۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81823990
T T
۰ نفر

صدور 56 تن زعفران ايران به 37 كشور جهان

۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81823990
صدور 56 تن زعفران ايران به 37 كشور جهان

تربت حيدريه- ايرنا- مدير كل دفتر امور اقتصادي و سياست هاي تجاري وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال 56 تن زعفران ايران به 37 كشور جهان صادر شده است.

به گزارش ايرنا، محمد رضا كلامي بجستان روز سه شنبه در نخستين جشنواره ملي توسعه و تجارت زعفران در تربت حيدريه افزود: 90 درصد اين ميزان به پنج كشور عربستان سعودي، امارات متحده عربي، چين، اسپانيا و افغانستان صادر شده است.
وي با بيان اينكه فقط اين پنج كشور با زعفران ايران آشنايي دارند اظهار كرد: اين بدان معنا است كه ما هنوز در زمينه معرفي برند زعفران ايران كارهاي بسيار بايد انجام دهيم.
وي گفت: نكته ديگر اينكه اين پنج كشور و به ويژه اسپانيا و امارات متحده عربي زعفران ايران را با برند خود به ديگر كشورها صادر مي كنند.
كلامي مشكل ديگر صادرات زعفران ايران را صدور فله اي آن دانست و افزود: از مجموع 56 تن و 525 كيلو گرم زعفران صادر شده امسال، سه تن و 235 كيلو گرم آن در بسته بندي هاي كمتر از 10 گرم، 28 تن و 308 كيلو گرم در بسته بندي هاي 10 تا 30 گرم و 24 تن و 978 كيلو گرم معادل نيمي از صادرات زعفران در بسته هاي بيش از 30 گرم صادر شده است.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز گفت: يكي از عمده ترين مشكلات ما در روند توليد، فراوري و صادرات زعفران آن است كه توليد كننده و صادركننده ما مصرف كننده نهايي را نمي شناسد.
راضيه عليرضايي افزود: پارسال 160 تن زعفران از استان خراسان رضوي صادر شد كه هر چند در توليد و صنعت استان نقش تاثير گذاري داشت اما چون غالب آن به صورت فله اي بود، يك فرصت ديگر در معرفي زعفران ايران از دست رفت.
وي با بيان اينكه امروز ديگر كابرد زعفران تنها محدود به مصارف خوراكي نيست اظهار كرد: امروز از زعفران در بخش دارويي نيز استفاده مي شود و به طبع آن كشت و نحوه توليد زعفران دارويي متفاوت خواهد بود كه در اين زمينه نيز بايد كارهاي مطالعاتي خاصي صورت گيرد.
عليرضايي با بيان اينكه تاجر بين المللي با استانداردهاي بين المللي خريد مي كند افزود: صادركننده ما نيز بايد خود را به اين استانداردها نزديك كند.
از مجموع 70 هزار هكتار اراضي زير كشت زعفران استان خراسان رضوي، هشت هزار هكتار يعني معادل حدود 12 درصد استان به اراضي شهرستان تربت حيدريه اختصاص دارد.
در سطح استان خراسان رضوي 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان بين 14 تا 15هزار خانوار در تربت حيدريه سكونت دارند.
در حالي كه متوسط توليد زعفران در اين استان چهار كيلو گرم در هر هكتار است اين رقم در شهرستان تربت حيدريه 4.2 كيلو گرم در هكتار مي باشد كه سالانه توليد 32 تن زعفران خشك را براي اين خطه به همراه دارد.
شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
6121 / 6053