۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱
کد خبر: 81803764
T T
۰ نفر
25 درصد مرگ و مير زنان زير 70 سال بايد كاهش يابد

تهران - ايرنا - رييس اداره سلامت ميانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده بايد تا سال 2025، 25 درصد مرگ و مير زنان كمتر از 70 سال كاهش يابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، مطهره علامه، روز يك شنبه در دومين همايش ملي ارتقاي سلامت زنان در محيط كار افزود: سن اميد به زندگي در زنان ايراني، 74 سال است؛ اما متاسفانه چهار بيماري قلبي و عروقي، سرطان ها، بيماري هاي تنفسي و ديابت علت مرگ زنان زير 70 سال است كه بايد اقداماتي براي كاهش مرگ و مير ناشي از اين بيماري ها در كشور انجام شود.
وي تصريح كرد: براساس آمارها، 78 درصد علت مرگ و مير در زنان اين چهار بيماري است و ميزان مرگ و مير زنان، بدون احتساب آمار مرگ و مير آنان در تهران، 34 هزار و 947 مورد مرگ در سال بوده است كه در صورت تغيير شيوه زندگي مي توان اين آمار را كاهش داد.
علامه، نخستين علت مرگ و مير در زنان و مردان را بيماري هاي قلبي و عروقي عنوان كرد و افزود: دومين علت مرگ و مير ميان زنان سرطان است كه در مردان، اين، حوادث است كه علت دوم مرگ به شمار مي آيد.
وي با بيان اينكه در خصوص زنان مي توان با تغيير سبك زندگي و كاهش مشكلات ناشي از استرس، ميزان مرگ و مير را كاهش داد، گفت: بايد اقداماتي صورت گيرد تا همه زنان از مرگ هاي ناشي از اين بيماري ها محفوظ بمانند و نبايد مرگ زير 70 سال در زنان را شاهد باشيم.
رييس اداره سلامت ميانسالان وزارت بهداشت، اظهار كرد: خشونت خانوادگي عليه زنان نيز جايگاه كوچكي در رابطه با مرگ بانوان دارد؛ همچنين اگر بيماري هاي فشارخون، ديابت، چاقي كنترل شود و ترغيب بانوان به حركات ورزشي را شاهد باشيم بسياري از مرگ و ميرها نيز كاهش مي يابد.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: همچنين اختلالات رواني ناشي از استرس كار نيز جايگاه بالايي در بروز بيماري ها دارد كه بايد اين موضوع نيز به خوبي كنترل شود كه اميدواريم در آينده با جامعه سالم زنان روبه رو باشيم.
علامه با بيان اينكه گروه سني 30 تا 59 سال به عنوان گروه مولد و شاغلان، زيرمجموعه اداره سلامت ميانسالان وزارت بهداشت هستند، افزود: سلامت بانوان بايد به عنوان دغدغه جدي همه مسئولان اجرايي باشد چراكه براساس سرشماري سال 90 تعداد زنان 37 ميليون تن و در واقع نيمي از جمعيت كشورمان است؛ ضمن اينكه آمار زنان شاغل افزايش چشمگيري پيدا كرده است.
دومين همايش ملي ارتقاي سلامت زنان در محيط كار امروز يك شنبه در مركز همايش هاي بين المللي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد و به مدت دو روز در حال برگزاري است.
در اين همايش قرار است در قالب پنل هاي آموزشي به بررسي ابعاد حقوقي و قانوني ارتقاي سلامت زنان در محيط كار، راهكارهاي عملي براي پيشگيري و اصلاح اختلالات عضلاني و اسكلتي شاغلان، عوامل موثر بر سلامت روان زنان شاغل و عوامل موثر بر بهداشت باروري زنان شاغل بررسي شود.
نقش عوامل ارگونوميك بر سلامت زنان شاغل، نقش مشاوران زنان و خانواده سازمان در ارتقاي سلامت زنان، بررسي اهميت روابط زناشويي در خانواده، برنامه ريزي براي ارتقاي سلامت زنان در محيط كار و مديريت استرس زنان شاغل در محيط كار و بهينه كاوري در ارتقاي سلامت زنان شاغل از جمله ديگر موضوعات مورد بررسي در اين همايش است.
اجتمام(3)**7268**1776
۰ نفر