۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۹
کد خبر: 81830791
T T
۰ نفر
رئيس مركز تحقيقات حلال:در حليت منشا مواد نوشابه هاي انرژي زا دقت شود

تهران - ايرنا - رئيس مركز تحقيقات حلال و مدير كل بازرسي و نظارت بر عملكرد سازمان غذا و دارو، گفت: بايد در حليت (حلال بودن) منشا مواد مصرفي نوشابه هاي انرژي زا دقت شود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از سازمان غذا و دارو ، بهروز جنت با اشاره به برخي اظهار نظرها در خصوص هشدارهاي عدم مصرف برخي نوشابه هاي انرژي زا ، افزود: اگرچه امروزه بسياري از توليد كنندگان نوشابه هاي انرژي زا به منابع شيميايي و سنتتيك رو آورده اند اما دقت در حليت منشا در همه اين منابع بسيار حائزاهميت است و بايد در مصرف اين محصولات به مقدار مصرف و منشا تركيبات توجه فراوان كرد.
وي، تاكيد كرد: هشدارهاي سازمان غذا و دارو در خصوص نوشابه انرژي زاي red bull تايلندي، صرفا به دليل دغدغه هاي شرعي و بهداشتي و ايجاد تمايز بين محصول مجاز و غير مجاز بوده است.
جنت افزود: رسالت سازمان غذا و دارو، سلامت محوري در تمام فعاليت ها است و معتقد است يك يا چند نشان تجاري، تمام صنعت به حساب نمي آيند و علاوه برآن مبارزه با محصولات متخلف، متقلب و قاچاق موجبات خوشنودي توليد كنندگان و واردكنندگان اصيل را فراهم مي كند و اين معناي كاربردي نقد صحيح در حوزه ارگان هاي نظارتي است.
وي ادامه داد: اگر نقد را به معناي جدا كردن سره از ناسره بدانيم، اين سازمان حمايت گسترده اي از صنايع داشته است و
صنايع خدوم و پاكدستي كه خدمات صادقانه شان اقصي نقاط كشور را در برمي گيرد بدون كمترين احساس تهديدي از سوي محصولات غير اصيل به فعاليت هاي خود ادامه مي هند.
رئيس مركز تحقيقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: در كنار نقد از صنايع، طرح هاي تشويقي مانند طرح اعطاي نشان ايمني و سلامت براي فعاليت هاي ارزشمند شركت هاي صنعتي در نظر گرفته شده است.
وي تصريح كرد: تخلف چه به عمد و چه به سهو همواره وجود داشته و خواهد داشت؛ وظيفه يك ارگان نظارتي، تلاش در به حداقل رساندن تخلفات است و در اين خصوص هم تفاوتي بين برند و غير برند وجود ندارد.
رئيس مركز تحقيقات حلال سازمان غذا و دارو، اظهار كرد: صنايع و وارد كنندگان محصولات نوشابه هاي انرژي زا بايد بر اساس ضوابط سلامت و شرعي سنجيده شوند؛ بنابراين از كساني كه مي خواهند ضوابط سلامت را با معيارهاي برخي برندها همسو كنند درخواست مي شود از كوپه قطار مقابل شان فاصله بگيرند و بر فراز بنشينند تا علاوه بر تمام قطار، مسير پيش روي قطار را نيز ببينند.
وي يادآور شد: تشويق فعالان قانونمند و مجازات متخلفين به فراخور ارتكاب خطاها آن هم بر اساس قوانين جاري كشور، تاكيد مسوولان نظام سلامت است و مردم نيز بر اين صراحت برخورد سازمان غذا و دارو به عنوان يكي از اصلي ترين متوليان سلامت با متخلفين، مهر تاييد زده اند.

**تورين از مواد اصلي تمام نوشابه هاي انرژي زا
رييس مركز تحقيقات حلال سازمان غذا و دارو، يكي از اصلي ترين مواد تشكيل دهنده تمام نوشابه هاي انرژي زا را « تورين » عنوان كرد و افزود: اين ماده از انواع اسيدهاي آمينه موجود در طبيعت است و بسياري از تحقيقات، ارتباط غلظت تورين در semen (مني) با فعاليت اسپرم را اثبات كرده اند و به همين دليل اين ماده به عنوان سنبل مردانگي شناخته مي شود.
وي، ادامه داد: تورين از كلمه لاتين taurus به معني گاو نر، گرفته شده است و شايد به همين دليل شركت هاي توليد كننده نوشابه هاي انرژي زا از اسامي گاو خشمگين و گاو نر براي محصولات خود استفاده مي كنند.
اين مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنين افزود: تورين براي نخستين بار در سال 1827 از صفراي گاو جدا شد؛ بيشترين غلظت اين ماده در عضلات، اعصاب مركزي، شبكيه چشم، سيستم قلبي و عروقي است و همچنين اين ماده را مي توان در عضلات، مايعات بدن، صفرا و روده بزرگ يافت.
مدير كل بازرسي و نظارت بر عملكرد سازمان غذا و دارو تصريح كرد: برخي شركت هاي توليد و توزيع نوشابه هاي انرژي زا به دلايل تبليغاتي و اثرات رواني سعي بر القاي استفاده از منشا اسپرم و مني گاو نر در محصولات خود داشته و دارند.
اجتمام**9185**1776