۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴
کد خبر: 81805389
T T
۰ نفر
كشورهای عربی و ایران برای حل مشكلات منطقه باید با هم گفت وگو كنند

تهران-ایرنا- الطیب البكوش وزیر امور خارجه تونس با تاكید بر اینكه مردم منطقه خود باید مشكلاتشان را به دور از دخالت بیگانگان حل كنند، گفت: كشورهای عربی و ایران برای حل مشكلات منطقه باید با هم گفت وگو كنند.

به گزارش ایرنا، البكوش در مصاحبه با روزنامه الشرق قطر در خصوص گفت وگوی كشورهای عربی با ایران در مورد مسائل منطقه ای تصریح كرد: ما موافق این كار هستیم و این امر بسیار خوب است.
وی افزود: بین المللی كردن مسائل در منطقه كاری اشتباه است زیرا ما اهالی منطقه منافع و حساسیت های یكدیگر را بهتر می شناسیم و همه می دانیم كه راه حل سیاسی بهترین راه برای حل مشكلات است و به همین دلیل است كه می گوییم مشكلات را باید در میان خود حل كنیم تا زمینه برای دخالت خارجی فراهم نشود.
البكوش افزود: با بین المللی شدن مسائل، نقش كشورهای منطقه كمرنگ تر می شود یا خود این كشورها به حاشیه رانده می شوند؛ اگر همه اراده قوی داشته باشند، می توان مشكلات را در داخل حل كرد.
وی در خصوص بحران سوریه نیز گفت: در شرایط كنونی تنها راه حل این بحران مذاكره سوری ها با هم با كمك های بین المللی است.
وزیر امور خارجه تونس در خصوص لیبی هم گفت: ما علاقه مندیم مشكلات لیبی از طریق گفت وگو میان طرف های مختلف در این كشور حل شود تا مردم این كشور طعم تلخ جنگ های داخلی را نچشند.
وی افزود: تهدید اصلی در لیبی به خاطر مردم این كشور نیست بلكه تهدید اصلی ناشی از حضور تروریست های خارجی در این كشور است؛ اختلاف های موجود میان لیبیایی ها باعث ظهور داعش در آن شده و در این میان تونس سعی می كند همه طرف های درگیر در لیبی را قانع كند كه راه حل سیاسی در این كشور به نفع همه آن ها و همه منطقه است.
البكوش در ادامه تاكید كرد كه كشورش به هیچ عنوان در هیچ جنگی ضد داعش در لیبی شركت نخواهد كرد.
وی در خصوص تروریست ها نیز گفت: جوانانی كه وارد كارهای تروریستی می شوند در اصل تروریست نبوده اند، بیشتر آن ها بیكار بوده و با فقر دست و پنجه نرم می كردند و در نهایت تروریست ها آن ها را جذب خود كرده اند و اینگونه است كه می بینیم تروریسم به پدیده ای بین المللی و منطقه ای تبدیل شده است؛ باید دانست حل مشكل تروریسم نیز در گرو همكاری های منطقه ای و بین المللی است و البته باید بدانیم دخالت خارجی در منطقه به نفع هیچ كس نیست.
وزیر خارجه تونس در ادامه تاكید كرد كه برای مبارزه با تروریسم باید همكاری و هماهنگی امنیتی میان كشورهای مختلف وجود داشته باشد.
وی در خصوص تونسی هایی كه در خارج و به ویژه سوریه می جنگند نیز گفت: قبلا نظارت زیادی بر ورود و خروج شهروندان نبود اما اكنون نظارت ها بیشتر شده و هركس هم كه ثابت شود در خارج در چنین اعمالی دست داشته مجازات می شود.
خاورم**2041**1275