یوسف گران پاشا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اكنون با شروع حمل سوخت مازوت به نیروگاه شهید سلیمی نكاء در این استان ظرفیت حمل بار با ناوگان ریلی شمال كشور برای سال جاری حدود دو میلیون تن پیش بینی شده است.
وی ادامه داد : این درحالیست كه این راه آهن با داشتن حدود 200 واگن حمل بار ظرفیت سه میلیون تنی برای جا به جایی و حمل بار به اقصی نقاط كشور دارد .
گران پاشا پیش بینی كرد كه با برنامه ریزی مدون و با راه افتادن حمل بار از راه آهن شمال كشور به اینچه برون در تركمنستان ظرفیت خالی موجود پر شود.
وی گفت : اكنون ترانزیت گندم از كشورهای آسیای میانه از طریق راه آهن گرگان- اینچه برون در حال اجراست و این فعالیت می تواند ظرفیت های خالی راه آهن را پر كند.
مدیركل راه آهن شمال كشور یكی از راهكارها برای افزایش میزان حمل بار از طر یق شبكه ریلی در این مسیر را كاهش تعرفه ها دانست و افزود : هم اكنون تعرفه حمل بار ریلی برای كمك به بخش اقتصادی و بازرگانی نسبت به سال های پیش كاهش یافت و این راهكار می تواند ظرفیت های خالی را پر كند.
وی ادامه داد : در سال های گذشته 50 درصد از تعرفه حمل بار از واگن دار به حساب راه آهن واریز می شد و این تعرفه در سال جاری به صورت تعرفه شناور اخذ می شود.
گران پاشا ابراز امیدواری كرد در پسا تحریم جا به جایی بار از طریق شبكه ریلی افزایش یابد.
وی برقی كردن شبكه ریلی راه آهن شمال كشور را از برنامه های مهم برای شتاب بخشی در جا به جایی و ارتقاء عملكرد این شركت در آینده اعلام كرده است.
راه آهن شمال با داشتن حدود 30 ایستگاه ، علاوه بر جا به جایی سالانه یك میلیون و 300 هزار مسافر ، حدود یك میلیون و 500 هزار تن كالا را هم به مناطق مختلف كشور حمل می كند.
حوزه زیر پوشش راه آهن شمال با 402 كیلومتر خط ریلی از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز می شود و با گذر از استان مازندران در ایستگاه گرگان پایان می یابد.
6982/1/1042/1654
ساری-ایرنا- مدیركل راه آهن شمال كشور گفت : یك میلیون تن از ظرفیت راه آهن شمال به دلیل شرایط بد اقتصادی و كمبود بار خالی است.