۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸
کد خبر: 81828325
T T
۰ نفر
غرفه ایران در نمایشگاه دائمی مسكو گامی در جهت حذف دلالی

اهواز - ایرنا - رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اهواز گفت: غرفه ایران در نمایشگاه دائمی مسكو موجب حذف دلالی و رونق بیشتر صادرات می شود.

سید سلطان حسینی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: اتاق بازرگانی اهواز یك غرفه به مساحت 130 متر در بزرگترین نمایشگاه خاورمیانه در مسكو مركز روسیه اجاره كرده است كه در كنار عراق و عمان این كشور نیز بازار هدف ما خواهد شد.
وی افزود: با توجه به آسیب هایی كه در صادرات به كشور عراق وجود دارد، استراتژی اقتصادی خود را عوض كردیم.
وی ادامه داد: با این كار صادرات را به كشورهای دیگر گسترش می دهیم و از صادرات سنتی ضربه نخواهیم خورد.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی اهواز گفت: وجود این غرفه می تواند به كشاورزی ما كمك كند و سود 50 به 50 می شود.
وی بیان كرد: اكنون صادرات ما به كشور عراق به صورت سنتی است اما در بحث صادرات به روسیه پول بین شركت ها جابجا می شود و سنتی نخواهد بود.
حسینی اظهار كرد: در صادرات به كشور عراق خام فروشی و در واقع ثروت فروشی می كردیم اما در بحث نمایشگاه مسكو با برند كردن كالای ایرانی، شركت ها را ملزم به بسته بندی بهتر كالا می كنیم.
حسینی با اشاره به اینكه 90 درصد تاجران ما در صادرات به عراق ضربه خوردند، یادآور شد: كم ارزش جلوه دادن كالای ایرانی موجب این ضربه شد كه باید در گام های بعدی بهتر عمل شود.
وی نداشتن الگوی كشت مناسب را یكی دیگر از دلایل ضربه خوردن در صادرات دانست و گفت: در كشور ما كمتر الگوی كشت را متناسب با بازار هدف تعیین می كردند.
وی افزود: الگویی برای اینكه هماهنگ با برنامه و نیاز كشورهای دیگر كار كنیم، نداریم.
حسینی ادامه داد: با رصد مناسب بازار مسكو و شناخت نیازهای كشور روسیه، برای صادرات به این كشور آمادگی لازم را داریم اما در سال نخست صادرات امكان بروز اشتباهات وجود دارد.
وی اضافه كرد: كشورهای عمان و عراق نیز بازار واقعی ما هستند اما به دلیل ضعف برنامه ریزی تنها 4 درصد كمتر از 10 درصد بازار این كشورها را به دست گرفتیم.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اهواز بیان كرد: اشتراكات زبان و مذهب می تواند این وضعیت را تغییر دهد و با توجه به اینكه محصولات كشاورزی ایران ذائقه خاصی را می طلبد، باید ذائقه این كشورها را با محصولات ایرانی هماهنگ كرد.
عراق مهمترین بازار هدف ایران برای صادرات سیمان بوده كه در سه ماه نخست امسال در مجموع چهار میلیون و 341 هزار و 604 تن سیمان از مرزهای كشور صادر شد كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال كاهش 14.58 درصدی داشته است.
روسیه از كشورهایی است كه بخش زیادی از خرمای تولیدی خوزستان به آن كشور صادر می شود و از این نظر یكی از مشتریان سنتی خرمای خوزستان به شمار می رود.
2077/6037/7148
۰ نفر