۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۵
کد خبر: 81802842
T T
۰ نفر
ولایتی: گفت و گو شرط اول عبور از وضعیت بحرانی منطقه است/نهادهای سنتی منطقه باید ترمیم شوند

تهران - ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه گفت و گو و مفاهمه شرط اولیه عبور از وضعیت بحرانی منطقه‌ ای است، گفت: ما فكر می‌كنیم عناصر اولیه گفت و گو در فرهنگ غنی اسلامی ما وجود دارد كه باید مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، علی اكبر ولایتی روز شنبه در اجلاس منطقه ای كنفرانس امنیتی مونیخ در تهران افزود: آنچه امروز در منطقه خاورمیانه شاهد هستیم بحران عمیق و گسترده ‌ای است كه پیچیده ‌ترین شرایط ممكن را فرا روی ما قرار داده كه نه تنها جان انسان‌ها را قربانی كرده بلكه اراده آنان را نیز تحت تأثیر و سلطه خود قرار داده است.
وی ادامه داد: شرایط فعلی این باور را به همگان تحمیل كرده كه تنها این وضعیت واقعیت موجود بوده و هیچ امكان گریزی از آن وجود ندارد اما ما باید به دو دلیل این تصلب ساختاری و معنایی را كنار بزنیم.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: به دلیل این كه این شرایط كمترین نسبت را با آموزه‌های دینی ما دارد و جان و مال و امنیت انسان ها را به مخاطره انداخته باید با این شرایط، با ابتكار و خلاقیت و فعالانه برخورد كنیم.
ولایتی اظهارداشت: چون این شرایط آینده ‌ای فاجعه‌ بار برای منطقه ما و جهان اسلام رقم خواهد زد ما ناگزیریم برای دفاع از بقا و هستی خود و ایجاد ثبات و صلح در منطقه این شرایط را نپذیریم. ما اسیر شرایط فعلی نباید باشیم چرا كه مسوولیتی تاریخی برعهده داریم.
وی ادامه داد: اگر می ‌خواهیم بخشی از راه حل باشیم، لازمه آن برخوردی فعالانه در برابر شرایط موجود است. ما باید از بازتولید و استمرار شرایط موجود جلوگیری به عمل آورده و آینده‌ای روشن و زیبا را جایگزین آن كنیم.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انفكاك عاطفی، احساسی، عقلی و رفتاری كه در سطح منطقه وجود داشت فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری خارجی و عوامل نابخرد بومی فراهم آورد.
ولایتی افزود: در نتیجه روند‌های مخرب امنیتی در سطح منطقه‌ای با مشاركت نیروهای بی‌بصیرت بومی و قدرت‌های بزرگ شكل گرفت كه این روندهای مخرب گرچه می‌تواند در میان مدت و دراز مدت امنیت نیروهای فرامنطقه‌ای را نیز به چالش بگیرد، ولی چون افق دید نقش‌آفرینان فعال محدود به شرایط جاری است تصور مقاطع میان مدت و بلند مدت در ملاحظات آنان امری محال است.
وی ادامه داد: ما در ایران مبتنی بر سنت اسلامی و ایرانی خود بر این باور هستیم كه باید به عنوان اولین گام شكاف‌های موجود متكثر منطقه‌ای را كاهش داده و تلاشی برای عبور از آنها مهیا سازیم، در نتیجه پل زدن بر شكاف‌های موجود و پیدا كردن فضاهای مناسب برای نزدیك‌سازی مجموعه‌های منفك منطقه‌ای ضرورتی اولیه به حساب می‌آید.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه گفت و گو و مفاهمه شرط اولیه عبور از وضعیت بحرانی منطقه‌ای است، اظهارداشت: ما فكر می‌كنیم عناصر اولیه گفت و گو در فرهنگ غنی اسلامی ما وجود دارد كه می‌بایست مورد استفاده و توجه قرار گیرد.
ولایتی افزود: نه تنها عناصر و افراد دست‌اندركار سیاسی و اجتماعی نیازمند گفت و گو با هم هستند بلكه گفت و گو میان جوامع و مردم عادی نیز باید از پیوندهای معناداری برخوردار شوند.
وی به كنفرانس امنیتی مونیخ توصیه كرد كه از قالب های سنتی خود كه شاید در بدو تاسیس قابل توجه بوده باشد، عبور كند و اگر بخواهد كلید رمز گشای وضعیت پیچیده امنیتی كه در منطقه خاورمیانه شكل گرفته و با دخالت های خارجی هر روز هم پیچیده تر می شود بدست آورد باید با فرهنگ درست و واقعی در مقابل فرهنگ سازی مخرب و غیرواقعی و منفی مقابله كرد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب آن كه در واقع كاملا فرهنگی بوده در این زمینه و مبارزه با تفرات افراطی و تكفیری پیشتاز بوده و برای صلح و ثبات در منطقه كه دامان حامیان خود را نیز خواهد گرفت به كار می گیرد و می تواند این تجربیات را در اختیار قرار دهد.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نهادهای سنتی منطقه‌ای كه از كارآمدی لازم برخوردار نیستند، بایدترمیم و اصلاح شوند و در كنار آنها ایده‌های جدیدی برای شكل دادن به نهادهای تازه ارایه شود.بنابراین وجود نهادهای كارآمد و مؤثر منطقه‌ای كه بتواند جوامع و سیاستگذاران را به هم نزدیك سازد از اولویت مهمی برخوردار است.
ولایتی افزود: امنیت در منطقه به سه عامل اراده بین المللی، اراده منطقه‌ای و وضعیت داخلی مرتبط است و باید در هر سه حوزه فعالیت كرد.
وی با طرح این سوال كه آیا خطر تقویت جریان های تروریستی و افراطی حقیقتا غیرقابل پیش بینی بود، تصریح كرد: این گونه نیست اما برخی كشور‌ها توقع داشتند از این جریان ها علیه رقبای منطقه­ای خود بهره­گیری كنند كه مدتی بعد خود قربانی این جریان‌ها شدند. ما پیش‌بینی می­كنیم همانگونه كه در گذشته برخی از دوستان ما به نصیحت ما گوش نكردند و قربانی این جریان‌ها شدند، در آینده نیز برخی دیگر از دوستانمان قربانی این جریان‌ها بشوند.
وی ادامه داد: بدیهی است كه اگر كشورهای منطقه دوراندیشی و منافع همه كشورها را مّد نظر قرار دهند سیاست‌های آنان تغییر خواهد كرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب در اموربین الملل همچنین گفت: امروز سیاست‌‌های منطقه ‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك قدرت بزرگ منطقه‌ای بر تولید امنیت و از بین بردن ناامنی است.مؤلفه‌های امنیتی جدیدی در ایجاد ناامنی و تولید امنیت جهانی بوجود آمده است.
ولایتی افزود: امروز در هزاره سوم تعریف امنیت متأثر از گستره ارتباطات بشری فرهنگی است تا سیاسی و نظامی، ساختارهای سیاسی و نظامی قرن بیستم دیگر قادر به تأمین امنیت جوامع در قرن بیست و یكم نیستند. تنها یك الگوی فرهنگی می‌تواند امنیت هزاره سوم را تأمین كند. انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 این الگوی فرهنگی را برای آغاز قرن بیست و یكم صورت‌بندی كرد.
وی ادامه داد: در دنیای امروز جنگ اراده‌ها و الگوها برای تأمین امنیت به راه افتاده است. یك طرف الگوی فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است و در طرف دیگر الگوهای متصلب و جزم‌گرای قرن بیستمی هستند كه با راه انداختن جنگ‌های نیابتی و راه‌اندازی گروه‌های سركش و خودسر در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا مروج آنارشی و ناامنی شده‌اند. آنارشی بی‌پایان كه زیر چرخ‌های آن جمجمه زنان و كودكان بی‌گناه له می‌شود.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام به یكی دیگر از مشكلات منطقه و حضور رژیم صهیونیستی اشاره كرد و اظهارداشت: یكی از مشكلات منطقه این است كه برخی كشورهای مرتجع منطقه خط مشی و سیاست های رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته اند و باید بدانند در نهایت همان سرنوشت اسرائیل را شاهد خواهند بود كه روز به روز در میان ملت های مسلمان منفورتر و مقدمات عكس العمل های منطقه ای ملت های انقلابی نظیر سوریه ، لبنان ، عراق، یمن و بحرین را شاهد خواهند بود كه همانا شكست است.
ولایتی افزود: امیدورام این كنفرانس بتواند راه‌های جدیدی را پیش روی كشورهای ضربه خورده از تروریسم و ناامنی در منطقه ما و سایر نقاط جهان بگشاید.
به گزارش ایرنا، نشست مقدماتی كنفرانس امنیتی مونیخ امروز با حضور وزیران امور خارجه ایران و آلمان و تعدادی از كشورهای منطقه در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد.
سیام*9254** 1336
۰ نفر