۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81822126
T T
۰ نفر
ابتكار: مردم بايد از هواي سالم برخوردار باشند

قم - ايرنا - معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه مردم بايد از هواي سالم برخوردار باشند، گفت: دولت يازدهم توجه ويژه اي به اين موضوع دارد و گام هاي موثري در اين زمينه برداشته شده است.

به گزارش ايرنا، معصومه ابتكار روز دوشنبه در ديدار با آيت الله ابراهيم اميني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: نخستين جلسه هيات دولت يازدهم به احياي درياچه اروميه اختصاص يافت و از آن روز مصوبه هاي مختلفي براي بهبود شرايط محيط زيست كشور به تصويب رسيد.
وي با اشاره به اهميت توجه به مساله آب،گفت: خشكسالي، تغيير اقليم و كمي بارندگي و نحوه مصرف در بخش كشاورزي موجب از بين رفتن تالاب ها و منابع آبي مي شود كه بايد در حوزه كشاورزي با اصلاح مصرف و بكارگيري روش هاي نوين آبياري از هدررفت آب جلوگيري كنيم.
وي، مساله كشاورزي درقم را مورد توجه قرار داد و افزود: تغيير الگوي كشت بايد دراين استان به طور جدي انجام شود و سفره هاي زيرزميني و تالاب ها حفظ شود، چراكه خشك شدن تالاب ها زمينه تشكيل كانون گرد و غبار را فراهم مي كند.
ابتكار همچنين با بيان اينكه دولت توجه ويژه اي به اصلاح صنايع دارد اظهار داشت: فرايند صنعتي شدن را قبول داريم ولي بايد صنايع به صنايع پاك تبديل شود و ايجاد آلودگي نكند.
وي صنايع قم كه به شكل هاي مجاز و غير مجاز فعاليت دارند را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين صنايع نبايد باعث آلودگي هوا شوند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به مساله مهم آلودگي هوا در كشور اشاره كرد و افزود: اين مساله در قم با توجه به افزايش جمعيت و افزايش تردد خودروها بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي با بيان اينكه مردم بايد از هواي سالم برخوردار باشند گفت: مردم نيز بايد در اين حركت دولت ورود پيدا كنند و در زندگي فردي نكاتي كه رعايت آنها منجربه حفاظت از محيط زيست مي شود را رعايت كنند.
ابتكار تصريح كرد: در حوزه آموزش و پرورش و حوزه هنري اقدامات فرهنگي خوبي در مساله حفاظت از محيط زيست انجام شده است اما نكته قابل توجه اين است كه در بخش دين و فرهنگ و مساله حفاظت محيط زيست بايد اقدام هاي كاربردي تري را انجام دهيم.
وي به برگزاري همايش هاي اسلام و محيط زيست در شهرهاي قم و تهران در دولت هشتم اشاره كرد و افزود: مراكز پژوهشي محيط زيست درحوزه هاي علميه شكل گرفته كه اين اقدام، بسيار مناسب است.
معاون رئيس جمهوري گفت: بايد بتوانيم معارف ديني را با استفاده از دانش روز، كاربردي كنيم كه مردم با استفاده از معارف سهم مهمي در حفاظت از محيط زيست داشته باشند.
وي اعلام كرد: براي اواخر سال جاري همايش اسلامي محيط زيست را پيش بيني كرده ايم و همايشي بين المللي با سازمان ملل را نيز دراوايل سال آينده در تهران برگزار مي كنيم.
وي گفت: رهبران اديان الهي دراين همايش كه با موضوع محيط زيست است ، دعوت خواهند شد.
ابتكار افزود: در اين موضوع حوزه هاي علميه مي توانند در ايجاد جريان سازي فكري در جهان تشيع، جهان اسلام و بين اديان الهي گام هاي بيشتري بردارند تا شاهد ثمرات آن براي جامعه باشيم.
وي در ادامه، بحث بقاياي كود و سموم در اراضي كشاورزي را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين بحث در سازمان حفاظت محيط زيست دنبال مي شود و چند نوع سم را ممنوع كرديم كه به وزير كشاورزي نيز اعلام شد.
وي گفت: بعضي از اين سموم علاوه بر عوارض زيادي كه به همراه دارد باعث از بين رفتن حشرات مفيد در كشاورزي مي شود.
به گفته وي، بحث استفاده از روش هاي تلفيقي مبارزه با آفات كشاورزي از موضوع هاي مكاتبه سازمان حفاظت محيط و وزارت جهاد كشاورزي است كه بايد در نحوه استفاده از كودها به سمت مصرف صحيح گام برداريم.
معاون رئيس جمهوري همچنين تغيير الگوي زندگي، كم شدن تحرك مردم، آلودگي هاي محيط زيست، افزايش گرد و غبار و دورشدن از طبيعت را از عامل هاي بيماري زا در زندگي امروز مردم كشور برشمرد و افزود: بايد الگوي زندگي تغيير كند و تحرك و ورزش در زندگي روزانه مردم وارد شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود يكي از اقدام هاي بسيار مهم سازمان حفاظت محيط زيست را جلوگيري از قاچاق پرندگان شكاري فوق العاده ارزشمند عنوان كرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست امروز در سفر به شهر مقدس قم در همايش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازي و مطالبه گري اقتصاد مقاومتي سخنراني كرد.
سخنراني و شركت در همايش جنبش دانشجويي در دانشگاه صنعتي قم، ديدار با حجت الاسلام اعرافي رئيس جامعه المصطفي، بازديد از مركز موضوع شناسي فقهي و موزه فقه و زندگي، شركت در جلسه شوراي مديريت بحران استان قم و ديدار با مسئولان قضايي و قضات استان از ديگر برنامه هاي سفر يك روزه معصومه ابتكار به قم است. ك/3
1175 / 6133/