۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۹:۴۹
کد خبر: 81801972
T T
۰ نفر

پایین آمدن سن ابتلا به كمردرد

۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۹:۴۹
کد خبر: 81801972
پایین آمدن سن ابتلا به كمردرد

اراك - ایرنا - متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در اراك گفت: پایین آمدن سن ابتلا به كمردرد و دردهای مزمن در ناحیه ستون فقرات نگران كننده است.

دكتر عباس دقاق زاده روز شنبه به مناسبت روز جهانی كمردرد در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش بزرگی از كمردردها ناشی از سبك زندگی نادرست و پایین بودن سطح اطلاعات مردم در خصوص رفتارهای صحیح نشستن و خوابیدن، جابه جایی اجسام ، تحرك جسمانی كم و تغذیه نادرست است.
وی گفت: در گذشته اغلب بیمارانی كه از دردهای كمر شكایت داشتند در سنین میانسالی به بالا بودند اما امروز با زندگی مدرن، جوانان و نوجوانان نیز به جرگه تجربه كنندگان دردهای كمر پیوسته اند.
وی توضیح داد: حدود 80 درصد مردم در طول زندگی احساس درد در كمر را تجربه می كنند و در صورت آگاهی رفتاری و اصلاح سبك زندگی می توان این آسیب ها و فشارها را كاهش داد.
این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: یكی از عادت های غلط مردم كه منجر به دردهای ناگهانی در ناحیه كمر و پا می شود ایستادن و نشستن های های طولانی در طول روز بدون رعایت استانداردها است كه به شدت بر عضلات ناحیه كمر فشار می آورد و می تواند منشاء كمردرد ناگهانی باشد.
دكتر دقاق زاده، استفاده از تشك های كهنه و غیراستاندارد، بلند كردن اجسام سنگین در وضعیت نامناسب، كار در ساعات طولانی با لپ تاب، تلفن همراه و حتی حركات تكراری طولانی از عواملی است كه ابتلا به كمردردها را به دنبال دارد.
وی توضیح داد: تحرك جسمانی كم موجب می شود كه عضله های بدن به ویژه در ناحیه كمر، پاها و گردن شل و غیرمقاوم باشد و بار فشار ناگهانی به طور مستقیم به ستون فقرات وارد شود و صدمات و اسپاسم ها و در صورت سنگین بودن فشار بیرون زدگی دیسك و بیماری های مزمن كمر را ایجاد كند.
متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: اگرچه آمار دقیقی از میزان ابتلا به بیماری كمردرد در استان مركزی موجود نیست اما بخشی از بیمارانی كه التهاب ناحیه كمر دارند را دختران و زنان جوان شامل می شوند كه استفاده از كفش های نامناسب از دلایل جدی بروز آن است.
دكتر دقاق زاده خاطرنشان كرد: تغذیعه نامناسب كه منجر به چاقی و اضافه وزن می شود یكی از دغدغه های جدی بهداشتی در جامعه است كه به كمردردها دامن می زند و نیاز است با كمك رسانه ها و نهادهای آموزشی و مردمی اصلاح الگوی تغذیه به عنوان یك اولویت در طیف های جامعه برجسته سازی شود.
وی توضیح داد: كمبود ویتامین دی ناشی از تماس محدود با منبع نور خورشید از مشكلات جدی مردم در زندگی آپارتمان نشینی است كه موجب شده میزان كلسیم دریافتی از مواد غذایی كارآیی لازم را در بدن نداشته باشد و روند بیماری های استخوانی از جمله مشكلات در ستون فقرات افزایش یابد.
وی عنوان كرد: استرس و اضطراب، مصرف سیگار، الكل و مخدرها به بروز كمردرد و تشدید آن كمك می كند و یكی از عوامل خطر جدی در دردهای عضلانی ناحیه كمر و پاهاست.
این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی توضیح داد: جدی گرفتن سلامت اسكلتی یكی از سرمایه های اصلی در زندگی هر فرد است چرا كه دردهای ناحیه كمر می تواند به شدت بر كیفیت زندگی اثرگذار باشد و حركت را در فرد محدود كند.
دكتر دقاق زاده اضافه كرد: رعایت نكات ساده بهداشتی و حركتی و اصلاح برخی مشكلات در سبك زندگی با كاهش آسیب های كمر ارتباط مستقیم دارد و این مهم برای دختران و زنان جوان كه وظیفه زادآوری و مدیریت خانه را برعهده دارند از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
وی توصیه كرد: مردم برای درمان كمردردهای ناگهانی و مزمن باید تنها به روش های پزشكی و رعایت دستورهای پزشك معالج توجه كنند و از انجام هر اقدامی كه افراد غیرمتخصص توصیه می كنند، بپرهیزند.
25 مهر ماه به عنوان روز جهانی كمردرد نامگذاری شده است.ك/3
6013/6012/ 6075
۰ نفر