یا دست كم در ابتدا در سطح بازیگران منطقه ای تبدیل می شود و متاسفانه نشانه های رو به افزایش آن را مشاهده می كنیم.
رییس حزب « نیروهای لبنانی» در پایان گفت: امیدوارم كه همه ارزیابی ها و برداشت هایم اشتباه باشد و گرنه در مقابل منطقه یك دوران بسیار سخت قرار دارد.

** حمله شینكر به سیاست های اوباما
براساس این گزارش، دیوید شینكر مدیر برنامه سیاسی عربی در موسسه واشنگتن در باره سیاست آمریكا در خاورمیانه بعداز توافق هسته ای با ایران صحبت كرد و گفت كه سیاست های آمریكا در خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری باراك اوباما شاهد تحولی عمیق و كاهش نقش نظامی آن بوده است.
وی با ابراز نگرانی از نتایج توافق هسته ای به نفع ایران و به ضرر همپیمانان آمریكا در منطقه، گفت كه توافق هسته ای نقش ایران را در منطقه افزایش می دهد.
شینكر افزود: با خلا نقش آمریكا در منطقه، ایران این خلاء را در عراق، یمن و سوریه پر كرد و اكنون بازیگر فعال و اصلی است.
وی با طرح این سئوال كه « ایران بعداز آزاد سازی بین 50 تا یكصد میلیارد دلار از اموال بلوكه شده اش، چه كار خواهد كرد؟»، گفت كه محور مقاومت امروز از حزب الله لبنان، سوریه و ایران فراتر رفته و ائتلاف جدیدی شكل گرفته و روسیه هم به آن پیوسته است.
شینكربا بیان اینكه دولت اوباما دارای سیاستی روشن در قبال سوریه نیست به جز این كه تمایل و التزام آن به عدم مداخله نظامی در سوریه است، گفت كه مبارزه با داعش در سوریه هم به آموزش و مجهز كردن مخالفان سوری محدود شد و این مشكل سیاست آمریكا است .
وی افزود: از تحولات می توان این گونه نتیجه گرفت كه واشنگتن و مسكو اكنون برای حفظ بشار اسد در قدرت مشاركت دارند.

** سخنان مجید مرادی نویسنده ایرانی
براساس این گزارش ، مجید مرادی دیگر سخنران این همایش بود كه در گزارش خبرگزاری لبنان از او به عنوان نویسنده وپژوهشگر امور ایرانی – عربی و عضو شورای علمی دانشنامه اسلام معاصر در تهران یاد شده است.
وی گفت: در زمانی كه هیات های اروپایی هر روز به تهران می روند به ندرت خرسندی عرب ها را از توافق هسته ای مشاهده می كنیم.
مرادی افزود: روابط ایران و عرب ها معمولا از كانال روابط ایرانی – سعودی عبور می كند زیرا ایران و عربستان دو قدرت منطقه ای هستند كه دو اردوگاه اسلام شیعی و اسلام سنی را در خاورمیانه رهبری می كنند.
وی با بیان این كه « توافق هسته ای پیامدهای مثبتی بر روابط بین ایران و عموم كشورهای عربی با وجود شبه قیمومیت سعودی ها داشته است»، اضافه كرد: سعودی ها نه تنها خشم و نگرانی خود را از تحقق توافق هسته ای مخفی نكرده اند بلكه در صدد سنگ اندازی در مقابل آن هم بوده اند زیرا دیگر مانند گذشته برای غربی ها ارزش و قیمت ندارند به ویژه اینكه از كاهش قیمت نفت هم خسارت دیده اند.
مرادی خاطرنشان كرد: برخی تحولات در منطقه مانند ادعای كشف باندهای تروریستی در كویت و بحرین بیانگر عصبانیت و خشم سعودی ها از توافق هسته ای و بهبود روابط بین ایران و غرب است به ویژه این كه نقشی بسیار مهم در منطقه و جهان به ایران می دهد.
وی ادامه داد: نظام سعودی با برخی مطالبات داخلی برای دموكراسی و آزادی و دور كردن عربستان از رویارویی های نظامی خارج از مرزها مواجه است و به همین دلیل تهدید ایران را مطرح می كند تا مشكلات داخلی خود را كاهش دهد.
مرادی گفت: با وجود اختلافات بین ایران و سعودی در بیشتر پرونده های منطقه اما هنوز امید برای همكاری دو كشور برای یافتن راه حل هایی در خصوص سوریه و عراق و مبارزه با تروریسم تكفیری وجود داشت كه هر دو طرف را تهدید می كند و این وضعیت آنها را ناچار می سازد تا به دیپلماسی مجال دهند تا نقش خود را ایفا كند.
وی در عین حال افزود: اما می بینیم كه سعودی ها همواره با ادعاهایی مانند نفوذ ایران در منطقه گزینه رویارویی نظامی با ایران را انتخاب كرده اند اما تهران خواستار گفت وگو با آنها شده است.
مرادی اضافه كرد:سعودی ها احساس می كنند كه ایران در عراق و افغانستان پیروز شده و حالا نوبت یمن است، توانسته مانع سقوط بشار اسد شود و در مذاكرات هسته ای هم پیروز شده و جهان به برنامه هسته ای آن اعتراف كرده است و خودشان در همه این پرونده ها شكست خورده اند و این در حالی است كه هنوز توانایی عرض اندام نظامی را ندارد و نمی توانند به استقبال خطر بروند و ریسك كنند.
وی تاكید كرد: ایران بعداز توافق هسته ای بسیار منسجم تر می شود و با جامعه جهانی با آرامش تعامل می كند و برعكس، سعودی ها به سوی خشونت و تندروی برای حل مسائل حركت می كنند در حالی كه هیچ راه حلی به جز دیپلماسی ندارند.
مرادی خاطرنشان كرد: سعودی ها سرانجام هیچ گزینه ای به جز نشستن پشت میز مذاكره با ایران برای حل بحران های موجود در منطقه نخواهند داشت.

** سخنان وزیر پیشین اطلاع رسانی كویت
سامی النصف وزیر پیشین اطلاع رسانی و ارتباطات كویت هم با تكرار ادعاهای سمیر جعجع اما اعتراف كرد كه میان اعضای شورای همكاری خلیج فارس در خصوص ایران اختلاف نظر وجود دارد و گفت كه مواضع كویت ، عمان و قطر از مواضع سعودی ها ، امارات و بحرین فاصله دارد.
وی با اشاره به روابط خوب عمان با ایران، خاطرنشان كرد كه امیر قطر آمادگی خود را برای میزبانی گفت وگوهای ایرانی – خلیجی و یا ایرانی – عربی در باره پرونده های پیچیده اعلام كرده و وزیر خارجه كویت هم خواستار راه حل های سیاسی برای رفع اختلافات با ایران شده است.

** الرنتاوی و 4 محور
عریب الرنتاوی تحلیلگر سیاسی و مدیر مركز قدس برای مطالعات سیاسی هم گفت كه قرائت ها و تحلیل ها از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در وین ، این توافق را مهمترین رخدادی می دانند كه از ابتدای قرن 21 شاهد آن هستیم.
وی با بیان این كه به توافق هسته ای از چهار محور نگاه خواهد كرد، افزود: به نظر من اهمیت پیامدها و تاثیرات توافق هسته ای بر بحران های منطقه و توازن قدرت در منطقه كمتر از خود این توافق نیست.
تلاش ایران برای دستیابی به توافق هسته ای، تاثیر توافق بر اوضاع داخلی ایران، تاثیر توافق هسته ای بر بحران های منطقه، و آینده روابط ایرانی – ایرانی چهار محوری بودند كه الرنتاوی مطرح و نقطه نظرهای خود را در باره آنها بیان كرد.
خاورم ** 1324