۴ آبان ۱۳۹۴، ۲۱:۵۷
کد خبر: 81813363
T T
۰ نفر
زلزله/ وزارت بهداشت افغانستان 35 كشته را تایید كرد

كابل - ایرنا - وزارت بهداشت افغانستان 35 كشته و 275 زخمی را در زلزله قدرتمند بعدازظهر دوشنبه این كشور تایید كرد، اما منابع غیر رسمی، آمار تلفات را بیش از دو برابر این رقم اعلام كرده اند.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان به نقل از مقام های وزارت بهداشت این كشور اعلام كرد كه بیشترین زخمی ها متعلق به استان های بدخشان، ننگرهار، كنر، بدخشان، تخار و كابل هستند.
بر اساس این گزارش، 12 تن از این كشته شدگان، دانش آموزان یك مدرسه دخترانه در استان «تخار» هستند. تخار با استان «بدخشان» كه مركز زلزله در آن اعلام شده، همجوار است.
هشت تن از كشته شدگان از استان «ننگرهار»، واقع در شرق این كشور در همسایگی پاكستان، هستند. زلزله 7.5 ریشتری روز افغانستان، پاكستان، هند، تاجیكستان و بخش هایی از مناطق جنوبی ازبكستان را لرزاند.
مركز زمین شناسی آمریكا ابتدا قدرت این زلزله را 7.7 ریشتر دانست، اما بعد از ساعتی اعلام كرد كه بررسی ها نشان می دهد كه قدرت زلزله 7.5 ریشتر بوده است.
باوجود آن كه مركز زلزله، شهر «خم» واقع در استان بدخشان افغانستان اعلام شده، اما مقایسه كشته های شهروندان پاكستان و افغانستان نشان می دهد كه تعداد كشته های پاكستان حدود چهار برابر آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی در افغانستان است.
به نظر می رسد كابل به دلایل مسایل امنیتی در اعلام آمار تلفات جانی شهروندان، احتیاط پیشه كرده باشد.
منابع افغان می گویند كه زلزله روز دوشنبه در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.
«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان با تشكیل جلسه اضطراری، از كمیته مقابله با بلایای طبیعی خواست تا در اسرع وقت نیروهای تمامی وزارتخانه را برای كمك به آسیب دیدگان از زلزله بسیج كند.
وی گفت كه متاسفانه این زلزله تلفات جانی و مالی فراوانی داشته است، اما به تعداد این تلفات اشاره نكرد.
آساق **1610**1613