۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81817895
T T
۰ نفر

مامور سابق سیا: خط لوله نفت داعش به تركیه رسید

۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81817895
مامور سابق سیا: خط لوله نفت داعش به تركیه رسید

مسكو- ایرنا- «جان كریاكو» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) اعلام كرد: داعش در اقدامی جدید با برقرار كردن خط لوله انتقال نفت از عراق به تركیه، درآمد سرشاری كسب می كند.

به گزارش ایرنا،كریاكو در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیك روسیه گفت: داعش توانسته با ایجاد ارتباط بین منابع نفتی اشغال شده در عراق و خاك تركیه، تجارت نفتی خود را با خریداران نفت گسترش دهد.
وی افزوده است: خط لوله انتقال نفت عراق به تركیه بر اثر چشم پوشی مقام های منطقه ای (در عراق و تركیه) توسط داعش ساخته شده است و همیشه این حدس وجود دارد كه طرف های تركیه ای از تجارت نفتی با این گروه تروریستی سود زیادی می برند.
مامور سابق سیا توضیح داد: داعشی ها برای انتقال نفت به تركیه از میادین نفتی جنوب عراق فقط به راه منطقه كردستان متكی هستند و سالانه تا 500 میلیون دلار از این راه ارز كسب می كنند.
داعش در چارچوب اقدام ها و پیامدهای سیاست های ضدسوری آمریكا، انگلیس، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان، تركیه و رژیم صهیونیستی در شكل گیری و تقویت گروه های تروریستی، با تسلط بر منطقه ای بزرگ تر از خاك بریتانیا در سوریه و عراق، حدود هفت میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.
داعش با استفاده از مناطق مرزی اشغال شده در عراق و سوریه، نفت به مشتریان خارجی می فروشد كه براساس گزارش ها بیشترین خریدهای نفت از داعش در تركیه انجام می شود و تاكنون هیچ اقدامی برای ممانعت از این كار انجام نشده است.
داعش همچنین بزرگترین معدن فسفات عراق را تحت كنترل گرفته و از صادرات آن سالانه حدود 50 میلیون دلار درآمد دارد و كارخانه اسید فسفریك و اسید سولفوریك القائم این كشور برای داعش سالانه 300 میلیون دلار ارزآور است.
افزون بر این موارد، داعش از فروش تمامی كالاها مالیات می گیرد و كارمزد عملیات بانكی و همچنین تعرفه عبور و مرور و گمركی از دیگر محل های درآمد این گروه تروریستی تكفیری است.
اروپام**391**1516**1010