۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81806356
T T
۰ نفر

تأثیر وام 25 میلیونی بر بازار خودرو

۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81806356
تأثیر وام 25 میلیونی بر بازار خودرو

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در صفحه اقتصادی نوشت:افزایش وام خرید خودرو به 25 میلیون تومان با نرخ سود 16 درصد و اقساط 7 ساله با وجودی كه هنوز جزئیات آن نهایی نشده است، اما توانسته بازار خودرو را تا حدودی از خواب چند ماهه بیدار كند. این همان هدفی است كه دولت در بسته جدید اقتصادی كه ابتدای هفته جاری رونمایی شد، دنبال می كرد.

این گزارش كه در روز سه شنبه 28 مهر 1394 هجری خورشیدی به قلم مرجان اسلامی فر انتشار یافته ، می افزاید: امیرحسن كاكایی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت: نكته مهم در افزایش وام خودرو، پرداخت آن است.از آنجا كه چندی پیش شورای پول و اعتبار وام خودرو را به 15 میلیون تومان رساند اما اجرایی نشد لذا این تردید وجود دارد كه مبادا وام 25 میلیون تومانی هم به مرحله عملیاتی شدن نرسد.
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان خودرو: پرداخت وام 25 میلیون تومانی به خریداران خودرو حركت مثبتی است كه دولت در بسته جدید اقتصادی خود دیده است.این تصمیم میتواند بر شرایط اقتصادی خودروسازان اثر مطلوبی داشته باشد.
نعمت الله كاشانی نسب كارشناس بازار خودرو: افزایش وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان هنوز تأثیر خود را بر بازار نگذاشته است.اما حداقل تا 10 روز آینده معلوم میشود كه مردم نسبت به این تصمیم چه دیدگاهی دارند
هدف از افزایش وام خودرو ایجاد تحرك در بازار خودرو بود و اینكه مردم بتوانند در شرایطی كه پولشان كفاف قیمت یك خودرو را نمیدهد با كمك تسهیلات بانكی صاحب خودرو شوند. به اذعان فعالان بازار طی دو روز اخیر بر سؤال كنندگان قیمت خودرو افزوده شده است. بازاری كه تا چند وقت پیش مردم به آن توجهی نمیكردند این روزها با واكنش مثبت مردم روبهرو شده است.كارشناسان اقتصادی هم تصمیم دولت برای افزایش وام خودرو را مناسب دانستند و گفتند درست است كه دولت با افزایش وام خودرو میتواند ركود بازار خودرو را از بین ببرد اما این امر زمانی موفق خواهد بود كه در كنار آن بستههای حمایتی دیگری كه بتواند به تولیدكنندگان در راستای تولید كیفی، قیمت رقابتی، ارائه محصول جدید و رضایت مشتریان كمك كند در نظر گرفته شود.
**وام 25 میلیون تومانی چاره ساز نیست
امیرحسن كاكایی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره اینكه افزایش وام خودرو حداكثر تا 25 میلیون تومان كه در بسته جدید دولت مطرح شده است چه تأثیری بر بازار خودرو و خروج از ركود دارد به خبرنگار <ایران> گفت: نكته مهم در افزایش وام خودرو، پرداخت آن است.از آنجا كه چندی پیش شورای پول و اعتبار وام خودرو را به 15 میلیون تومان رساند اما اجرایی نشد لذا این تردید وجود دارد كه مبادا وام 25 میلیون تومانی هم به مرحله عملیاتی شدن نرسد. در آن مقطع كه با افزایش وام خودرو موافقت شد مردم دست نگه داشتند كه با بنیه مالی بهتر خودرو خریداری كنند اما به دلیل عدم پرداخت وام،افراد متقاضی از گردونه خرید خارج شدند.
وی افزود: تا زمانیكه وام یاد شده به دست مصرف كنندگان خودرو نرسد مردم خریدهای خود را به عقب میاندازند. لذا برای آنكه صنعت خودرو از چالش ایجاد شده و ركود حاكم بر بازار رها شود باید پرداخت وام 25 میلیون تومانی با سرعت انجام شود.اگر این امر به تعویق بیفتد افرادی هم كه اكنون قصد خرید خودرو داشتند، صبر میكنند.كاكایی اظهار داشت:وام 25 میلیون تومانی در تحریك اولیه و مقطعی یعنی همان شش ماه میتواند تأثیر كمی داشته باشد اما برای آنكه بتوان بازار خودرو را به تحرك وا داشت كه در پی آن خودروسازان بتوانند در شرایط بهتری تولید خودرو داشته باشند بهتر است كه دولت اعلام كند80درصد قیمت تمام خودروهای داخلی به صورت وام پرداخت میشود و این عدد محدود تا 25 میلیون تومان نباشد.
وی خاطرنشان كرد: حداكثر وام به میزان 25 میلیون تومان شاید بتواند نیاز 40 درصد متقاضیان خرید خودرو را پاسخ دهد. یعنی این میزان وام برای خودروها با قیمتی حدود 30 تا 35 میلیون تومان است.این در حالی است كه خودروسازان داخلی خودرو با قیمتهای بالاتری تولید میكنند.لذا با تصویب 80 درصد قیمت هر خودرو در قالب تسهیلات تعداد قابل توجهی از مردم را میتوان پوشش داد و این امر میتواند در بلندمدت تأثیر گذار باشد.عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینكه در سال 2007 و 2008 كشورهای مختلف از جمله امریكا برای رونق بازار خودرو وامهای خوبی در اختیار مردم گذاشت تصریح كرد: وقتی خودروسازان خارجی با چالش فروش مواجه میشوند دولتها به كمك آنها میآیند و وامهای مناسب میدهند تا میزان فروش خودروسازان افزایش پیدا كند لذا در ایران هم باید چنین سیاستی پیادهسازی شود.
وی گفت: افزایش وام خودرو تا حداكثر 25 میلیون تومان یك پیغام مهم برای مردم داشت و آن این بود كه قیمت خودرو در حدود فعلی میماند لذا دوگانگی كه مردم در این خصوص داشتند اكنون از بین رفته است. برخیها عنوان میكردند كه قیمت خودرو كاهش خواهد یافت به همین دلیل مردم صبر میكردند تا ببینند وضعیت قیمتها به چه شكل خواهد شد حال بسته جدید اقتصادی دولت به وضوح بیانگر این مطلب است كه قیمتها تغییری نخواهد داشت و مردم نباید معطل باشند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: حال كه وام خودرو افزایش یافته است باید این امر بررسی شود كه به غیر از مسأله قیمت چه پارامترهای دیگری برای مردم حائز اهمیت است و در راستای آن بتوان تحریك تقاضا را ایجاد كرد. بر این اساس كیفیت و نوآوری خودرو دو موضوعی است كه خودروسازان باید به آن بپردازند.مشكل مردم تنها قدرت خرید نیست بلكه آنها خواهان ارتقای كیفیت و نوآوری هم هستند و این امر نباید فراموش شود.اگر به مسأله عنوان شده توجه نشودافزایش وام خودرو كاملاً مسكن و موقتی است و نمیتواند باعث فعال شدن بازار شود.وی پیشنهاد داد كه اگر دولت میخواهد مردم از وضعیت خودروهای داخلی راضی باشند و بازار پویایی سابق خود را به دست آورد باید به صورت مستقیم در نوآوری و تكنولوژی سرمایه گذاری كند.
**پرداخت وام 25 میلیون تومانی حركت مثبتی است
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان خودرو و سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز درباره پرداخت وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان و تأثیری كه این اتفاق بر صنعت خودرو دارد به خبرنگار ایران گفت:پرداخت وام 25 میلیون تومانی به خریداران خودرو حركت مثبتی است كه دولت در بسته جدید اقتصادی خود دیده است.این تصمیم میتواند بر شرایط اقتصادی خودروسازان اثر مطلوبی داشته باشد.اما عوامل دیگری هم بر صنعت خودرو تأثیر میگذارد كه باید به آن توجه شود.وی افزود:زنجیره خودروسازی در شرایط بحرانی قرار دارد لذا این بخش میطلبد كه در دولت بسته جداگانه حمایتی داشته باشند.بستهای كه بتواند صنعت خودرو را احیا كند.از جمله این موارد كه میتوان در بسته حمایتی دیداستمهال بدهی زنجیره تولید خودرو است.
همچنین نظام بانكی حداقل تا زمانیكه زنجیره تولید خودرو در شرایط بحرانی است از نرخ سود خود بكاهند و برای تولیدكنندگان شرایط خاص در نظر بگیرند.همچنین قبل از آنكه واحد تولیدی به دلیل نداشتن درآمد مجبور به تعدیل نیرو شود وزارت كار به جای پرداخت بیمه بیكاری مانند سایر كشورها حداقل تا خروج از بحران و ركود 50 درصد حقوق پرسنل را پرداخت كند.قربانی گفت:صنعت خودرو به حرف درمانی نیاز ندارد. این بخش بشدت نیازمند نقدینگی است كه اگر مانند دورههای گذشته به آن توجه نشود صنعت خودرو مجدداً با چالش و بخصوص كاهش تولید مواجه میشود.وام 25 میلیون تومانی خودرو تا 20 درصد میتواند كمك كننده باشد اما اگر تصمیمهای مكمل حمایتی اتخاذ نشود قطعاً این 20 درصد هم عملیاتی نمیشود.
**بازار 10روز دیگر به وام 25 میلیون تومانی واكنش نشان میدهد
نعمت الله كاشانی نسب كارشناس بازار خودرو هم درباره اینكه خبر وام 25 میلیون تومانی خودرو چه تأثیری بر بازار گذاشته است به <ایران> گفت:افزایش وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان هنوز تأثیر خود را بر بازار نگذاشته است.اما حداقل تا 10 روز آینده معلوم میشود كه مردم نسبت به این تصمیم چه دیدگاهی دارند.
وی افزود:پرداخت وام به میزان 25 میلیون تومان برای اقشار كم درآمد كه متقاضی خرید ماشین هستند بسیار خوب است و با شروع این موضوع توسط نمایندگی قطعاً تعداد قابل توجهی از مردم اعلام آمادگی میكنند و این امر میتواند بر تحرك بازار خودرو اثر مناسبی داشته باشد لذا تصمیمی كه دولت گرفته بسیار هوشمندانه بوده است.كاشانی نسب متذكر شد: یكی از اتفاقهای مطلوب در پرداخت وام 25 میلیون تومانی سازوكار آن است.در طرح جدید جای هیچگونه تقلب و رانتی وجود ندارد و تنها خریداران خودرو میتوانند از این امكان استفاده كنند كه در چنین شكلی دیگر نقدینگی به صورت بیهدف وارد بازار نخواهد شد.وی گفت:در حال حاضر بازار در ركود كامل است و قیمت خودروهای خارجی با حداقل سود و نزدیك به قیمت تمام شده وارداتی آن خرید و فروش میشود.قیمت خودروهای داخلی هم در بازار در مقایسه با نرخ كارخانه بین 300 تا 600 هزارتومان پایین تر است.
**دست واسطه ها از وام خودرو كوتاه شد
رضا علی مرادی دیگر كارشناس بازار خودرو درباره پرداخت وام 25 میلیون تومانی به <ایران> گفت: با تصمیم دولت مبنی بر اینكه میزان وام خودرو افزایش پیدا كند و این امر از كانال نمایندگیها و معرفی به بانكها باشد عملاً دست واسطه ها كوتاه شد و این بخش پس از مدتها ساماندهی پیدا كرد.طی سالهای اخیر به رغم آنكه قیمت خودرو بسیار افزایش پیدا كرد وام خودرو در حد 5 و 7 میلیون تومان مانده بود لذا افزایش آن امری ضروری بود.وی تصریح كرد: از زمانیكه دولت افزایش وام خودرو را تصویب كرده است مردم به بازار میآیند و آخرین قیمتهای خودرو را سؤال میكنند لذا این امر نشان میدهد كه تمایل برای خرید خودرو ایجاد شده است. از اینرو امیدواریم كه سازوكار پرداخت وام و تحویل خودرو زودتر نهایی و ابلاغ شود.
*منبع : روزنامه ایران
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131