در اين يادداشت كه در شماره سه شنبه 12 آبان 1394 هجري خورشيدي به قلم مهدي آويني نماينده مجلس ششم، نگاشته شد آمده است: سيزده آبان مثلث سه رويداد مهم تاريخي در كشور است. 1- روز تبعيد حضرت امام(ره) به تركيه در سال 1343. 2- روز سركوب و كشتار دانشآموزان در مقابل در دانشگاه تهران در سال 1357. 3-روز برگزاري تجمع و تظاهرات مقابل سفارت سابق آمريكا و واقعه تاريخي تسخير لانه جاسوسي در سال 1358. آنچه از اين سه حادثه بزرگ تاريخي به تدريج رنگ باخته و فراموش شده، روز دانشآموز است كه از سال 1357 نامگذاري شد و ميتوانست تاكنون جايگاه پررنگتر و تاثيرگذارتري داشته باشد.
دانشآموزان به عنوان سرمايه عظيم انساني و جوان يك كشور چنان جايگاه و مقام بالايي دارند كه اگر روزي را به نام آنها نامگذاري كنند و براي سالهاي جواني آنها دولتها طرحها و برنامههاي علمي و سازندهاي تدوين و اجرا نمايند جاي دوري نرفتهاند. ديروز در كشور كاخ جوانان داشتيم و امروز سازمان ورزش و جوانان؛ اما همه آنها سازمانهاي ناكارآمد و بينتيجه بوده و هستند كه هيچ كار مهمي براي طبقه دانشآموز و جوانان انجام ندادهاند. اگر بخواهيم مقام و جايگاه جوانان و دانشآموزان را در كشور نشان دهيم و مورد تعظيم و تكريم قرار دهيم بر ما لازم و واجب است كه در طول سال هر روز را به يكي از شئون دانشآموزي اختصاص داده و براي آن برنامهريزي علمي و عملي نماييم.
مثلا روز دانشآموز ميتواند روز بزرگداشت سرمايه ملي انساني باشد يا روز نسلهاي آينده يا روز دانش و آموزش يا روز پرورش و تربيت يا روز جوانان و حفاظت از محيط زيست يا روز جوانان و ترافيك يا روز جوانان و بهداشت عمومي يا روز جوانان و خانواده يا روز دانشآموز و امور فرهنگ و هنر يا روز دانشآموز و اقتصاد يا روز دانشآموز و امور شهري و شهرنشيني يا روز جوانان و ازدواج يا روز جوانان و سلامت روح و روان يا روز جوانان و باورهاي سازنده ديني و مذهبي يا روز دانشآموز و امدادگري يا روز دانشآموز و خدمات اجتماعي يا روز دانشآموز و كرسيهاي آزاد انديشي يا روز دانشآموز و احزاب سياسي يا روز دانشآموز و مشاركت در انتخابات يا روز دانشآموز و شوراهاي همكاري و همياري يا روز جوانان و احترام به والدين و بزرگان يا روز جوانان و ادب و اخلاق يا روز جوانان و مساله توسعه، تحقيق و پژوهش يا روز جوانان و المپياد و نخبگان يا روز جوانان و ورزشهاي حرفهاي، بينالمللي، عمومي و همگاني يا روز دانشآموز و شركت در امور خيريه اجتماعي و كمك به طبقات مستمند و ضعيف جامعه و... از مثالهاي يادشده چنين ميتوان نتيجه گرفت كه جامعه جوان و دانشآموز به عنوان گنجينه و ثروت ارزشمند هر كشور چقدر ميتواند در مسائل مختلف رشد، ترقي و تعالي يك جامعه و يك ملت مفيد و موثر باشد و چقدر دولتمردان و مسئولان در قبال جامعه دانشآموزان مسئوليت سنگيني دارند و چقدر در طول سالهاي گذشته جايگاه دانشآموزان ناديده گرفته شده يا مورد غفلت واقع شده يا به فراموشي سپرده شده است.
بهطور حتم و مسلم دولتمرداني كه جامعه جوان خود را فراموش كنند در آينده شاهد مسائل و نابسامانيهايي در بين اين قشر خواهند بود. به طور مثال در جامعهاي كه دانشآموزان فراموش شوند شاهد جمعيت كثيري از جوانان هستيم كه به جاي رشد و تعالي و عبور از مراحل آموزش و پرورش و رسيدن به حوزه فعاليتهاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي، جماعتي شدهاند ناتوان، ناكارآمد، مايوس، بيكار، دچار خطرات اعتياد، بزهكاري و جرم و جنايت و ضعفهاي اخلاقي و ديني و در آخر جمعيت كثير و عظيم ثروت عمومي انساني تبديل به معضلي اجتماعي براي جامعه و ملت ميشود.
آيا دولتمردان و مسئولان فرهنگي جامعه ميتوانند به اين سوال مهم جواب دهند كه چه اقدام اساسي و زيربنايي تاكنون براي جامعه دانشآموزي و جوانان انجام دادهاند و چگونه خواهند توانست در پيشگاه ملت و در برابر تاريخ پاسخگو باشند؟ آيا دانشآموزان و جوانان ايران اسلامي امروز پس از گذشت 37سال از انقلاب ميتوانند نمونه و الگوي جوانان بالنده و افتخارآفرين براي كشورهاي اسلامي و جامعه مترقي جهاني باشند؟ اگر نبود نقش چند نفر از بزرگان فرهنگي جامعه امثال مطهري و شريعتي كه در بالندگي جامعه جوان كشور نقش اساسي و مهمي داشتهاند بايد گفت تعداد اشخاص حقيقي و حقوقي و دولتي و غيردولتي در تصدي و مسئوليت بالندگي جوانان كه موفق شدهاند در نيم قرن اخير نقش اساسي و زنده داشته باشند از تعداد انگشتان دست كمتر است و اين جامعه دانشآموزي است كه امروز مورد فراموشي كامل قرار گرفته و فقط دولتمردان و بزرگان براي آنها سخنراني ميكنند يا به آنها وعده و وعيد ميدهند يا در حرف و نه عمل با آنها همدردي ميكنند و در بيشتر موارد تقريبا هيچ يك از مشكلات جوانان و دانشآموزان را با شجاعت و جسارت حل نكردهاند بلكه بيشتر با تظاهر و رياكاري و حرفهاي زيبا زدن، جوانان و دانشآموزان را فريب ميدهند و به همين دليل اگر امروز از هر جواني بپرسيد كه چقدر دولتمردان را در انجام وظيفه در قبال جوانان قبول دارند خواهيد ديد كه جواب اكثر آنها منفي است.
*منبع: روزنامه آرمان
**گروه اطلاع رساني**9368**9131
تهران- ايرنا- روزنامه آرمان در صفحه نخست در يادداشتي رويداد 13 آبان را از زواياي مختلف بررسي كرده است.