۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۳۴
کد خبر: 81815899
T T
۰ نفر
بحران پناهجويان/ جنگ افروزي كشورهاي غربي دامان خودشان را گرفته است

آتن - ايرنا - كشورهاي قدرتمند اتحاديه اروپا چون آلمان و فرانسه پس از ناكامي در ارائه چهره انساندوستانه در آغاز بحران پناهجويان و ديگر كشورهاي نسبتا مرفه عضو اين اتحاديه با هدف فرار از آتش اين فتنه و با استفاده از بحران مالي كشورهاي جنوب اتحاديه اروپا، با پيشنهاد ارائه كمك هاي نقدي مي خواهند بخش زيادي از بار پناهجويان را به دوش اين كشورها قرار دهند.

به نظر مي رسد كشورهاي غربي و بخصوص اروپايي كه خود آتش فتنه و جنگ را در كشورهايي چون سوريه، ليبي، عراق ، لبنان، يمن و افغانستان افروخته اند، ابتدا با به راه انداختن تبيلغات سعي كردند چهره انساني از خود به نمايش بگذارند ولي با مشاهده عمق مشكلات و سيل پناهجويان، از اين ترفند دست برداشتند.
جنگ افروزي غرب در تعدادي از كشورها و دامن زدن به مهاجرت هاي ناخواسته بحران خود ساخته اي است كه امروزه دامن اروپا را گرفته است.
جنگ نيابتي آمريكا و هم پيمانانش با ارائه تسليحات، كمك هاي مالي و آموزش هاي نظامي به گروه هاي تروريستي و تكفيري در شماري از كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا و به كارگيري آنان در راستاي تامين منافع و سلطه گري خود علاوه بر تخريب و نابودي تاسيسات زيربنايي تعدادي از كشورهاي منطقه باعث شده كه هر روز تعداد زيادي از شهروندان اين كشورها براي نجات جان خود و فرار از خشم افراط گرايان و تكفيريها، با تحمل مشقات و سختي هاي بسيار به سوي كشورهاي همجوار سفر كنند.
مشكلات و فاجعه انساني ناشي از اين جنگ افروزي ها همچنان ادامه دارد و از جمله هزاران نفر از شهروندان سوريه، عراق، افغانستان، ليبي و يمن به علت تخريب خانه و كاشانه، فقدان امنيت و حتي بعضا دشواري در تامين نيازهاي اوليه زندگي، رنج جلاي وطن را به جان خريده اندو به سوي كشورهاي اروپايي مهاجرت اجباري مي كنند و اين روند موجب شده كه دولت هاي عضو اتحاديه اروپا از رويارويي با مشكلات عديده سخن گويند و برخي از آنها اقداماتي براي جلوگيري يا كند كردن اين روند انجام دهند.
به گزارش روزنامه ها و رسانه هاي يوناني، شوراي امنيت سازمان ملل متحد اعلام كرده است كه تاكنون بيش از 700 هزار پناهجو از درياي مديترانه گذشته و به كشورهاي اروپايي مهاجرت كرده اند.
براساس گزارش روز چهارشنبه روزنامه يوناني زبان 'تا نيا' و به نقل از كميسيون شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره پناهجويان، از اول سال ميلادي يعني ظرف مدت 10 ماه گذشته 705 هزار و200 پناهجو از مسير درياي مديترانه وارد كشورهاي جنوبي اتحاديه اروپا شده اند كه در طول تاريخ مهاجرت انسان ها از چنين شدتي برخورد نبوده است.
براساس گزارشها طي 10 ماه گذشته 562 هزار و 355 نفر از اين تعداد از راه درياي مديترانه وارد يونان شده اند كه بيش از 64 درصد آنان شهروندان سوريه هستند.
بنا به گزارش سازمان ملل متحد در همين مدت 140 هزار پناهجو نيز وارد كشور ايتاليا و بقيه وارد ديگر كشورهاي جنوبي اتحاديه اروپا شده اند.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد در اين باره از كشورهاي منطقه و جهان خواسته است تا هرچه سريعتر از طريق ديپلماتيك به حل بحران سوريه اقدام كنند و جلوي وقوع يك فاجعه بي سابقه انساني را بگيرند.
همه روزه تعداد زيادي از پناهجويان نيز در خلال سفر اجباري خود يا در درياي مديترانه غرق مي شوند و يا در راه زميني بر اثر برخورد با مين جان خود را از دست مي دهند.
براساس آمار منتشره، تا كنون بيش از پنج هزار پناهجو فقط در درياي مديترانه غرق شده اند و به اين دليل اين دريا گورستان آبي پناهجويان لقب گرفته است.
تركيه نيز كه در همراهي با غرب تمام تلاش خود را براي تسهيل، آموزش و حمايت از گروه هاي تروريستي و تكفيري به كار گرفته و كشورهاي همجوار خود را با مشكلات فراواني روبرو كرده، علاوه بر اينكه خود با مشكلات عديده اي در اين باره روبرو شده، كشورهاي اروپايي همجوار خود را نيز با مشكلات زيادي مواجه كرد.
' دونالد توسك' رئيس شوراي اتحاديه اروپا، سه شنبه گذشته در پارلمان اين اتحاديه با اشاره به فاجعه انساني پناهجويان و تاثيرات آن بر بافت و ادامه وحدت سياسي اتحاديه اروپا گفت: بايد به هر طريق ممكن به بحران در سوريه خاتمه داده شود زيرا سيل پناهجويان باعث شده است رابطه توام با چالش كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با اختلافات گسترده تري مواجه گردد.
روزنامه يوناني زبان 'تانيا' در گزارش خود در اين باره نوشت: اتخاذ مواضع مشترك 'آنگلا مركل' صدر اعظم آلمان و 'فرانسوا اولاند' رئيس جمهوري فرانسه در باره پناهجويان به خشم بقيه كشورهاي اروپايي دامن زده است، زير اين دو كشور بر اسكان پناهجويان در كشورهاي جنوبي و خط مقدم اروپا، اصرار دارند.
'اسپيروس قالينوس' شهردار جزيره 'لزو'ي يونان ديروز سه شنبه با اشاره به مشكلات اين جزيره براي اسكان و نگهداري پناهجويان گفته بود طي مدت 10 ماه گذشته بيش از 300 هزار پناهجو يعني 5 برابر جمعيت اين جزيره از سواحل تركيه وارد اين جزيره شده اند.
شهردار جزيره لزو در ادامه افزود: خوشبختانه دولت براي انتقال اين افراد به شهرهاي بزرگ سريع اقدام مي كند، در غير اين صورت ادامه حيات و ارائه خدمات به پناهجويان غيرممكن مي بود.
رسانه هاي خبري يونان از جزيره لزو گزارش دادند كه يك لنج 30 متري كه حامل 200 پناهجو بود سحرگاه روز چهارشنبه واژگون شد و 13 نفر از سرنشينان آن از جمله سه كودك و يك پيرزن غرق شدند.
در همين حال سيل پناهجويان به ديگر جزاير يونان نيز طي 10 ماه گذشته از شدت بي سابقه اي برخوردار بوده و بر اساس گزارش گارد ساحلي يونان، فقط روز شنبه و يكشنبه هفته گذشته تعداد 10 هزار پناهجو به جزاير ' سامو' و ' اقاني سو' يونان وارد شده اند.
معاون كميسيون اتحاديه اروپا در ديدار چند روز پيش خود با 'الكسيس چيپراس' نخست وزير يونان به وي وعده داد كه در قبال نگهداري تعداد بيشتري پناهجو در اين كشور، مبلغ 5 ميليون و 900 هزار يورو بابت پرداخت كرايه و هزينه مسكن براي پناهجويان در اختيار آتن قرارخواهد داد.
اروپام**462**1485**1479