۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۰:۰۸
کد خبر: 81806118
T T
۰ نفر
آثار تاریخی ایران در سالن های موزه آرمیتاژ روسیه به نمایش در آمد

مسكو - ایرنا - موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ بعنوان نمایشگاه دائمی، آثار تاریخی ایران را در هفت سالن شامل مجموعه ای از آثار متعلق به دوره های مختلف تاریخی ایران زمین گشوده كه در نوع خود یك واقعه مهم در دنیای موزه و هنر و نقطه عطفی در روابط دو كشور ایران و روسیه تلقی می شود.

به گزارش ایرنا، «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو در صفحه از فیس بوك خود درباره این نمایشگاه نوشته است: در سالن اول نمایشگاه، آثار هنری كشور كه «ابن بطوطه» در بازگشت از سفر به ایران با خود به ارمغان آورده بود، به نمایش گذاشته شد.
در سالن دوم، آثار نقاش روس «پیستسكی» (متعلق به سال 1895) به نمایش گذاشته شد. نقاش روس در سفر به ایران مناظر میان راه از انزلی تا تهران را ترسیم كرد كه آثار وی در توماری به طول 59 متر و عرض 48 سانتیمتر ترسیم و به نمایش گذاشته شد.
در این سالن كاشی و سرامیك ایرانی قرن پانزدهم میلادی و نیمه اول قرن هیجدهم نیز به نمایش گذارده شده است.
در سالن سوم تابلوهای جنگ های ایران و روسیه كه با روغن ترسیم شده بود و همچنین تصویر پادشاهان و زنان ایرانی به نمایش گذارده شد.
در سالن چهارم آثار مسی و برنز ایران متعلق به نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی عرضه شده است.
در سالن پنجم نسخ خطی فارسی و نقاشی و مینیاتورهای قرن چهاردهم میلادی دیده می شود. در این سالن شاهنامه فردوسی قرن سیزدهم میلادی نیز در مقابل دیدگان بازدیدكنندگان قرار گرفته است.
در سالن ششم آثار نقره دوران ساسانی و سالن هفتم هم آثار برنز ایرانی قرن هشتم و اوایل قرن بیستم به نمایش گذارده شده است.
سفیر ایران در روسیه ادامه داده است: در موزه آرمیتاژ ده ها هزار اثر ایرانی نگهداری می شود و آنچه به نمایش در آمده فقط بخش بسیار كوچكی از مجموعه ای عظیم است.
موزه آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه، با سه میلیون اثر هنری - كه البته همه به طور همزمان نمایش داده نمی‌شود - یكی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و گنجینه های تاریخ و فرهنگ بشری است.
مجموعه عظیم آثار ارزشمند موجود در آرمیتاژ در شش ساختمان به نمایش گذاشته شده و بنای اصلی آن كاخ زمستانی نام دارد كه در گذشته محل سكونت رسمی تزارهای روسیه بوده است.
تاسیس موزه آرمیتاژ به سال 1764 بازمی گردد كه كاترین كبیر امپراتریس روس با خرید بیش از 200 نقاشی در اروپا، جمع آوری این مجموعه مشهور را آغاز كرد و این موزه سال گذشته 250 سالگی خود را جشن گرفت.
اروپام**391**1516 ** 1095