۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۹:۰۷
کد خبر: 81829192
T T
۰ نفر
تجاری سازی علم نیاز مبرم كشور برای كسب ثروت است

تبریز -ایرنا- معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: رسالت اصلی دانشگاه های كشور در زمان حاضر تجاری سازی علم به منظور كسب ثروت است.

به گزارش ایرنا 'محمدرضا واعظ مهدوی' عصر شنبه در دانشگاه تبریز افزود: اكنون تولید علم و دانشی ارزشمندتر است كه تقاضا محور بوده و بتواند نیازهای جامعه را حل كند.
وی ادامه داد: براساس سیاست های كلی برنامه ششم توسعه دانشگاه ها برای دست یابی به جایگاه برتر علم و فناوری در منطقه، انسجام فرهنگی و اقتصاد مقاومتی باید تلاش جهادگونه داشته باشند.
وی افزود: دانشگاه های كشور در تربیت نیروی انسانی باید ضمن توجه به شاخصه ها و نیازهای بومی منطقه، به بهره وری هم توجه ویژه ای كنند.
وی یادآور شد: با وجود شركت های دانش بنیان، اكثر دانشجویان تحصیلات تكمیلی و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، آشنایی های لازم را درباره اهداف تاسیس شركت های دانش بنیان و قوانین مربوطه ندارند.
وی با بیان اینكه حدود 530 هزار میلیارد ریال درآمد كشور از محل درآمدهای نفتی حاصل می‌شود، خاطر نشان كرد: در حالی كه درآمد حاصله از فروش نفت در سال 92 حدود 120 میلیارد دلار بود، امسال كشور با نفت 18 میلیارد دلاری اداره می شود.
وی گفت: باید ارتقای بهره‌وری و استفاده حداكثری از ظرفیت‌های موجود را مورد توجه جدی قرار دهیم كه در این راستا نقش دانشگاه ها تعیین كننده است.
رئیس دانشگاه تبریز نیز گفت: با اشاره به اینكه استان آذربایجان شرقی از لحاظ سرانه دانشجو دومین استان كشور را به خود اختصاص داده اما از نظر اختصاص امكانات و بودجه نیازمند توجه بیشتر است.
محمدرضا پورمحمدی یادآور شد: در این زمینه سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید برای ارتقای كیفی دانشگاه های این منطقه، مساعدت های بیش از پیش داشته باشند.
وی نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی، كارگاهی و تحقیقاتی دانشگاه های استان و پیش بینی ردیف خاص در لایحه بودجه سال 1395 كل كشور را ضروری بیان كرد.
وی گفت: متناسب سازی سهم دانشگاه های استان از اعتبارات قوانین بودجه سنواتی با سهم جمعیت دانشجویی و لحاظ پتانسیل ها و توانمندی های منطقه، تخصیص 100 در صدی اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها و نیز جبران كسری اعتبارات مزمن مربوط به سنوات قبل و همچنین ایجاد صندوق حمایت از پژوهش های كاربردی استانی با امكان انتقال مانده وجوه سنواتی از دیگر مطالبات دانشگاهیان این استان است.
وی گفت: برای توسعه كیفی و همه جانبه دانشگاه های استان، تمهیدات لازم در خصوص معافیت مراكز آموزش عالی و پژوهشی از پرداخت عوارض شهرداری در قالب لایحه برنامه ششم توسعه كشور، تكمیل فضاهای پژوهشی پارك علم و فناوری به منظور توسعه و استقرار شركت های دانش بنیان و تأمین اعتبار اولیه 10 میلیارد ریال برای فاز مطالعات ایجاد كانون ها فناوری منطقه ویژه علم و فناوری تبریز نیز ضروری است.
در این جلسه وضعیت توسعه كمی و كیفی دانشگاه های آذربایجان شرقی با حضور معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی و روسای دانشگاه های استان در دانشگاه تبریز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
اكنون بیش از 220 هزار دانشجو در دانشگاه های آذربایجان شرقی مشغول تحصیل هستند كه از این تعداد بیش از 35 هزار دانشجو در مراكز و دانشگاه های دولتی و بیش از 16 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشكی تحصیل می كنند.
همچنین حدود 94 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از 40 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور، بیش از 19 هزار دانشجو در دانشگاه علمی كاربردی و بیش از 14 هزار دانشجو در دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی این استان به تحصیل اشتغال دارند.
اكنون یك هزار و 365 عضو هیات علمی در دانشگاه های دولتی استان فعالیت دارند كه 36 درصد آنها در مرتبه دانشیار و استادی هستند.
3072/6183/1352
۰ نفر